Israel, mon amour

14.09.08

הם עזבו את פריס ואת מרסי והגיעו אל ארצנו הקטנה והמיוזעת. מה קורה לזהות הצרפתית כשהיא פוגשת בזהות הישראלית?

מאז הקמת המדינה  עלו מצרפת לישראל כ-80 אלף עולים, ובשנים האחרונות חלה התגברות בעלייה מצרפת. הקהילה היהודית בצרפת היא הגדולה ביותר באירופה ומונה כ-600 אלף איש, ובשנים האחרונות הקהילה חוותה כמה וכמה התקפות אנטישמיות אלימות, בעיקר מצד המוסלמים במדינה. בשנת 2007 עלו לישראל מצרפת למעלה מ-3,000 יהודים.

למרות שלעיתים העלייה מצרפת נעשית בעקבות תחושת ציונות בוערת, המפגש עם התרבות הישראלית והניתוק מהתרבות הצרפתית אינם קלים. ד"ר דב מימון מ'המכון לתכנון מדיניות עם יהודי' עלה לישראל מצרפת לפני למעלה משלושים שנה. "במשך שנים רבות רציתי להיות ישראלי", הוא משחזר. "אפילו ניסיתי להיפטר מהמבטא הצרפתי, אבל ללא הצלחה. בסופו של דבר הבנתי שאני לא יכול להתחמק מהשורשים שלי". גם שמונת ילדיו של מימון, שנולדו בארץ, מדברים ביניהם בצרפתית. "אי אפשר לטייח זהות", פוסק מימון. 

נדין שי, בעלת חנות הספרים vice-versa - חנות לאוהבי תרבות צרפת הממוקמת בירושלים, מספרת שההתעסקות בתרבות הצרפתית בלב עיר הקודש היא הדבר הכי טבעי עבורה. "מאוד קשה לי, ולהרבה צרפתים, להסתגל לתרבות הישראלית", היא מודה. "בכל מה שקשור לתרבות אני צרפתייה וכל מה שקשור לחיים – הפכתי לישראלית". 
**

המפגש האחרון בסדרה "הקשר הצרפתי" התקיים ביום שלישי, ט"ז באלול תשס"ח, 16/09/2008 בשעה  20:00

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי