הלכה כבית הלל

על רקע אוסף פסקים מדירים ועמדות רבניות קיצוניות, הארגון הדתי-לאומי בית הלל שנוסד לפני כשנה על ידי קבוצת רבנים ורבניות מתונים נראה כדבר בעתו. לרגל פרסום שני פסקי ההלכה הראשונים של הארגון, שוחח תומר פרסיקו עם ד"ר פנינה נויברט, אחת ממייסדותיו

ארגון בית הלל נוסד לפני כשנה על ידי קבוצה גדולה של רבנים סרוגי כיפה שמאסו במצב שבו רק קולות קיצוניים מקרב רבני המגזר נשמעים במרחב הציבורי הישראלי. די להזכיר את מכתבי הרבנים למיניהם על זכאותם של נשיאים-אנסים, את מדיניות שכירת הדירות בצפת, את הרבנים המציעים למות מול כיתת יורים ולא לשמוע נשים שרות, את אלה המשמיעים אמירות אנטי דמוקרטיות למיניהן ומסרבים להגיע לחקירת משטרה וכיוצא באלו תופינים. מתוך ההבנה, הנכונה מאוד לדעתי, שהכיוון הזה לא רק מגחיך ומשפיל את ההלכה ואת המסורת, אלא בפשטות, מרחיק ממנה חלקים גדולים של הציבור בישראל, ביקשו רבני 'בית הלל' להיות פה לרוב הדומם ולהציג פנים הלכתיות אחרות.
 

בתום כשנה של פעילות מוציא הארגון עלון ראשון ובו הצהרת עמדות ושני פסקי הלכה ראשונים בנוגע לאכילה אצל יהודים שאינם שומרי כשרות ובנוגע ליחסי נשים וגברים במקומות העבודה (העלון כולו נמצא להורדה כאן ב-pdf). פסקי ההלכה, לעניות דעתי ההלכתית, לא מביאים בשורה אמיתית. אין בהם חידוש ממשי, ומה שיש בהם לא מספק, אפילו לא בקירוב. לרגל צאתם, ביקשתי מהרבנית ד"ר פנינה נויבירט לענות על כמה שאלות. תוכלו לקרוא את ההגנה שלה על הפסקים האלו להלן, שיש בה בהחלט דברי טעם. בניגוד לפסקים הלא מלהיבים, מה שכן מלהיב הוא שהייתי יכול לבקש תגובה עליהם מהרבנית ד"ר פנינה נויבירט. מה שמחדש באמת בית הלל, אפוא, ואת זה יש לזקוף לזכותו ההיסטורית, הוא שילובן של נשים, תלמידות חכמים, הן במוסדות הארגון והן כפוסקות הלכה. בית הלל הוא הארגון האורתודוקסי הראשון שמשתף נשים באופן מלא בהנהגתו ובניסוח פסיקותיו ההלכתיות, וזה בהחלט לא דבר קטן.להתמקד במהות. ד"ר פנינה נויברט


ברמה העקרונית, ניכר כי הקו ההלכתי של 'בית הלל' מבקש להתחשב, לכתחילה ובאופן מודע, בתפיסות עולם וערכים מודרניים - שוויון בין בני אדם, זכויות אדם, השקפה דמוקרטית ותוקף המחקר המדעי. זוהי גישה הפוכה לחלוטין מזו של העמדה החרדית העקרונית, ואף מזו שמפגינים חלקים גדולים של הציבור החרד"לי. וגם על כך יש כמובן לברך. אין ספק שאם הארגון שואף, כדבריו, ל"השתלבות ולא התבדלות" ול"הנהגה תורנית קשובה", הוא לא יכול להרשות לעצמו לחיות ביקום מקביל שבו חז"ל אינם טועים לעולם ונשים נחותות מהותית מגברים. הבשורה העקרונית כאן היא על כן חיובית מאוד, ונותר לחכות ולראות אם היא תבוא לידי ביטוי הלכה למעשה. גם על כך שאלתי את הרבנית נויבירט.
 

איך בעצם הגעת ל'בית הלל' ומה תפקידך בארגון?
רונן (בעלי) ואני היינו מעורבים בהקמת בית הלל (למעשה, ניתן לומר שהרעיון נהגה בסלון ביתנו). בית הלל הוקם מתוך צורך עמוק לחולל שינוי תודעתי בחברה הישראלית בכלל, ובציבוריות הדתית-לאומית בפרט. חשנו מתוסכלים מאוד מכך שקולה של הציונות הדתית האותנטית אינו נשמע במרחב הציבורי, והחלטנו לעשות מעשה. תוצאות המעשה הפתיעו גם אותנו. התחלנו לפנות לרבנים ולרבניות שהנחנו שחשים אותן תחושות, וההיענות היתה מדהימה. בתוך כחודש היו חברים בבית הלל כ-150 רבנים ורבניות שמוכנים לפעולה. כיום אני חברה בהנהלה המורחבת של בית הלל וכן חברה בבית המדרש ההגותי של בית הלל.
 

נדמה לי שהבשורה העיקרית של בית הלל, נכון להיום, הוא שהוא משלב לראשונה נשים כפוסקות הלכה 
אינני מסכימה עם הנחה זו. השמעת הקול הנשי בזירה ההלכתית היא חלק מהבשורה, אבל לא כל הבשורה. בית הלל הציב לעצמו כמטרה להשמיע את הקול של הציונות הדתית האותנטית והשקולה, ובשלב זה בחרנו להתמקד בשלושה נושאים מרכזיים והם ערכי הדמוקרטיה, מעמד האישה וחינוך. אנו פועלים בזירה ההלכתית, ההשקפתית והציבורית להטמעת מסרים מהותיים הנוגעים לשלושת נושאים אלו, ובכלל, שילוב הנשים אינו רק בשיח ההלכתי כי אם בשיח התורני כמכלול וכן בהנהגה המשותפת.
 

כיצד הוחלט אילו נשים ישמשו כפוסקות? מה הופך אותן למוכשרות לכך ומי החליט מהם הקריטריונים? במילים אחרות, מי הסמיך אותן כרבניות?
בית הלל אינו מתעסק בכותרות ואינו מעניק סמיכה לרבנות. אנו מתמקדים במהות. רבניות בית הלל הינן נשים ששמן הולך לפניהן כתלמידות חכמים, המשמשות בפועל בתפקידי הנהגה ציבוריים מרכזיים ו/או במשרות הוראה תורניות מובילות.
 

האם רבניות אלה משמשות גם כפוסקות ביחידות? כלומר, האם הן כותבות פסקי הלכה במנותק מבית המדרש?
חשוב להסביר איך עובד בית המדרש ההלכתי (וכן ההגותי) של בית הלל. כל יתרונו של בית הלל נעוץ בהיותו מכפיל כוח. הדבר מאפיין גם את מנגנוני פסיקת ההלכה של בית הלל, שהיא פסיקת רבים, ולכן לא מתוכננת הוצאת פסקי יחיד במסגרת בית המדרש. עם זאת, בשו"ת האינטרנטי (בין היתר ב- NRG יהדות המתהווה) וכן בשו"ת הפייסבוק נשים נותנות תשובות. " בית הלל הציב לעצמו כמטרה להשמיע את הקול של הציונות הדתית האותנטית והשקולה, ובשלב זה בחרנו להתמקד בשלושה נושאים מרכזיים והם ערכי הדמוקרטיה, מעמד האישה וחינוך. אנו פועלים בזירה ההלכתית, ההשקפתית והציבורית להטמעת מסרים מהותיים הנוגעים לשלושת נושאים אלו. ובכלל, שילוב הנשים אינו רק בשיח ההלכתי, כי אם בשיח התורני כמכלול, וכן בהנהגה המשותפת "
 

בית הלל קם על רקע מה שנתפס בציבור כמרחק הולך וגדל בין פסיקות הלכתיות ובין ההיגיון הבריא והמוסר הפשוט, ובעצם נוסד כדי לייצג (ואולי אפילו להנהיג) ציבור רחב של שומרי מצוות שהרגיש שאין לו פה. מאידך, עד כה לא שמענו את קולו בנוגע לשום סוגיה רצינית שהיתה על סדר היום הלאומי. גיוס חרדים, פליטים על הגבול, "תג מחיר", נישואים אזרחיים, הרבנות הראשית. האם אין כוונה להתוות דרך מוסרית? האם ניאלץ להסתפק רק בפסקי הלכה מדי פעם?
בית הלל הוקם – יש מאין – לפני כעשרה חודשים. שאיפתנו להשמיע קול בכל סוגיה רצינית שעל סדר היום הלאומי, כפי שאמרת. עם זאת, איננו מסתפקים בהפרחת סיסמאות לחלל האוויר כי אם בהענקת משנה סדורה, עמוקה, מגובה במקורות. לשם כך הקמנו את בית המדרש ההלכתי, אשר שני פסקי ההלכה הראשונים שלו יצאו השבוע לאור, וכן הקמנו את בית המדרש ההגותי, אשר יעסוק בסוגיות מהותיות השקפתיות. נוסף על כך, כדאי לעיין במודל הפעילות של בית הלל, המתמצת את היעדים החינוכיים והציבוריים שהצבנו לעצמנו. עם זאת, חשוב להבהיר כי כבר הבענו עמדות ציבוריות במרבית הסוגיות שהזכרת, הן במצע של בית הלל והן במסמכי עמדה. בכלל זה דנו ביחס לפליטים, בפעולות תג מחיר, באלימות כלפי חיילים בפינוי יישובים, בגיוס חרדים ועוד. לבירור עמדות בית הלל ולבחינת מודל הפעילות של בית הלל אני ממליצה לעיין באתר 'בית הלל', וכן בדף הפייסבוק שלו.
 

נעבור אפוא לפסיקות. עם כל הרצון לפרגן, קשה שלא להרגיש שהפסיקות הראשונות שהוצאתם אינן מביאות בשורה אמיתית. בנוגע לאכילה בבית של מי שאינם שומרי מצוות, הרי שמדובר רק על אוכל קנוי, כלומר, להזמין חברים לארוחה עדיין אי אפשר. בעצם, זה פשוט הדגשה של הלכות קיימות. בנוגע להלכות יחסי עבודה, הרי שהן לא רלוונטיות מבחינה אחרת, והיא שרוב הציבור הסרוג ממילא לא מעלה על דעתו להימנע מלהימצא באותו חדר לבד עם חבר/ה לעבודה מהמין השני או להימנע משיחות אינטימיות איתה/ו. הציבור כבר מזמן נמצא במקום אחר. האם הרצון להיות נאמנים למסורת לא הביא לשיתוק מסוים, כך שיצא שכרנו בהפסדנו? האם יש טעם לפרסם פסקי הלכה שאינם באמת משנים דבר?
מטרתנו איננה להיתפס לסוגיות אקזוטיות שתופסות רייטינג, כי אם לעסוק בחיי היום יום של כל אחד ואחת (בד בבד, איננו חוששים לעסוק בכל נושא). הסוגיות שבהן פתחנו רלוונטיות ונוגעות לכל אדם – דתי ולא דתי. בתשובה העוסקת באכילה בבית של מי שאינם שומרי מצוות ישנם קריטריונים הלכתיים ידועים וידועים פחות. הפסק נסמך על יסודות הלכתיים איתנים, ברם עניינים רבים הנדונים בפסק לא ידועים לציבור הרחב, כדוגמת אופן חימום האוכל, הגשת האוכל, אכילת פירות וירקות וכיוצא באלה. " הסוגיות שבהן פתחנו רלוונטיות ונוגעות לכל אדם – דתי ולא דתי. בתשובה העוסקת באכילה בבית של מי שאינם שומרי מצוות ישנם קריטריונים הלכתיים ידועים וידועים פחות. הפסק נסמך על יסודות הלכתיים איתנים, ברם עניינים רבים הנדונים בפסק לא ידועים לציבור הרחב, כדוגמת אופן חימום האוכל, הגשת האוכל, אכילת פירות וירקות וכיוצא באלה "
 

יתר על כן, הפסק מעלה נקודות חדשניות וחשובות הנוגעות, בין היתר, לאמינותו של בעל בית המצהיר על כשרותו, לשתיית יין שלא בושל שנמזג בידי מי שאיננו שומר שבת ועוד. הניסיון מלמד כי בורות הלכתית מובילה להצבת חומות מיותרות בין אדם לאדם ללא ביסוס, ואת המצב הזה אנו מבקשים לתקן. הבשורה האמיתית שבפסק הינה בחידוד המסר המעודד אנשים לנתץ חומות, תוך כיבוד הפתרונות ההלכתיים המאפשרים דו קיום נהדר.


בנוגע לפסק בדבר הלכות יחסי עבודה, הרי שעד כה הקול הרבני הדומיננטי שנשמע בזירה הציבורית שלל חברה מעורבת, זאת בעוד מרבית הציבור הדתי לאומי חי בחברה מעורבת ועובד בחברה מעורבת. אנו מבקשים לתת מענה תורני רלוונטי לאותו ציבור, הזקוק להכוונה. אני אישית הופתעתי מהאימפקט שיצרו שני הפסקים - ההדים התקשורתיים, מספר הפניות שקיבלנו וכן הרעש הגדול שנוצר מפרסומם. כל אלה מעידים כי גם דברים שנחזים כמתבקשים אינם מובנים מאליהם ומצריכים הבלטה והדגשה. יתר על כן, אני מאוד שמחה שהצלחנו להשפיע על השיח הציבורי. השבוע לא דיברו בשם היהדות על נשים שיושבות בירכתיים של אוטובוסים, כי אם על חיבור וליכוד בין דתיים ושאינם דתיים.
 

מהן התוכניות לעתיד? אילו סוגיות מובאות בימים אלה לפני בית המדרש? גיור? שבעה נקיים? היחס להומוסקסואליות? היחס ללא יהודים?
נכון להיום, בית המדרש ההלכתי מתמקד בסוגיות בענייני דת ומדינה ובמעמד האישה. המשך יבוא ב"ה.

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי