מורה נבוכים. ליוגה

05.01.14

היכן היוגה, מסורת הינדית עתיקה, פוגשת את היהדות? שיחה עם מרכוס פריד, מורה ליוגה ומאמן עסקי שספרו "סוטרות כשרות" מחבר בין תנוחות היוגה לפסוקים ולהלכות יהודיים


מרכוס פריד. יוגה כדרך לחוות רוחניות יהודית
יוגה, כידוע לכול כמעט, היא מסורת פילוסופית, רוחנית ופיזית שמקורה בדת ההינדית. ידוע לא פחות שב-30 השנים האחרונות אימון היוגה הפיזית הפך במערב פופולרי עד כדי כך, שאפילו מכוני כושר משלבים אימוני יוגה מגוונים בלו"ז. אבל איפה המסורת המזרחית העתיקה הזאת פוגשת את הדת העתיקה מהמזרח התיכון – היהדות? את עקרונות הקבלה, את פרשת השבוע?  זה הנושא שעליו שוחחנו עם מרכוס פריד, בעבר תלמיד ישיבת המבתר וכיום מאמן עסקי, מורה ליוגה, שחקן ואיש אשכולות רוחני שהוציא את הספר The Kosher Sutras, כדי לעמוד על נקודת המפגש הייחודית הזאת.

 

ראשית, מניין בא שם הספר "הסוטרות הכשרות?"

"במסורת העתיקה של היוגה השתמשו בטקסט קצר וקולע, או סוטרה, ללימוד רוחני עמוק. הסוטרות הכשרות, לכן, משתמשות בפסוק מהתורה ומשתמשות בו בדרך שתהיה קלה לזכור, בדומה למשנה. ניקח משפט מפרשת השבוע ונבדוק איך אפשר לחבר אותו לפיזיות, לאימון הגופני של היוגה. לדוגמה: 'אם לא עכשיו, אימתי'. נבחן מהו האתגר שנוכל להתגבר עליו? אם מישהו מרגיש דיכאוני או נוירוטי, מטרת הסוטרות הכשרות היא לסייע לו להרגיש יותר נוכח, עם רגליים על הקרקע. ואז ניקח, לדוגמה, את תנוחת ההר או Tadasana בסנסקריט, שבה עומדים עמידה זקופה ברגליים צמודות, ונשתמש בה לחיזוק היציבות שלנו, לחיזוק תחושת הנוכחות בהווה ולשחרור כבלי המחשבה במידה מסוימת.

 

"אז יש לנו את הכוונה - להיות יותר נוכחים ועם בהירות מחשבה; את התנוחה הפיזית - תנוחת ההר ואת האימון המחשבתי-פיזי שמשלב אותן. בספר הראשון אני מתבסס על משפטים מהתורה, ובספרים הבאים אני מתכנן לכתוב על חגים וחגיגות יהודיות ועל קבלה בהקשר של היוגה".

 

ההלכה מאפשרת יוגה?

 

באתר האינטרנט של רשת היוגה היהודית כתב אחד ממתרגלי היוגה: "כמתרגל יהודי של ג'נאנה יוגה, חיפשתי הוכחה שיש עוד כמוני, שאני לא פועל לגמרי בניגוד להלכה. בבקשה ספרו לי אם אתה יודעים על עוד מתרגלים יהודים של האתה-יוגה". מרכוס ענה לו: "הרבה אנשים מתרגלים כל מיני סוגים שונים של יוגה. במובן הרחב ביותר, בהקטי יוגה (שמשמעה דבקות, אמונה ומדיטציה) יכולה להיתרגם כמצוות בין אנשים שפועלים מתוך הלב. כל סוגי התפילה יכולים לענות להגדרה של יוגה לא-פיזית".

 

מלבד הסוטרות הכשרות ייסדת גם את רשת היוגה היהודית. ספר לנו על כך.

"יחד עם מורה ליוגה ששמה אסטל יוג'ין בלונדון, ייסדנו את אתר האינטרנט. יוגה יהודית צריכה להתקיים בתוך קהילה. הקהילה האינטרנטית מחברת בין יהודים שמלמדים יוגה ומדיטציה ב-20 שנה האחרונות. כך הם יכולים ללמוד ממתרגלים אחרים ולתמוך זה בזה; הם לא לבד. אני הרגשתי לבד כשהתחלתי לתרגל יוגה. כיום אנחנו עושים אירועים בכל רחבי העולם.

 


עטיפת הספר של פריד. לא שומר לעצמי את המידע
"יש גיוון במתרגלי יוגה יהודים. חלקם יותר בעניין של רוחניות, חלקם בעניין של התרגול הפיזי וחלקם רוצים לשמור על האמונה היהודית נפרדת מתרגול היוגה. אני מעביר בצורה מדויקת את לימוד התורה ואת לימוד היוגה. אני לא מעוניין בגרסה קלילה של הדברים".

 

איך הסוטרות הכשרות והיוגה היהודית התקבלו בקהילה היהודית העולמית?

"לימדתי ב-15 מדינות שונות, ואני מרגיש בר מזל שאני יכול ללמד את זה במקומות שונים, בין היתר בישראל, באיטליה, בצרפת, בארצות הברית, ביוון, במקדוניה ועוד. התגובות נהדרות. עבדתי על הספר כדי שמורים יהודים ומתרגלים יהודים של יוגה יוכלו להשתמש במידע לתרגול הפרטי שלהם.

"אני לא רוצה לשמור לעצמי את המידע הזה. זה לא לימוד אזוטרי שאפשר לגלות רק למתי מעט. אני רוצה לעזור לאנשים להתחבר לעוצמה הפנימית שלהם, לאפשרויות הפנימיות שלהם. יהודי יכול ללכת לשיעור יוגה ולחשוב 'זה לא יהודי' או ללכת לבית הכנסת ולחשוב 'איך אני יכול למצוא ביטוי פיזי  לאמונה שלי'. והם חושבים ששני הדברים נפרדים, אבל העבודה שלי היא לעשות את הקישור הזה בין הדברים, כי הכול אחד".

 

אקזיסטנציאליזם יהודי

 

מרכוס פריד גדל בבית מסורתי (אך לא דתי), בלונדון. "היינו נוסעים לבית הכנסת באוטו", הוא אומר. כשלמד באוניברסיטת בירמינגהם תיאטרון, החל לשמור שבת. "שם התחלתי להרגיש שאין לי ידע מספיק ביהדות ורציתי ללמוד מהמקור. למדתי בישיבת המבתר באפרת. כשלמדתי בישיבה, כתבתי מחזות מוזיקליים על הגמרא. הרבנים שלי, רבי ברובינדה, ריסקין והרב דויד אבנה, תמיד אמרו שכל עוד משהו הוא ביטוי אותנטי, אפשר לעשות את זה. תמיד שאלתי את דעתם וביקשתי את רשותם, עם סימוכין מהמקורות.

 

"לדוגמה, אם אני אומר שאני רוצה לעשות תרגול יוגה כדי לחוות את הרוחניות שלנו, אני פונה לרמב"ם, הילכות דעות פרק ד': "אלא ישים על לבו שיהא גופו שלם וחזק, כדי שתהיה נפשו ישרה לדעת את ה'". קיבלתי מהרבנים היתר לסוטרות היהודיות, כיוון שהן מבטאות בצורה אותנטית את החווייה היהודית. אחרי הישיבה למדתי יוגה ויוגה למורים בלונדון, בשילוב של ויניאסה ואיינגר. " התחלתי עם היוגה היהודית בשל התסכול שלי מהממסד. אם לא הייתי שומר מצוות על פי ההלכה, זה לא היה קורה; הייתי פשוט הולך למכון כושר "

 

"התחלתי עם היוגה היהודית בשל התסכול שלי מהממסד. אם לא הייתי שומר מצוות על פי ההלכה, זה לא היה קורה; הייתי פשוט הולך למכון כושר. לכל אדם יש כישרונות שהוא נולד איתם, והשאלה היא למה נולדת? מה אתה אמור לעשות? אנחנו נשמה בתוך גוף בעולם הזה, אז בואו נמצא את הדרך לנצל את הזמן שלנו כאן בצורה הטובה ביותר".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי