מחוברים

08.11.12

את הסטדנר מחליפה המקלדת, את היד המסמנת את המיקומים מחליף העכבר, ובמקום חברותא יש רב שמבהיר את הסוגיות דרך הווידאו. לקראת פתיחת הסדרה "סוד קסמו של התלמוד" , קבלו את האתרים שיסייעו לכם להישאר מחוברים לגמרא - בכל רגע

סיני, מהמעניינים שבאתרי לימוד הדף היומי, הוקם ב"סוג של טעות", כפי שמגדיר זאת מנהלו אורי בריליאנט. לפני כשלוש שנים רצה בריליאנט להפיק שיעורי עיון קצרים באורך עשר דקות באמצעות מחשב מיוחד ועכבר-עט. הוא הזמין את המכשיר מחו"ל, ועד שזה הגיע, החל לתרגל הקלטות רגילות של שיעורים. כך המשיך להקליט עוד ועוד דפים, וכשהמכשיר הגיע, כבר לא היה בו צורך.

 

תחום לימוד הדף היומי באינטרנט הולך ומתפתח בשנים האחרונות, לא פעם באמצעים ביתיים, בעזרת מתנדבים שמשקיעים את מיטב זמנם בהפצת היהדות. את הסטדנר מחליפה המקלדת, את היד המסמנת את המיקומים מחליף העכבר, ובמקום חברותא, יש רב שמבהיר את הסוגיות דרך הווידאו. כך, למשל, אתר הדף היומי מציע אפשרויות שונות ללימוד - החל באפשרויות פיזיות, כמו עלון בתי כנסת וחוברת הנשלחת למנויים מדי חודש, וכלה באופציות וירטואליות, כמו שיעורי וידאו מקוונים; באתר דרשו, או בשמו המלא רשו ה' ועוזו - קרן עולמית לחיזוק ועידוד לימוד התורה, מעביר את שיעור הדף היומי מדי יום הרב אליהו אורנשיין, וכן את הדף היומי בהלכה, שיעורי יהדות למתחילים ועוד; פורטל הדף היומי, שבאחרונה השיק אפליקציית אייפון, מציע כמה אפיקים ללימוד (שכותורותיהם "ללמוד ולהבין", "להעמיק", "להתחדד", "לשוחח", "להרחיב" ועוד) וגם מדורים המחברים את הגולש לעולם הפיזי - "מצא חברותא", "שיעורים ברחבי הארץ" וכן הלאה.

 

השיעורים באתר סיני, מסביר בריליאנט, מיוחדים משתי בחינות עיקריות. "מטרת השיעורים היא לנסות 'לסדר' את הדף בראש. כל לומד גמרא, מי פחות ומי יותר, נתקל בקושי כשהוא לומד דף שלם, מבין כל שורה או קטע בפני עצמו, אבל מתקשה לתפוס את המבנה הכללי של הסוגיה. זה קורה בגלל האופי המיוחד של הדיונים בגמרא, שקופצים מנושא לנושא וחוזרים לנושאים שהופיעו כמה דפים קודם לכן, מאחר שדף הגמרא מודפס בלי כותרות, הערות שוליים וכו', וגם בגלל האריכות של הלימוד. הרי כשהגמרא מתייחסת בעמוד ב' למשהו שנאמר בעמוד א' ונלמד בשיעור לפני 40 דקות - כבר קשה להבין".

 

בריליאנט, בוגר ישיבת הר עציון, תושב פרדס חנה, הוא סוג של יזם אינטרנטי-תורני-חברתי. ברזומה שלו נכללים אתר השבת אבידה, אתר צלול (המדרג סרטים לפי צניעות, אלימות וכו'), אתר העומר, השולח תזכורות חינמיות לסלולרי על ספירת העומר ועוד. "מאז שאני זוכר את עצמי אהבתי מאוד לסדר ולקצר כל דבר שלמדתי, וכך גם בגמרא", היא מספר, "הייתי מסכם את עיקרי הסוגיה בשולי הדף, ואז בתמצות עוד יותר קצר בפינת הדף וכן הלאה". כמות הלומדים המצטברת באתר מגיעה לכ-2,000 איש ביום, לא כולל לימודי דפים ארכיוניים אשר לא קשורים לדף היומי, כמו מסכת בבא בתרא, שנלמדה השנה לבגרויות ומשכה לאתר כ-5,000 גולשים.

 

עד כמה נוח ללמוד דף יומי באינטרנט? זה לא פוגם ברעיון החברותא המקורי, בפרט כשהגמרא קשה ממילא?
"אני חושב שהשאלה נכונה לגבי היחס בין שיעורים 'רגילים' ללימוד בחברותא. אין תחליף ללימוד בחברותא מבחינת האווירה, ההנאה, בירור הדברים, השכינה השרויה ביניהם ועוד. שיעורים באינטרנט נועדו בעיקר למי שאין לו אפשרות ללימוד בחברותא או למי שמעוניין להקדיש את הנסיעות ללימוד".

יתרון נוסף של האתר, על פי בריליאנט, הוא השיעורים הקצרים. כך קל יותר לתפוס את הסוגיה בכללותה וגם קל יותר להתרכז. "הפורמט מתאים לאנשים שאין להם זמן ובכל זאת רוצים להיות שותפים ללימוד הדף היומי, או ללומדים שמעוניינים בשיעור מהיר להכנה או בחזרה".

 

בד בבד עם הפעילות השוטפת, מתכנן בריליאנט לסיים את כל הש"ס באתר, ומלבד זאת, ליצור תוכנית לייצור סרטונים שכוללים פחות חומר, מוסרטים בסגנון המצוין של Khan Academy (דוגמה לכך אפשר לראות כאן), ואת כל אלה לשלב במערכת החינוך.

 

"לא נרתעים מהכיפה שלי"

הראל שפירא, מנהל פורטל הדף היומי, החליט להקים את האתר אחרי שלימד גמרא בעצמו, בישיבת ההסדר בחיפה ובישיבת הר עציון. הוא הכין מעת לעת דפי עזר והעשרה ללומדים, וכשהצטבר חומר רב, החליט לפני שבע שנים לרכז את הדפים באתר אינטרנט קטן שהקים לשם כך, כדי שישמשו גולשים נוספים. אחרי שקיבל תגובות, פניות ובקשות מגולשים, חלקם מחו"ל, הבין את העוצמה שברשת והחליט לפרסם חומרים נוספים הנוגעים לדף היומי, וכך התגבש הרעיון להקים את הפורטל.

" האתר לא אמור להחליף את מסגרת שיעורי הדף היומי ואת החברותא, אלא בא לתת מענה למי שלא יכול להשתתף בשיעור מסיבה זו או אחרת. יש המון אנשים כאלה, והנסיבות שונות: הם גרים במקומות שבהם לא מתקיים שיעור דף יומי בזמן שהם פנויים לכך; הם רוצים לנצל זמן נסיעה ללימוד; הם רוצים לשלוט בקצב השיעור; וכן הלאה. לכן, דווקא שיעור מוקלט נוח להם יותר "

 

הפורטל, שזוכה לכ-1,500 כניסות ביום ממוצע (מכ-120 מדינות, בעיקר ישראל, ארצות הברית, קנדה, בריטניה, צרפת ובלגיה), מרכז שלושה מקורות שונים של תכנים: קישורים מסודרים לכל מה שכבר קיים באינטרנט; תכנים רבים שמפורסמים ומופצים בתפוצה מקומית בלבד (ולא נמצאים ברשת) על ידי ארגונים שונים, מגידי שיעור או לומדים עצמאיים; ועידוד של כתיבת תכנים חדשים בעקבות הכרה ביכולתו של האתר להפיץ תורה בקנה מידה גדול. בפורטל יש מגוון רחב של כלי עזר שונים, כגון שיעורי שמע בשפות שונות, פירושים וסיכומים של הגמרא, תרשימים, טבלאות, מענה קולי, פורום עם מומחים שנותנים תשובות באופן מיידי ועוד. נוסף על כך, יש בו חומרים רבים (מאמרים, גיליונות שונים, דפי מקורות ועוד) שיכולים להעשיר ולהעמיק את הלימוד. פרט לכך, יש באתר פונקציות נוספות: מצא חברותא, שיעורים ברחבי הארץ, לוח שנתי, סקר חודשי, ענייני סיום מסכת, כתבות ומאמרים בענייני הדף היומי, תולדות הדף היומי ומהר"ם שפירא, גמרא מהדורת וגשל, טקסט מלא של הש"ס ועוד.

 

"משום מה, אנשים חושבים שבאינטרנט יש אתרים רבים המוקדשים לדף היומי ולגמרא, אבל למעשה, כמעט אין אתרי אינטרנט בעברית הקשורים לדף היומי", אומר הרב שפירא, "באתרים הבודדים שקיימים יש שיעור אודיו או וידאו של דף יומי, וכמעט אי אפשר למצוא אתר שיש בו תוכן כתוב הקשור לדף היומי. לעומת זאת, בפורטל הדף היומי מותקנים מדי יום יותר מ-15 שיעורי אודיו או וידאווכן תכנים כתובים מרובים מאוד בנוגע לדף היומי בפרט וללימוד גמרא בכלל".

 

האם האתר יכול לשמש תחליף ללימוד גמרא בשיטה המסורתית?

"האתר לא אמור להחליף את מסגרת שיעורי הדף היומי ואת החברותא, אלא בא לתת מענה למי שלא יכול להשתתף בשיעור מסיבה זו או אחרת. יש המון אנשים כאלה, והנסיבות שונות: הם גרים במקומות שבהם לא מתקיים שיעור דף יומי בזמן שהם פנויים לכך; הם רוצים לנצל זמן נסיעה ללימוד; הם רוצים לשלוט בקצב השיעור; וכן הלאה. לכן, דווקא שיעור מוקלט נוח להם יותר".אין תחליף לחברותא. אורי בריליאנט 

 

אחד מיתרונות הפורטל טמון באפליקציית האייפון שלו, שהושקה לא מזמן, המעניקה אפשרות להאזין לשיעורי שמע מגוונים על הדף היומי, לצפות במפת ניווט של שיעורי הדף היומי ברחבי הארץ וכן הלאה. בידול מעניין נוסף טמון בכך שהפורטל, בניגוד לרוב אתרי הדף היומי, מגיע מהמגזר הדתי-לאומי ולא מהמגזר החרדי. "המשמעות העיקרית היא שהחומרים המתפרסמים באתר הם משני בתי המדרש, ואין חומר תורני שלא מתקבל לפרסום באתר בגלל השקפתו הדתית של הכותב", מסביר שפירא, "מעבר לכך, אין לזה משמעויות נוספות, והאתר פתוח לכלל לומדי הדף היומי מכל המגזרים, שהמשותף להם רב פי כמה וכמה על המבדיל. חלק ניכר מהחומרים המותקנים באתר מגיעים מבית המדרש החרדי, בשיתוף פעולה מלא ובשמחה רבה, באדיבות ובמאור פנים, ואף אחד מהם לא נרתע מלפרסם באתר את החומרים שלו בגלל סוג הכיפה שעל ראשי".

 

המפגש הראשון בסדרה "סוד קסמו של התלמוד"  יערך ביום חמישי | כ"ג בחשוון  18.11.2012, בשעה 20:00 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי