את, אני והטכנולוגיה הבאה

חדשות טובות: אתר חדש מנגיש את כל כתביו של המחזאי חנוך לוין, חינם אין כסף. הקשיים הטכניים, דוגמת מחזות שנכתבו לפני עידן מעבד התמלילים, לא ריפו את ידי המקימים, וכעת כתביו יעמדו לעולם

עוד לפני מותו, בשנת 1999, הספיק חנוך לוין הנודע לראות את כל כתביו יוצאים לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד. 30 שנות כתיבה - מחזות, מערכונים, קברטים, פזמונים – התכנסו במהדורה מיוחדת ורבת כרכים, שמככבת עד היום בלא מעט ספריות בבתים של אוהבי יצירתו של לוין. ספק אם לוין דמיין אז כי 14 שנה מאוחר יותר יקום אתר אינטרנט על שמו – חנוך לוין דוט קום – ובתוכו ייכללו כל הכתבים, כולל כתבי השחרות שלו ומחזות מן העיזבון. אתר האינטרנט המעוצב והעשיר הושק בימים האחרונים, ועודנו בשלבי פיתוח, אך מעריצי לוין כבר החלו לחרוש בו ולהתחבר מחדש לדמויות הגרוטסקיות, הקיצוניות והמורכבות שיצר אחד מגדולי המחזאים של ישראל.

 
האתר החדש של יצירת חנוך לוין. לחפש את אלוהים (צילום מסך)

האתר הוקם ביוזמת משפחת לוין – ארבעת בניו, בייחוד הבן אהרן, ואשתו האחרונה של לוין, השחקנית ליליאן ברטו, שגם העלתה באחרונה את ההצגה "אוי אליאס", לכבוד יום הולדתו ה-70, שחל בשבוע שעבר. משפחת לוין מחזיקה בזכויות היוצרים על היצירות, וההחלטה להגיש את הכתבים לקהל הרחב מאפשרת חיבור מחדש ליצירתו של לוין, שעודנה פופולרית על בימות התיאטרון בישראל ובעולם. את האתר אצרה, ערכה ובנתה נאורה שם שאול, המוכרת מספריה והפקותיה על קוד פתוח ותרבות הרשת. היא נעזרה במעצבת אסי אבין ובדני גרמייז.

 

שם שאול היא אושיית אינטרנט ותיקה, שכבר הספיקה לבנות אתרי אינטרנט של אישים כמו נחום גוטמן, חיים נחמן ביאליק וגולדה מאיר; ההיכרות עם יצירתו של לוין, היא מספרת, היא המעמיקה ביותר שהיתה לה עם יוצר כלשהו שאת האתר שלו בנתה. 

 

"הרעיון הוא להנגיש ככל האפשר את כל כתביו של חנוך לוין", היא אומרת, "אנחנו נמצאים בעידן שבו מצד אחד אנשים, בעיקר צעירים, כבר לא קונים ספרים, אך מצד שני, נוצרים כל הזמן עיבודים בימתיים ואמנותיים לטקסטים של לוין. מתברר שהטקסטים שלו, בין שמדובר במחזות מיתולוגיים או פוליטיים ובין שמדובר במערכונים משעשעים על יחסי נשים-גברים - כולם רלוונטיים, וחלקם חזקים אף יותר מטקסטים אחרים שנכתבים כיום.

 

"האתר הזה מעניק את היכולת לבצע חיפושים מעניינים, הצלבות, השוואות, ובעיקר, לשוטט בין היצירות שעות רבות. דמיינו לעצמכם שניתן כעת לחפש אם לוין השתמש יותר במילים 'יש אלוהים' או 'אין אלוהים'. אפשר להצליב מידע בים הגדול של ההפקות השונות, לבחון ולהשוות. זו מתנה לתרבות הישראלית".

 

על לוחות הדפוס

 

אתר האינטרנט כולל את כל מחזותיו של לוין, את תסכיתיו ותסריטיו, את הפזמונים שכתב, מערכונים וקטעי פרוזה. יש בו ביוגרפיה של לוין; ביבליוגרפיה רחבה של מחקרים וספרים שנכתבו על יצירתו; תמונות דיוקן שצילמו גדי דגון, יעקב אגור וצלמים נוספים; קטעי יוטיוב ומוזיקה. בעתיד ייחנך גם מדור באנגלית. יצירתו של לוין זוכה לפופולריות רבה בעולם – בפולין, בצרפת, באנגליה, בארצות הברית, ברוסיה ובארצות רבות נוספות – וצוות האתר יעלה, עד כמה שניתן, גם את תרגומי יצירתו של לוין ואת ההפקות הבינלאומיות של מחזותיו.

 

העבודה על הקמת אתר האינטרנט היתה מאתגרת ולוותה בלא מעט קשיים. "רוב הטקסטים נכתבו עוד לפני מעבד התמלילים, והם קיימים רק בפורמט של לוחות דפוס", מספרת שם-שאול, "היינו צריכים ממש לסרוק את הספרים, להעביר תוכנת OCR, ועליה לעשות הגהות בלתי נלאות. לאחר מכן הגיע שלב הסידור. היה עלינו לסווג מאות יצירות לז'אנרים - מחזה, מערכון, פרוזה, שירה; לציין לאיזה ספר משתייכת כל אחת מן היצירות, מתוך עשרים הספרים; לבדוק איזו מן היצירות הועלתה על הבמה, איזו מהן על המסך, וכן הלאה". " נאורה שם שאול, האוצרת והעורכת: דמיינו לעצכם שניתן כעת לחפש אם לוין השתמש יותר במילים 'יש אלוהים' או 'אין אלוהים'. אפשר להצליב מידע בים הגדול של ההפקות השונות, לבחון ולהשוות. זו מתנה לתרבות הישראלית "

 

האם אתר האינטרנט החדש יצליח להנגיש את יאקיש ופופצ'ה לדור הפייסבוק והוואטסאפ? אנשי האתר מאמינים שהתשובה היא חיובית, ויעידו על כך כמויות האנשים הנכנסים לאתר מדי יום. "דור הולך ודור בא ואנו עומדים לעולם", כתב לוין בשיר "אנשי בסדר", כתב ולא ידע מה ניבא: דור הולך, דור בא, וכעת, מסתבר, כתביו הם שעומדים לעולם. Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי