ראש הלהקה

11.11.12

רן שם-טוב לא מתלונן. "איזבו" ביחד יותר מ-20 שנה, והוא לא משתעמם לרגע. דודו כהן ניסה להבין איך אירוויזיון, ברי סחרוף ואלבום שלישי הצליחו להתכנס בשנה אחת. 2012 כבר אמרנו?

ללא ספק, 2012 היתה השנה של איזבו מלא מעט בחינות. הלהקה, שמעולם לא נהנתה להשתזף באורו החמים של המיינסטרים, נחתה השנה בתחרות האירוויזיון שנערכה בבאקו, שחררה את אלבומה השלישי - מחזה די נדיר, כפי שיתברר בהמשך - וסולנה אף שיתף פעולה עם ברי סחרוף בשיר "בזכרי ימים ימימה". יש תחושה של אנרגיה באוויר, ואולי בגלל זה מפתיע מעט לשמוע את הצהרתו של סולן הלהקה רן שם-טוב ("הלהקה זה אני"), על כך ש"כל המוזיקה הטובה באמת בעולם כבר נכתבה"."האירוויזיון זה משהו של פעם בחיים". רן שם טוב

 

עד כדי כך?

"כן. יש לכך שתי סיבות עיקריות. דבר ראשון, יש שבעה צלילים אפשריים ויש מגוון מסוים של מילים פחות או יותר. כמה כבר אפשר לעשות את זה יותר טוב אחרי אינספור שירים? הדברים היפים כבר התגלו בסיקסטיז, ומאז זה הידרדר. עד סוף הסיקסטיז - אלה היו השנים היפות במוזיקה, אין מה לעשות. יכול להיות שיש דברים נחמדים, אבל אין גל אמיתי של מוזיקה טובה. פה שיר, שם פזמון. בעיקר סחרוף, רוקפור ואריאל זילבר של פעם".

 

נשמע מתסכל מאוד ליצור בתחושה כזו, שהכל כבר נכתב.

"לא, מספיק לי שאני מחדש לעצמי, ואני מבסוט. אולי זו הסיבות שאני יותר כותב מוזיקה ופחות שומע".

 

ביוני האחרון שוחרר אלבומה השלישי של הלהקה, הפועלת כבר מאז 89' (עם הפסקה באמצע), " Life Is on My Side". גם האלבום הזה כלל פיוז'ן של בריט-רוק ודיסקו, מתובלים במוטיבים ערביים-ים תיכוניים, שנארז כולו בעטיפת סאונד סיקסטיזי. הדיסק גרר אחריו שובל של ביקורות טובות, שאליהן מורגלת הלהקה כמעט מיום היווסדה, והצליח להרחיב את מעגלי המאזינים.

 

"בעיקר במובן של האירוויזיון זו היתה שנה מאוד מעניינת ולא צפויה", מסכם רן שם טוב, "האירוויזיון היה משהו של פעם בחיים. ניסינו ללכת על זה, כי אתה לא יכול לדעת מאיפה יבוא האקשן. זה כמו קרקס, לונה פארק של מוזיקה. הם מפצים בהמון משאבים ויזואליים על המוזיקה שקצת לוקה שם בחסר, משום מה".

 

היית עושה את זה שוב?

"אמממ, כן ולא. כן, כי תמיד אני אוהב אתגרים. אם היינו משתתפים בסבנטיז-אייטיז, היה לנו הרבה יותר סיכוי. לא מהטעם הפוליטי, אלא מהטעם המוזיקלי. כשאמרו לנו שאנחנו על הכוונת של הוועדה, היינו די בהלם. מיד התחלתי לעבוד על משהו, ואמרו לי שעל פי התקנון, אני חייב להגיש שיר בעברית. הסתדרתי עם העברית בסדר, כי היה לנו כבר ניסיון בעברית עם שוטי הנבואה - בשיר 'הוא' - וגם בשיתוף הפעולה עם ברי סחרוף, שבו שרנו בעברית. לא היה קל לגרום לחברי הלהקה לשיר בעברית, אבל הם עשו את זה טוב". " כמה כבר אפשר לעשות את זה יותר טוב אחרי אינספור שירים? הדברים היפים כבר התגלו בסיקסטיז, ומאז זה הידרדר. עד סוף הסיקסטיז - אלה היו השנים היפות במוזיקה, אין מה לעשות "

 

לא מנסה להוכיח

לפני כשנה וחצי פורסם שלהקת איזבו הוחתמה בלייבל הבריטי "100%", במטרה שיוציא את אלבומה באירופה. המתווכות בעסקה היו נינט טייב ומנהלתה האישית, שגם מנהלת את איזבו. היום, לעומת זאת, שם טוב נשמע קצת יותר פושר בכל הנוגע לקריירה בחו"ל. "זה עומד כרגע במגעים. הדברים בחו"ל יותר אטיים מאשר פה, ולכן, באמת שאין לי אינפורמציה לגבי זה".

 

אפסנתם את החלומות? פעם חו"ל היה יעד מוצהר.

"אנחנו עדיין עם הרגל על הדוושה, רק בצורה אחרת. בחו"ל הדברים נורא לא צפויים".

 

אז ההצלחה הבינלאומית נמצאת פחות במשוואה, ונראה שגם קריירת סולו של רן שם טוב אינה על הכוונת ממש. קודם כול, הוא זה הלהקה, כאמור, ושנית, קריירת סולו קורצת אליו הרבה פחות. "תמיד גדלתי על להקות", הוא מסביר' "יש לי בראש תבנית של להקה. אני רואה אמנים שמופיעים עם נגנים שכירים - ורואים כמעט תמיד שהם שכירים. לעומת זאת, להקה זאת להקה".בלי נגנים שכירים, להקה זו להקה. איזבו

 

להקה או לא - אתם פועלים מ-89' עד היום, עם הפסקה קטנה, ומעניין שהוצאתם רק שלושה אלבומים. הספק די חריג.

"היה לנו אלבום שנגנז באמריקה בגלגול הראשון. היו לנו עוד עשרות שירים שהקלטנו ולא הוצאנו בתקליט. כך התגלגלנו והפסדנו שנים. בעשור האחרון היה הספק טוב יותר לעומת 15 השנים הראשונות. אבל כן, לוקח לי זמן להקליט דברים כי אני פרפקציוניסט. בד בבד עם עבודה עם איזבו, אני עושה הפקות, כותב, עושה מוזיקה לסרטים, לפרסומות. לפעמים אתה מרגיש שלא בא לך להקליט עכשיו. אתה לא צריך להוכיח משהו למישהו, אלא יודע בעצמך מתי הכי נכון להקליט".

 

איזבו בבית אבי חי פיוז'ן של בריט-רוק ודיסקו, שבת 24.11.2012 22:00 לפרטים ורכישה לחץ כאן

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי