כשהחיים פוגשים באגדה

17.01.10

ילדות, עקירה, קשיי קליטה, נטישה ונדודים, תמונות ריאליסטיות וסוריאליסטיות. "עמי ותמי – סוף לאגדה" מעלה את החיים על הבמה במונודרמה שונה וכואבת

מה קורה לאגדה תמימה כשהיא פוגשת בחיים? מתי מסתיימת האגדה ומתחילה הדרמה? התשובות ב"עמי ותמי – סוף לאגדה".

 פלורנס פיש-חכם
פלורנס פיש-חכם

בעיות זהות ותקשורת במשפחה, הישרדות ופטריארכאליות, אלו רק חלק מהנושאים העולים במונודרמה יוצאת דופן פרי יצירתה של פלורנס פיש - חכם, המשלבת סיפור אישי, תיאטרון-סיפור ותיאטרון בובות שולחן.

למעלה מ 30 שנה עוסקת פיש - חכם באמנות על גווניה השונים: היא מוזיקאית, שחקנית-יוצרת, מספרת סיפורים ועוד. בעשור האחרון, היא מקדישה את מרבית זמנה לעבודה בתיאטרון "אדם" אותו הקימה, השם דגש על המיזוגים בין האמנויות השונות. התיאטרון מציג בשלוש שפות: עברית, צרפתית ואנגלית ומופיע בהצלחה רבה מזה שנים רבות בפסטיבלים רבים בארץ ובחו"ל.

המונודרמה "עמי ותמי – סוף לאגדה" עוסקת בסיפורה האישי של הכותבת והמבצעת. את הסיפור האישי העומד במרכז ההצגה עוטף סיפור מסגרת ובו שחקנית מגיעה להופעה מיד לאחר ביקור בבית העלמין. היא מתחילה לספר את האגדה הידועה, אך מצב רוחה הסוער מעלה בה זיכרונות מן העבר, אותו היא חווה מנקודת המבט של הילדה שהיתה. הצצה בסיפור חייה של פיש - חכם מעלה נקודות דמיון מובהקות. סיפורה מתחיל בצרפת. הוריה הם ציירים. האב הדומיננטי הוא אמן מתוסכל המאמין שביום מן הימים כישרונו יתגלה ברבים. רדיפתו אחר החלום והדחף להציג תערוכות של ציוריו היא במרכז חיי המשפחה. משפחתו נעה ונדה בין דירה לדירה בחיפוש אחר חלל שיתאים לצרכיו וישמש לו סטודיו לציור. כאשר שכנה צרפתייה מטיחה קללה אנטישמית, נופלת ההחלטה: עוזבים את צרפת ועולים לישראל. – ניסוח בעייתי של המשפט האחרון גם בישראל נגזרים על בני המשפחה נדודים מבית לבית, בין מאבק על השפה ועל מציאתם מקומם בחברה במקומית, משוכנים ילדי המשפחה בצריף בחצר. החלטה נוספת לשוב לצרפת גוררת מרד מצד הבת, שנשארת בארץ. האח שב לצרפת ומצבו הנפשי מתערער.

"'עמי ותמי – סוף לאגדה' מספרת על סיפור אישי אבל עם נושאים מאוד אוניברסאליים", מנסה פיש חכם לעמוד כוחה של ההצגה הרצה מזה מספר שנים ברחבי הארץ ובפסטיבלים בעולם.  "יש נושא מרכזי והרבה תתי-נושאים, כך שיש תמיד נושא שיהדהד בקהל. קל לאנשים להזדהות עם החומרים בהצגה, מפני שיש בבה הרבה נקודות למחשבה. "הכאב האישי הוא המניע ליצירה", היא אומרת, "הנחישות להביא מסר לעולם, עם צורך מאוד גדול לדיאלוג עם העולם והידיעה שהנושא חשוב ותורם לחברה".
מיהו הקהל אליו פונה ההצגה?

"ההצגה פונה אל כולם, חוץ מנוער מתחת לגיל 15 שאני לא מאפשרת לו להגיע להצגה כי לטעמי אין להם מספיק את הבגרות לכך".

 

 
פלורנס פיש חכם במונודרמה "עמי ותמי - סוף לאגדה"
מאת: כרמית ספיר - ויץ

עמי ותמי – סוף לאגדה

יום רביעי, יט בשבט, 3 בפברואר, בשעה 20:30

יום רביעי, כו בשבט, 10 בפברואר, בשעה 20:30

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי