בתפקיד משה רבנו: דפני ליף

אלפי שנים לפני פרוץ המחאה החברתית עבר עם ישראל מסע לשחרור מעבודת פרך ומשעבוד. כמו אז גם היום, המתכון להצלחה זהה

מדי שנה אנחנו לומדים על המסר המשחרר שנושא עמו פסח, אך השנה הוא רלוונטי מתמיד בעקבות המחאה החברתית שהחלה בקיץ האחרון. כפי שהיציאה ממצרים הולידה מנהיגות חדשה בדמות משה, המחאה הצעידה קדימה מנהיגות צעירה. כמו בימים ההם, גם הפעם נצטרך לעשות שימוש ביצירתיות, בדמיון, בעקשנות ובחזון רחב.

 

היציאה למסע של שחרור מעבודת פרך ומשעבוד היתה כרוכה בעקירה, והעם שהיה זקוק לתודעה חדשה היה חייב לחכות לחילופי דורות במדבר. משה העברי הרג את המצרי וברח לארץ כוש ומשם לארץ מדין. משם הוא חזר עם אהובתו ציפורה ועם אביה כיועץ ראשי למנהיגותו. אך משה לא נכנס לארץ המובטחת: גם במנהיג הענק היה פגם, למרות שנהג ביצירתיות במהלך המסע הארוך במדבר.

 


קול של דור חדש. דפני ליף (פלאש90)
גם במאבק החברתי אנחנו חווים קשיים גדולים. מאות האלפים שדרשו שינוי לא הצליחו לקדם את בואה של מדינת הרווחה, תוכנית מסודרת למלחמה בעוני או עקיפת כשלי השוק. פוליטיקאים, אנשי הון ואליטות מסוימות מסרבות לייצר מהלך רדיקלי של תיקון. ההתלהבות שחווינו בקיץ הצטמצמה, וכולם מחכים לסיבוב הבא.

 

פסח מסמל יותר מכל היציאה מעבדות לחירות, מעם של עבדים לעם ריבוני ובוטח בארצו. כדי לעשות את הדרך מנקודה אחת לשנייה נזקק העם לדמיון רענן ולפתרונות המקוריים שהציעו אלוהים, משה וההנהגה. בנות צלפחד הן דוגמה טובה: חמש האחיות הסבירו למשה שאביהן נפטר וביקשו לרשת אותו למרות שההלכה לא היתה לצדן. התעוזה, העקשנות, החתירה תחת המסורת היהודית (ראו מה קרה לקורח לאחר שחתר תחת הנהגתו של משה) הן שהובילו להצלחת בנות צלפחד במאבקן לקבל נחלה.

 

המאבק החברתי, שמהווה את קולו של דור חדש שקם בישראל, צריך לדעת מה גבולותיו כדי להשיג את המטרה. כדי שהמנהיגות הצעירה תוכל לדרוש מהשלטון תיקון חברתי חריף, כמו בנות צלפחד, הם זקוקים לאומץ ולשיתוף פעולה בין-קבוצתי. זהו אינו מאבק של יחידים: אנו זקוקים למכנה המשותף הרחב ביותר בין קבוצות שונות ומגוונות. הסולידריות והאחווה הן הדבק שיחבר בינינו כדי שלא ניפול כמו עדת קורח בין הבקיעים במדבר, בדרך לגאולה בארץ הקודש.

 

פסח מזכיר לנו תמיד חזון של חופש על תנאי, המותנה בקבלת עשרת הדיברות. תחת עול המצרים לא יכול היה עם ישראל לדמיין חיים אחרים, אך הדברים השתנו כשהעם החל להאמין במשה ובערכים החדשים שאלוהים העניק לו בהר סיני. גם במאבק החברתי אנחנו זקוקים לחזון מלכד חדש, שיכיל את עוצמותיה  של החברה הישראלית. אנחנו זקוקים לאנשי חזון שידמיינו עולם חדש לחיות בו.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי