בחינת בגרות

20 שנה אחרי שנפרדנו מהם, התיכוניסטים של "עניין של זמן" הם מבוגרים בורגנים טיפוסיים. כמו גיבוריה, גם הסדרה בוגרת יותר ומתאימה למציאות הישראלית של ימינו. ניב שטנדל שמח לפגוש חברים ותיקים

ויצמן חזר ארצה מהולנד. הוא יושב מול מצלמת האינטרנט ומשגר מסר מצולם לאומה. אחרי לבטים רבים, הוא החליט לארגן פגישת מחזור. הוא לא בטוח אם זה טוב, למה זה טוב ואם הוא באמת צריך את זה. אבל הוא רוצה את זה, ומשהו דוחף אותו לכנס את החבר'ה, שאת רובם לא ראה מאז גיל 18. כך נפתחת פגישת המחזור שדור שלם של צופי טלוויזיה חיכה לה, אולי יותר משחיכה לפגישות המחזור של כיתותיו שלו.

 

כל מי שהוזמן פעם לפגישת מחזור מכיר ודאי את ההתלבטות הזאת, הנעה בין סקרנות (מה יצא מההוא, עם מי התחתנה ההיא, מי הגשים את מה שנכתב עליו בספר המחזור ומי יוכתר כמצליחן של השכבה) לאפאתיות (יש לי כבר חיים משלי, משפחה וקריירה, אז למי בכלל אכפת?). פגישת המחזור מציעה עימות ישיר עם העבר שלך - עם המתבגר ההחלטי אך מבולבל, המעצבן ויודע כול, האידיאליסט והשאפתן שהיית. זהו עימות ישיר עם החלומות שלך - ולעתים גם עם שברם. והעימות הזה נהפך לעוצמתי פי כמה כשפגישת המחזור שלך היא עם חבר'ה שדור שלם עקב אחרי התבגרותם (ועודנו עוקב, בשידורים המחזוריים של חינוכית 23). אם כן, אפשר להבין את ויצמן.

 עוד אפשר לזהות את הילדים שהיו. "עניין של זמן" 2012 

אם כן, איך נראית הכיתה הנוסטלגית של י"א 5 בחלוף עשור ומחצה? ויצמן (שי קפון), שצופי "האלופה" יודעים שנהפך לבמאי (בדיוק כמו קפון), רוצה ליהנות מהחיים, אבל די מסובך בתוכם וקרוע בין החברות האמיצה עם עידו (מוש בן בסט), שנהפך כצפוי ליאפי, אשתו גלי (אסתי ירושלמי) והחיים שהשאיר מאחור, בחו"ל. דנה (דנה ברגר) ושרון (שרון חזיז) ניתקו קשר: דנה התחתנה עם מיליונר מפחיד (גיל פרנק), בעוד שרון נהפכה לאשת משפחה מתוסכלת (לצדו של יואב צפיר). דור ההמשך שלהן כבר רוקם את החברות מחדש. עוד בתמונה: סגל (תומר שרון), איתי (ירון מוטולה), ניר (ניר פרידמן) ושאר חברים. אמנם בולטים בחסרונם כמה מהגיבורים הבולטים של הסדרה (אורי גוטליב, אורי בנאי ואיילת זורר - המצליחנית האמיתית של השכבה) וכמה מהכוכבים הבולטים שיצאו ממנה (גלית גיאת, ליאור כלפון ואביב גפן - המצליחן המפתיע של השכבה). אבל אפילו גבאי (עמיקם לוי) כאן. אם כי מתי, המחנך המיתולוגי בגילומו של עמית ליאור, איננו.

  • " ההתבגרות כרוכה ביציאה מכוך של חלומות אל מציאות שאינה בהכרח אידילית, ולחבר'ה של "עניין של זמן" אין פריבילגיות של מפורסמים "

 

"עניין של זמן" לא נהפכה לסדרה נוסטלגית במקרה או בטעות. בניגוד לשמה, זה לא היה רק עניין של זמן - זמן של מיעוט ערוצים וטרום עידן האינטרנט. "עניין של זמן" היתה סדרה מצוינת שדיברה לקהל שלה בגובה העיניים. היא לא היתה "דגראסי" הרחוקה, ובוודאי שלא "בוורלי הילס 90210" המלוקקת. היא היתה סדרה שחיה כאן ועכשיו - עניין שטלוויזיה אסקפיסטית בת זמננו מתקשה לעשותו היטב. אמנם היא לקתה בדידקטיות מסוימת, ובהחלט הצדיקה את הולדתה בטלוויזיה החינוכית, אבל היא הצליחה לסחוף אחריה את הצופים, בזכות הבחירה בנושאים הקרובים ללבם, בזכות העיסוק הדרמטי המצוין בהם ובזכות צוות שחקנים צעיר ולא מנוסה שידע להציג אותם היטב, תחת שרביטן של הבמאיות יעל גרף ושירלי שטרן והתסריטאית רונית וייס ברקוביץ'. אחריה הגיעה סדרת הספין-אוף הלא מוערכת דיה "עשרים פלוס", שהצליחה להשתחרר מהממד הדידקטי אך לא לשחזר את ההצלחה.

 

"עניין של זמן" החדשה לא דומה לזו המקורית. כמו גיבוריה, היא התבגרה, השתנתה והתאימה את עצמה למציאות הישראלית, שחיה היום בקצב אחר, במערכת ערכים אחרת ובאיכות חיים אחרת. ההתבגרות כרוכה ביציאה מכוך של חלומות אל מציאות שאינה בהכרח אידילית, ולחבר'ה של "עניין של זמן" אין פריבילגיות של מפורסמים. והם אכן התבגרו. במובן מסוים, כבר לא מעניינות אותם זוטות של מתבגרים, כמו מי התנשקה עם מי. אבל במובן אחר, זה עדיין בדיוק מה שמעניין אותם. "עניין של זמן" המקורית הצליחה לעסוק גם ברומנים של התבגרות מבלי להיגרר לטלנובליות. אפשר לקוות - ולסמוך על וייס-ברקוביץ' - שהסדרה הנוכחית תדע לחמוק מזה גם הפעם.הצלחה לא מקרית בכלל. התוכנית המקורית 

 

אז מה למדנו מפגישת המחזור של י"א 5? שהחבר'ה של הכיתה התבגרו יפה, כדרכם של כוכבים. אפילו אלה מהם שכמעט נעלמו מחיינו, כמו בן בסט וירושלמי (שמזכירה לנו שהיא משחקת מעט מדי), שמרו על עצמם היטב, ועוד אפשר לזהות בהם את הילדים שהיו. חלק מהדמויות גדלו כצפוי (סגל נותר הנון-קונפורמיסט והפרובוקטור שאומר את האמת בפרצוף); אחרות - פחות (ניר הרוקר נהפך לחסיד ברסלב). אבל בסך הכול, כולם גדלו להיות החברה הישראלית, או ליתר דיוק, הפלח הבורגני שלה. בדיוק זה שכנראה ישב וראה את "עניין של זמן" החדשה בזמן שבחוץ צעירים לוחמניים - כמו שהיו פעם עידו, ויצמן וחבריהם - בערו ברחובות בזעם. או בדיוק כמו זה שישב וראה את "הישרדות" בערוץ המקביל. הם כבר לא ישנו את העולם, ירצו או לא ירצו. מתברר שזה בכל זאת היה רק עניין של זמן.

 

"עניין של זמן". יוצרת: רונית וייס-ברקוביץ'. בימוי: רני סער. שחקנים: שי קפון, מוש בן בסט, שרון חזיז, דנה ברגר, אסתי ירושלמי. מדי שבת ב-22:30 בערוץ 2.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי