צפו: כך מעוררים השראה

דווקא בימים האלה, ימי בין המצרים, כאשר הרשת מופצצת מכל כיוון בסרטונים מעוררי חלחלה, אנחנו מבקשים לעניין אתכם בפרויקטים אינטרנטיים שעוררו - וממשיכים לעורר - השראה. קבלו עשר פצצות ויראליות

ואלו הימים: אזעקות, פיצוצים, טלוויזיה שטוחנת את עצמה לדעת בטוקבקיסטים מדברים. בסרטונים שרצים עכשיו ברשתות החברתית אין מקום לרחמים: הכנסת נראית כמו גן ילדים ביום רע במיוחד, וראפר מבוגר עם בנדנה מרביץ למפגינים בתל אביב. "ימי בין המצרים", קראו חז"ל לשלושת השבועות שבין צום י"ז בתמוז לצום ט' באב. ימי הצרה. נדמה שהשם הזה אקטואלי השנה יותר מתמיד.

 

ובכל זאת, יש גם עולם מקביל, עולם שיוכל לעורר השראה. על כל סרטון מחליא שבו ח"כ מירי רגב מפעילה אלימות כלפי ח"כ ג'מאל זחאלקה, אפשר למצוא סרטון שמבקש לעשות טוב, לשמח ולקדם את היצירתיות. ודוק: אמנם "אפשר למצוא", אבל נדמה שקשה אפילו להתחיל לחפש בתוך כל הרעש הנוכחי.

 

כדי לחסוך לכם את העבודה, אספנו עשרה סרטונים מרחבי העולם וישראל, כל אחד מהם מציע כמה דקות מהסוג שמפעיל את בלוטת ההשראה. קל להיות ציניים מולם, התכנים שלהם נראים לא פעם תמימים מדי ואפילו המניעים של חלקם לא תמיד באים מ"המקום הנכון" (למשל סרטונים שמשמשים חלק מקמפיינים תאגידיים), אבל כאשר משחררים קצת את שריון הביקורתיות, אפשר למצוא בהם גם נחמה, אפילו מתוך הממ"ד.

 

1. Share Your Stories-WE Love YOU, IRAN&ISRAEL 

רוני אדרי, מעצב גרפי ומרצה במחלקה לתקשורת חזותית ב"שנקר", התחיל לפני כשנתיים בקמפיין עצמאי ששמו "Israel-Loves-Iran". המטרה: להציג אלטרנטיבה אזרחית כנגד רוח המלחמה התמידית בקו ירושלים-טהרן. אדרי פנה אל העם האיראני בהצהרות אהבה מעוצבות, והצליח ליצור עניין ויראלי, וזה תורגם למיליוני צפיות בהרצאה שנתן ב-TED. בשנה שעברה הגיע לפסטיבל ירושלים מוחסן מח'מלבאף, מגדולי הבמאים האיראניים, עם מסר דומה להפליא והוכיח שהתנועה בכביש הזה דו-סטרית.
 

 

2.Look Up

גארי טארקי מנצל את המדיום כדי לצאת נגד המדיום. הוא קורא לצופה לנטוש את המכשיר שבו הוא רואה כעת את  הסרטון ולצאת אל העולם האנושי, המתקיים מחוץ למסכים. Look Up הוא קינה מצולמת לעולם הבין-אישי שלפני התקדמות הטכנולוגיה; געגוע לפארק מלא בילדים משחקים אחרי הצהריים ולאנשים שמביטים זה לזה בעיניים. בדרך – כמו בסרטים נוסח "דלתות מסתובבות" – טארקי מראה איך חיפוש כתובת בעזרת בן אנוש יכול להוביל לאהבת חייך, או להזדמנות מפוספסת. 
 

 

3. Dove Real Beauty Sketches

מדובר אמנם בחלק מקמפיין של מותג הרחצה הענק "דאב", אבל כשמפרידים את המסר מנושאו המסחרי, קל להבין מדוע הסרטון נבחר לקמפיין הוויראלי המצטיין של 2013. מדובר בניסוי מחשבתי שיוצא מתוך הנתון המפתיע הבא: רק ארבעה אחוזים מהנשים בארצות הברית מתארות את עצמן כיפות. יוצרי הסרטון ביקשו לכן מכמה נשים לתאר באוזני צייר דיוקנאות משטרתי כיצד הן נראות, ובד בבד נתבקשו גם לצייר דמות של משתתפת אחרת. הפער בין שני הדיוקנאות מפתיע במיוחד.
 

 

4. Piano stairs

גם הסרטון הבא נוצר כסוג של ניסוי חברתי ביוזמתה של חברה מסחרית (פולקסוואגן-שוודיה במקרה הזה) למען חיזוק "הערכים החיוביים" של המותג, אבל מוכֵר לצופה בעיקר חשיבה יצירתית. האתגר שניצב בפני יוצרי הסרטון ושהניע את יצירתו, היה כיצד לגרום לאנשים להשתמש במדרגות הנייחות במקום במדרגות הנעות של תחנת רכבת תחתית בכרך שוודי. הפתרון הוא עיצוב מחודש של המדרגות כקלידי פסנתר המשמיעים צלילים בזמן הדריכה עליהן. משעשע למדי ומתברר שגם יעיל: הנתונים מדברים על עלייה של 66 אחוז בשימוש במדרגות.
 

 

5. Best motivational video ever for creative people and startups

מתחת לכותרת המפוצצת מסתתר סרטון אנימציה פשוט וחביב שמציג משפטים קצרים על רקע מחברת לימודים מקומטת: מהלכו נועד להראות כיצד נהפכנו מילדים מלאי מוטיבציה וחלומות למבוגרים עצורים. יוצרי הסרטון רוצים לעורר בעזרתו את הריגוש שביצירתיות שנשחק ונשכח. 1,494,483 צפיות הם השיגו עד היום, למרות מוזיקת הפסנתר הסנטימנטליסטית האיומה שברקע.


 

6. Facebook: Unfriend Coal

"גרינפיס", אחד הארגונים הגדולים בעולם שפועלים למען ההגנה על איכות הסביבה, נטל על עצמו אתגר קשה במיוחד: לנסות לגרום ל"פייסבוק" לוותר על השימוש בחשמל שמקורו בשריפת פחם ולעבור לצרוך חשמל מאנרגיות מתחדשות. התוצאה: סרטון מבריק ומשעשע שסוקר בשתי דקות את תולדות הרשת החברתית וכדור הארץ. המטרה, אגב, הושגה: בזכות הקמפיין עברה חוות השרתים של החברה אל מקום שבו אפשר להשתמש באנרגיה נקייה בשיתוף עם "גרינפיס".


 

7. Barney Miller: A day in the life

כמו אוסטרלים רבים שגרים ליד החוף, גם ברני מילר אוהב לתפוס גלים עם גלשן. העניין הוא שאחרי שעבר תאונת דרכים ונפגע בחוט השדרה, האהבה לגלישה נעשתה מורכבת מתמיד. מילר לא ויתר, ואף שהוא משותק בארבעה גפיים, הוא ממשיך לגלוש ולהתמודד עם הנכות שלו, והמטרה היא להצליח ולרקוד בחתונתנו בשנה הבאה, ואולי גם ללכת בסופו של דבר.


 

8. TrueMove H : Giving

סרט קצר שמגיע מתאילנד, שמבקש לקדם בדרכו מותג מסחרי בתחום התקשורת. הרעיון הפשוט שמאחוריו מדבר על נתינה בלי בקשה לתמורה מיידית, מה שמכונה ביהדות "מצווה שלא על מנת לקבל פרס". כדרכם של סיפורי מוסר על מעשים טובים, בתום ההתגלגלות, זוכה המעניק לקבל בסופו של דבר תמורה שווה לנתינתו, או בהגדרה המקובלת במזרח: סיפור של "קארמה".


 

9. עשרת ימי תודה 2014

בוגרי מדרשת עין-פרת שביישוב אלון התחילו השנה ביוזמה ל"מסורת ישראלית חדשה": אמירת תודה אישית וציבורית בעשרה הימים המובילים ליום העצמאות. הם טוענים ש"הימים הללו נועדו לאזן את לוח השנה העברי", שעמוס לתפיסתם בתזכורות למלחמות ולהשמדות. לסרטון – שבינתיים לא זוכה ליותר מדי צפיות – הם גייסו את בן ארצי, ששר את "מילה טובה" (במקור של יהודית רביץ ויעקב גלעד), ותיעדו כמה מהתודות המיוחדות בפרויקט.


 

10. KONY 2012

נחתום עם הסרט הארוך ביותר ברשימה וכנראה גם המוכר ביותר: "קוני 2012". לפני כשנתיים ביקש ארגון "ילדים בלתי נראים" להעלות את המודעות העולמית לפשעים המחרידים של מנהיג ארגון הגרילה האוגנדי ג'וזף קוני. "קוני 2012" חשף את שני הצדדים של העולם הוויראלי: מצד אחד, הסרט שבר את שיא גינס ל"הכי הרבה צפיות ב-24 שעות", שותף בידי סליבריטאים מג'סטין ביבר ועד ג'ורג' קלוני והעלה כדבעי את המודעות למתרחש במזרח אפריקה; אלא שמהצד הפרקטי, הוא לא צלח במשימתו לגרום למעצרו של קוני "עוד ב-2012", כפי שקיוו בסרט, שעדיין מטיל מוראו על המדינה.


Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי