מחאה לשם שמים
07.08.11
OldContentID: 6528
OldRefID: 100011
האוהלים שכובשים את הרחובות הם בניית המקדש של ימינו, והם עשויים להציל אותנו מהתפוררות חברתית. הרב יובל שרלו רואה במחאה הנוכחית דרך להימנע מחורבן בית שלישי
![]() |
הנבואה לימדה כי תנאי הכרחי לכינונה של עיר הקודש - ירושלים - הוא התשתית הצודקת של החברה וזהותו של עם ישראל כעם הנאבק בעבודת האלילים הפגאנית, אשר מיעטה את דמות האדם ואת דמותו של האל. כל זה אירע שנים רבות לפני החורבן, וההתפוררות האטית הביאה לקריסה מוחלטת ביום החורבן עצמו. תשעה באב הוא אפוא היום שבו אנחנו מציינים תהליך עמוק בהרבה, וחותרים להבין את מקורותיו ואת סיבותיו.
פנינו אינם מופנים לעבר בלבד. המטרה אינה לשוב במנהרת הזמן לאותם ימים אפלים, כי אם להביא את הימים האלה אלינו, ולעבור תהליך עמוק של הבנה ביחס למציאות שבה אנו חיים כעת. המסר הנבואי הזה הוא חלק בלתי נפרד מהדרך שבה ראוי שאנו עצמנו נקרא את המציאות שלנו כיום.
![]() |
ירושלים. ערב תשעה באב 2011 |
התרגלנו למציאות שבה האיום החיצוני שמסביבנו - שלרגע אסור לשכוח אותו - הוא המגדיר את זהותנו, ובעיקר את הנושאים שעליהם אנחנו מתווכחים, ושהם אלה שמכריעים את מערכות הבחירות. לכן לא שמנו לב לדברי החוכמה של הנביאים, שלימדו כי ביסודו של דבר מה שיכריע את דמות החברה שלנו יהיו דווקא עניינים פנימיים: מהסולידריות ועד השיח הפנימי, מהאתיקה הציבורית ועד מעשי החסד ההדדיים, מהשיתוף והדיבור ועד הנכונות לחיות ביחד גם עם חילוקי דעות עמוקים מאוד.
לא זו בלבד שיכולת העמידה שלנו מול האיומים החיצוניים תלויים בכל אלה, אלא שהם גם התחומים המהווים את תמצית הצדקת הקיום המשותף והרצון לחיות ביחד. במקום שבו אין אהבה ושיח, במקום שבו לא חשים כאחים ולא מתנהגים כאחים - שם מאבדים את טעם הקיום המשותף, ומכאן ואילך הבניין מתמוטט.
![]() |
הרב יובל שרלו
