מלכת בומביי היהודייה: הסיפור המופלא של פלורה ששון

13.04.16

פלורה ששון היתה יוצאת דופן בתקופה ובמקום שבהם חיה: אשה משכילה וחזקה, שניהלה ביד רמה את העסקים המשפחתיים. הפודקאטס "גיבורים הנשכחים" מזכיר את האשה שנשכחה בין דפי ההיסטוריה

האזינו לפודקאסט על פלורה ששון:

 

 

יום אחד ב-1901 התחוללה סערה גדולה בנמל בומביי. פלורה ששון, אשה יהודייה בת המקום, עמדה לעזוב את העיר לטובת לונדון, והמקומיים לא ידעו את נפשם. הם בכו והמטירו עליה מתנות. ילדה מקומית העניקה לה שרשרת פרחים שעליה נכתב  "הוד מעלתה מלכת בומביי וקיסרית של מאלאבאר היל".  גבעת מאלאבר, גם כיום, היא ביתם של כל המי ומי של הודו.

 

 


הוריה של פלורה ששון

 

 

ששון לא זכתה לפופולריות הזאת סתם. היא היתה אשה יוצאת דופן בהודו של אותם ימים: דוברת עברית, ערבית ואנגלית, שולטת בתנ"ך ובתלמוד, בקיאה בעניינים פיננסיים ומנהלת ביד רמה את החברה המשפחתית. וחשוב מכל, נאמר עליה כי היה לה לב מיוחד. לב נדיב שלא פוגשים כל יום.

היא נולדה למשפחת גבאי העשירה והמיוחסת, שמקורה בעירק. היא נישאה לסלימאן ששון, שמשפחתו היתה בעלת עסקים רבים, ונהגה להתלוות אליו כשביקר במפעליו. היה זה מחזה נדיר בהודו לראות אשה במפעל, אך אשה שמבינה בנושאים פיננסיים - זה כבר היה יותר מדי.

 

ב-1894 הלך סלימאן לעולמו, והיא תפסה את מקומו כמנהלת סניף בומביי של החברה. פלורה עשתה חיל בניהול, אך לאחר כמה שנים שמעה כי האחים ששון החליטו להנפיק את החברה בהנפקה פרטית. משמעות הדבר הייתה כי בעלי המניות היו האחים בלבד, ופלורה מצאה את עצמה בחוץ. השמועות בבומביי אמרו כי היא תקים בקרוב חברה משל עצמה, אך לפלורה לא היו כוחות לכך. היא היתה במצוקה ורצתה לעבור לאירופה, בין השאר כדי למצוא מזור לכאביה של בתה מזל, שסבלה מבעיות בריאותיות. בלונדון התחיל הפרק השני בחייה, שהיה מרתק לא פחות – ועליו תוכלו לשמוע בפודקאסט.

 

 

לשמיעה נוספת: סיפורה המטלטל של חביבה רייק 

 

הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי

 

הגיבורים הנשכחים

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי