חפש את האישה

החלטת חברת אגד להסיר מפרסומות האוטובוסים לא רק נשים אלא בני אדם בכלל והיעלמות הדמות הנשית מאריזות המלח של סלית אלה בעיני הילה בניוביץ'-הופמן סימנים לכך שהחברה הישראלית בדרך לאבד צלם אנוש

מכירים את הסיפור על האיש שמיד אחרי שירו לו ברגל ירה לעצמו ברגל השנייה לצורך האיזון? לא? כי אין כזה. זה באמת מטופש לנסות ליצור איזון על ידי המשך פגיעה במקום לרפא את מה שדורש ריפוי. אלא שזה בדיוק מה שעשו השבוע חברת אגד וחברת הפרסום כנען. בעקבות האיסור שהטיל בג"ץ על הסרה וצנזור של דמויות נשים מפרסומים על גבי אוטובוסים, החליטו חברת הפרסום וחברת האוטובוסים כי הפתרון לבעיה הוא לא, חלילה, לחזור ולהציג נשים בפרסום חוצות: מעתה והלאה לא יוצגו גם דמויות של גברים בפרסומים שלהם באזור ירושלים. כי אם כבר הדרה, אז עד הסוף. מצא את ההבדלים

 

אפשר לנסות להבין ללבם של המפרסמים ושל חברת האוטובוסים. קבוצות של נוסעים חרדים מפעילים עליהם לחץ רב, ונוספים לזה גם מעשי ונדליזם והשחתה של הפרסומים שדמויות נשים מופיעות בהם. עם זאת, אילו הייתי אני במקומם, הייתי יושבת וחוששת כעת לגורלי. הכניעה שלהם ללחצים והחלטם להסיר כל רמז לדמות אנושית מהקמפיינים שלהם, היא בבחינת פרס - עצום בגודלו - לוונדליסטים ולקיצונים. המסר הוא "הנה, נסיר לא רק את דמויות הנשים מהפרסומים, אלא בני אדם בכלל. רק אל תפגעו בנו, בבקשה". מחר הם ישתמשו בדמות של ארנב מחייך בפרסומת למשחת שיניים, ומישהו יחליט שארנב אינו בעל חיים כשר ולכן אין להשתמש בו בפרסום, והלך הקמפיין. אולי  יהיה להם משהו נגד ג'ירפות. או נגד האות גימ"ל. או הצבע האדום. זו הבעיה עם קיצוניות: היא אינה יודעת שובע, עד שמישהו מעז לשים לה גבול.

מה שהכי גרוע הוא שאין שום קשר בין צניעות ובין הטירוף המשתולל הזה. זוכרים את דמות האישה על חבילות המלח מנייר של סלית - איור של אישה כחולה מחויכת, לבושה מכף רגל ועד ראש, שמפזרת מעט מלח? יכול מאוד להיות שלא, כי האיור הזה כל כך מופשט שקשה לזהות שזו אישה. אלמלא העובדה שהיא לובשת שמלה, גם זה לא היה ממש ברור. נדרש אדם עם מוח, סלחו לי, חולני ושטוף זימה במיוחד כדי להבחין בדמות הזאת ולהעלות על דעתו שהיא עשויה להיות לא צנועה או מפתה באופן כלשהו. זה בערך כמו לחשוב שדמות האישה המצוירת כצמד מקלות ומשולש, שמופיעה לפעמים על בתי שימוש ציבוריים, היא פמלה אנדרסון.

" מחר יחליט מישהו שארנב אינו בעל חיים כשר ולכן אין להשתמש בו בפרסום. אולי יהיה להם משהו נגד ג'ירפות. או נגד האות גימ"ל. או הצבע האדום. זו הבעיה עם קיצוניות: היא אינה יודעת שובע "

 והנה התברר השבוע שחברת סלית מחקה את דמות האישה הכל כך מטושטשת ותמימה הזאת מחלק מאריזות המלח שלה. החברה טוענת כי מדובר בניסיון ליצור בידול בין אריזות רגילות לאלה שמיועדות לפסח. האומנם? אני יכולה לחשוב על לפחות 100 דרכים אחרות ליצור בידול ויזואלי שאינן כוללות הסרה של אדם שלם מהעטיפה, ועוד דמות שהפכה לכל כך מזוהה עם המותג. זו נראית כמו החלטה שיווקית תמוהה במקרה הטוב, וכמו עוד דוגמה מתוך שורה ארוכה של מעשי צנזור עצמי בידי פרסומאים שאינם רוצים לעורר עליהם את חמתם של לקוחות חרדים קיצוניים.

 

זה אולי נראה שולי ואנקדוטלי, אבל מה שקרה עם האוטובוסים והמלח צריך להפחיד את כולנו. יש הבדל בין ניסיון של בג"ץ לאכוף חוקים שנוגעים לאיסור אפליה ובין צנזור עצמי אוטומטי, שמקורו ברצון לפייס ציבור שהולך ומקצין בעמדותיו. זה אומר שהטרור הקיצוני ניצח; זו כניעה מראש למציאות שבה צלם אנוש מוקצה. אותי לימדו שהאדם נברא בצלם אלוהים. נשמע לכם הגיוני שאסור יהיה לראות אותו? 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי