זיכרון צדיק לברכה

מותו בטרם עת של ג'יימס גנדולפיני הוא הזדמנות נאותה להיזכר בזווית היהודית של טוני סופרנו ולומר קדיש על העצוב מכול - על הסדרה שכבר לא תחזור

בעולם אחר הסיפור הזה יכול היה להיות סיפור חסידים: מעשה בר' שלמה טטילמן, יהודי חסיד ובעל בית מלון, שמצא את עצמו עושה עסקה עם השטן בשולחנות הקדמיים של מעדניית בשר טרף. אלא שהסיפור לקוח מתחילת העונה הראשונה של "הסופרנוס", והשטן – גבר מקריח ממוצא איטלקי ובעל מבנה גוף עצום – עונה לשם טוני סופרנו. הלז, כך נקבע, יקבל 25 אחוז מבית המלון שבבעלות ר' שלמה אם יצליח להוציא מבעלה של ביתו, ר' אריאל, גט ללא כל פיצוי כספי, ובעודו חי.


גנדולפיני. הזווית היהודית

לכאורה, סיפור פשוט בשביל טוני. אלא שר' אריאל, חתננו דנן, אינו בחור פשוט. המילים המאיימות של המאפיונרים לא ממש עובדות עליו, וצריך במהרה לעבור למעשים: חטיפה לילית, הרבה מכות, קצת עינויים. ובכל זאת, החסיד הצעיר לא נכנע ולא חותם. גם ענן המוות המרחף מעל חייו לא מרתיע אותו. כזה דבר טוני עוד לא ראה.

 

"שמעת פעם על מצדה?", שואל ר' אריאל את טוני, "במשך שנתיים אלף יהודים עמדו לבדם מול 50 אלף חיילים רומאים. הם העדיפו למות ולא להיות עבדים. והרומאים? איפה הם היום?". טוני מישיר אליו מבט עייף ואומר: "אתה מסתכל עליהם עכשיו, טמבל". " מי שתמיד היה שם לייעץ לו הוא הייש רבקין, יהודי טוב שלימד את טוני לא מעט יידישקייט במהלך העונות. אין ספק שהוא אומר עליו עכשיו קדיש באחוזת סוסי המרוץ הגדולה שלו "

 

בוס, שטן, מאפיונר, איש משפחה, קיסר רומאי מודרני - איך שלא נקרא לו - טוני סופרנו היה אחת הדמויות הרעות האהובות ביותר על המסך הקטן; דמות חייו של השחקן ששיחק אותו, ג'יימס גנדולפיני, שהלך לעולמו ביום חמישי שעבר מהתקף לב בגיל 51, בעת ששהה בחופשה באיטליה.  

 

יידישקייט באיטלקית

לגנדולפיני, שנולד בניו ג'רזי בספטמבר 1961 למשפחה ממוצא איטלקי, היו לא מעט תפקידים מלבד ראש המאפיה של ניו ג'רזי. הוא שיחק ב"האיש שלא היה שם" של האחים כהן, ב"המקסיקני" של גור ורבינסקי, וב"רומן על אמת" של טוני סקוט - אם להזכיר רק שלושה – אבל אין ספק שרק ב"הסופרנוס" הוא הגיע למקום הנכון.

 

יצירת המופת בת שש העונות, שנוצרה והופקה על ידי דייוויד צ'ייס לערוץ הכבלים האמריקאי HBO, שינתה כליל את התפישה לגבי העומקים שאליהם יכולות להגיע סדרות בטלוויזיה. בסביבה רוויית אלימות וסקס, התנהל טוני סופרנו בגילומו של גנדולפיני, בוס מאפיה חזק אך מלא חרדות שנזקק לעזרתה של פסיכיאטרית ומתמודד עם השאלות הגדולות של החיים בתוך הנאמנויות הכפולות, האמונות ובתי הפרברים של החלום הקפיטליסטי האמריקאי.

 

מי שתמיד היה שם לייעץ לו - בשאלות הקטנות והגדולות גם יחד - הוא הייש רבקין, יהודי טוב (שהיה גם איל מוזיקה מסואב בעברו), שלימד את טוני לא מעט יידישקייט במהלך העונות. אין ספק שהוא אומר עליו עכשיו קדיש באחוזת סוסי המרוץ הגדולה שלו. הקדיש הגדול יהיה על התקווה שנגנזה לאיחוד של "הסופרנוס".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי