פסגה רוחנית

מה בין מעמד הביניים לרוחניות? איזה תפקיד יש לעבודה בחיים הרוחניים של נשים חרדיות? כל התשובות בכנס השנתי לחקר דת ורוחניות עכשווית. וכן, גם ניו אייג'

מרטין בובר, מהטמא גנדהי, הרב קרליבך, עמנואל לווינס, קבלה ויוגה, פסיכולוגיה ורוחניות, כלכלה רוחנית פמיניסטית - זהו רק חלק קטן מהנושאים שיידונו בכנס הישראלי החמישי לחקר דת ורוחניות עכשווית, שיתקיים ב-28-29 במאי באוניברסיטת תל אביב. חוקרים מובילים מהארץ ומחו"ל כגון ג'פרי קרייפל (ארצות הברית), ג'יימס לואיס (בריטניה), רונאלד האטון (נורבגיה) ואחרים יעשו מעט סדר באותו זרם תת קרקעי האופייני לימינו של השתחררות מדוגמות ומהרגלי חשיבה, שמתקיים בצד קלילות התנועה בין בתי תפילה שונים, בין טקסטים רוחניים שונים - תופעה מרתקת שפעמים מתבטאת ב"תיירות רוחנית" שטחית ובטשטוש שאינו מוביל לעבודה פנימית אמיתית.


ניסוח המרחב הרוחני. צילום: פלאש 90
אחד מהדוברים באירוע הוא יותם יזרעאלי, מורה בתוכנית הבין תחומית לחקר דתות באוניברסיטת תל אביב ובישיבה החילונית בינ''ה. יזרעאלי עוסק בחקר התנועה העדינה בין הכבוד לעבר ולקיים ובין הרצון לפרוץ ולנסח מחדש את מערכות היחסים במרחב הרוחני: "הנושא השנתי שנבחר לכנס הוא 'מסורת'. זה נושא ראוי דווקא מכיוון שהניו אייג', או מה שאנחנו מכנים כאן 'רוחניות עכשווית' - ביטוי אובייקטיבי ופחות מגויס או שיפוטי - נמצא תמיד בתווך שבין מסורת וחידוש, בין יחס של כבוד לאופן שבו הדברים היו נעשים פה פעם ובין הרצון לחדש ולהביא אמירה חדשה. התפר הזה הוא מעניין מבחינת המחקר,שמבקש לעמוד על מאפייניה השונים והמשתנים של התופעה התרבותית הזאת".
" מה שאנחנו מכנים כאן 'רוחניות עכשווית' נמצא תמיד בתווך שבין מסורת וחידוש, בין יחס של כבוד לאופן שבו הדברים היו נעשים פה פעם ובין הרצון לחדש ולהביא אמירה חדשה "
ההרצאה של יזרעאלי "קומבייה מיי לורד" תתקיים ביומו הראשון של הכנס ותתמקד במעגלי שירה מקודשת בישראל. "מעגלי שירה הם רכיב תרבותי שמתקיים בצורות שונות בתקופות שונות ובתרבויות שונות", הוא מסביר, "רק בהקשר הישראלי אפשר לדבר על מעגלי שירה בציבור, על הקומזיץ הפלמ"חניקי, על שירת מזמורים ופיוטים סביב שולחן השבת. בשנים האחרונות מתפתחת בארץ מסורת שעונה על כל ההגדרות של טקס וריטואל, ובמובן מסוים נהפכה להיות אחד הטקסים בליטורגיה המקומית של הרוחניות העכשווית, עם טקסטים קבועים, עם אסתטיקה קבועה, עם גינונים מסוימים וכן הלאה. אחד הדברים שאני מבקש לבחון זה את היחס שבין המסורת והחידוש בתוך מעגל השירה המקודשת. עד כמה אנשי המעגל חווים את עצמם כחלק ממסורת מוגדרת? ואם כן, איזו מסורת זו? האם הם רואים במעגל טקס דתי?".


הכנס הישראלי
החמישי לחקר דת ורוחניות עכשווית

28-9.05, אוניברסיטת תל אביב

לתוכנייה המלאה

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי