אנטולי קפלן: ציור מכושף

פרל שניידר

01.08.23

 

אוליה וסבטה, פרל שניידר, הדפס אבן, 15*20 ס"מ, 2023

 

אטז'רקה, פרל שניידר, הדפס אבן, 20*15 ס"מ, 2023

 

אוליה וסבטה
בהדפס זה בחרתי להתייחס לסביבתו של סבי. סבא מרק נולד ב־1929 בחרסון, גדל במוסקבה, הוגלה לקזחסטן ועלה לארץ בשנות השמונים. ההיסטוריה של חייו מכילה כמעט את כל המאה האחרונה, את תהפוכות מלחמת העולם השנייה ואת הסטליניזם. למרות זאת בחרתי להתייחס ביצירה לסביבתו העכשווית, למה שנמצא עכשיו בחיי ועוד רגע ייעלם.
בהדפס השתמשתי בפורמט הציורי שמופיע אצל קפלן, החלוקה לכמה דימויים בדף אחד, כמו בהדפסים שמלווים טקסט.
בחלקו העליון של ההדפס רואים את המטפלות המולדביות שלו, אוליה וסבטה. הן ידעו רוסית בגלל הכיבוש הסובייטי ונוצרה ביניהם קרבה מאיזה מקום הפוך. הן עצמן נושאות את הסיפור שלהן עם הילדים שמחכים להן בבית.
בחלק התחתון רואים את ה"זולה" שסבא מרק בנה כמו ציפור שבונה קן, בסגנון אלתורי אקלקטי. הוא התווכח עם אמי אם הזולה תשרוד את הגשם הראשון, ובסוף היא שרדה ארבע שנים: הוא וסבטה תחזקו אותה – כמו מלָחים שנאבקים בסערות עם מפרשי האוניות.

אטז'רקה
"אטז'רקה" היא המילה שמתארת מערכת מדפים שהייתה אופיינית לכל בית בברית המועצות. סבא וסבתא שלי הביאו איתם לארץ את המדפים והם היו נוף ילדותי. על המדפים עמדו ספרים וציורים שהנכדים הביאו מתנה, ומעליהם היו תלויים צילומים של הוריהם או של מי שכבר אינו איתם. על המדפים התאספו להם גם תרופות ומשקפיים. הרגשתי שמדפים אלו, עם כל מה שמעליהם, הם מעין מקדשים קטנים, שבכל פעם מארגנים אותם מחדש אבל הם נושאים איזו אמת ואמונה על קשרי משפחה ועל ההיסטוריה שלה. בהדפס זה ציירתי את המדפים ואת רגליו של סבי בתנוחתו האופיינית, רגל על רגל.

 

פרל שניידר (נ. 1983)
אמנית; נולדה וגדלה בירושלים, עובדת בתל אביב. סיימה תואר ראשון ושני בבצלאל בהצטיינות. לצד המציאות היומיומית מופיע בציוריה נדבך מיסטי, חלומי. הציגה תערוכות יחיד בבית האמנים ובסדנאות האמנים בירושלים, גלריה מאיה ועוד. השתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות במוזיאונים וגלריות בארץ. זוכת פרס מוזס לציור לשנת 2015 ופרס פרסר לשנת 2007.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי