מנגינת הלב

31.08.11

מחזקים ומנחמים, מזכירים את הדברים החשובים בחיים ומרטיטים את הנשמה. לכבוד הפסטיבל הגדול דודו כהן בודק אילו פיוטים היוצרים שלנו אוהבים במיוחד

שפל רוח
עובדיה חממה - זמר ויוצר

"לבחור את הפיוט האהוב עלי זו משימה בלתי אפשרית בעליל, אך למרות זאת בחרתי ב'שפל רוח', בביצוע 'המדרגות', למלותיו של אבן גבירול. השיר מתאר את אפסות האדם לעומת האל האדיר והנורא, ובאופן מופלא, למרות שמו ונושאו, הביצוע מלא בשאר רוח, וכל המקשיב לו - מובטח שיחווה התרוממות רוח. שתי השורות הראשונות מופלאות במיוחד - המשלת האדם לתולעת טובה מאוד להתמודדות עם האגו, כדי שנזכור היטב  מה אנחנו, מאיפה באנו ובפני מי אנו עתידים לתת דין וחשבון.


"לטעמי, זהו השיר הטוב ביותר של 'המדרגות', מכל הבחינות. אילן דמרי, כמלחין וכזמר, והוד דיין, כמפיק וכגיטריסט, נמצאים בו בשיאם. בנוסף לכך, אני אוהב במיוחד את השימוש בערבוביה של עולמות מנוגדים. הטקסט קשה, כמעט שובר שיניים, והלחן פשוט מעיף למרומים. כך נשמעת המוסיקה המופלאה של להקת הסמית'ס הבריטית, שאותה אהבתי כל כך בצעירותי והשפיעה על טעמי המוסיקלי, רק במצבה המתוקן".




"יהי שלום בחילך"

מיקה קרני- זמרת ומוזיקאית

"הפיוט האהוב עלי הוא 'יהי שלום בחילך' בניגון של הרב קרליבך. למרות שהוא נכתב במקור לעיר ירושלים, אני רואה בו מסר מאישה לאישה או מהשכינה לאישה. זו הברכה שהכי הייתי רוצה להתברך בה בתור אישה ואם בבית, ברכה של שלווה ושלום. ברגע שהדברים האלה מתקיימים בבית, יש קרקע פורייה להצמיח עליה את נשמתם הרכה של הילדים שלנו, ודברים נוספים כמובן. ברגע שבבית יש שלום ושלווה - הכל צומח נכון".

 

"אל מסתתר"

דודי לוי - זמר, מפיק ומוזיקאי

בהופעות אני מבצע את הפיוט 'אל מסתתר', שפותח את שירת הבקשות. זה פיוט קבליסטי בכל מובן. המשפט 'מפריד אלוף לא יראה מאורות' מכוון לכך שמי שמפריד בינו לבין האלוף, כלומר הקב"ה, לא יראה מאורות. במשפט הזה לבדו טמונה פילוסופיה שלמה, כל כך הרבה ידע על החיים, על העולם הזה, ומרגש אותי שמשורר הצליח להכניס כל כך הרבה בחמש מלים. בעיניי זה המקום הכי נשגב של המוזיקה. תוסיף לזה את העובדה שהפיוט הזה בן 1,000, והוא עדיין קיים ונשמר, ואת הלחן שמדבר אלי מאוד, ותקבל פיוט שנוגע במקומות שנמצאים מעל השכל. זה בדיוק היופי שלו".


 



"אודה לאל" 

סיון רהב-מאיר-  עיתונאית בחדשות ערוץ 2 ובגלי צה"ל
"קשה לי לבחור, מפני שפיוטים רבים מדברים אלי, כמו 'דרור יקרא' ו'שפל רוח' בביצוע 'המדרגות'. אני חושבת שאלך על הפיוט 'אודה לאל', או בשמו הפופולרי יותר 'שימו לב את הנשמה'. אהבתי את המלים עוד לפני שאהוד בנאי ביצע אותן והפך אותן למוכרות כל כך. הפיוט הזה הוא תזכורת לאדם: באמצע הבלגן והאקשן, הוא צועק עליך - שים לב אל הנשמה. כל לילה היא עולה למעלה, ויורדת מחדש. דאג לה, טפח אותה, שמור איתה על קשר. אין אף פרסומת שאומרת לנו לעשות את זה, או כותרת בעיתון שזועקת לנו לזכור את זה. להפך, העולם כולו צועק לנו: תקנו, תקנו עוד, תתחרו אחד בשני, תצליחו כלכלית, תהיו הכי-הכי. אני אוהבת את חילופי הנוסחאות בפיוט הזה: יש קהילות שבהן שרים 'ימצאוה מטונפת' (כך ימצאו את הנשמה בסוף היום), ויש גרסאות שבהן אומרים 'ימצאוה מקוטשת', 'ימצאוה מקודשת' או 'ימצאוה מחודשת', שזו האופציה העדיפה עלי - 'ימצאוה מחודשת תמיד בבוקר בבוקר'".



"אזמר בשבחין"

אהרן רזאל - זמר ומוזיקאי

"הפיוט שאני הכי אוהב בעולם הוא 'אזמר בשבחין', שאת מלותיו כתב הארי ז"ל בכבודו ובעצמו, בעיקר בניגון של חסידי ברסלב. התוודעתי לראשונה לניגון בשבת הראשונה שהעברתי בצפת, כשחסיד ברסלב הזמין אותי לביתו, ואני מכור אליו. אני אוהב במיוחד את השורה 'אזמר בשבחין, למיעל גו פתחין, דבחקל תפוחין'. במלה הראשונה יש דו משמעות: 'אזמרה' זה אזמר, ואפשר לקרוא גם מלשון מזמרה. מבואר בתורת הקבלה שהשירה היא דבר רך ועדין, ולמרות זאת יש לה כוח לחתוך את כל הקוצים, המחשבות הרעות והאנרגיה הרעה, כדי להכניס את האדם לשדה התפוחים הקדישים הרוחני. אני יודע שבימות המשיח ישמיעו אותו ברמקולים עצומים ברחבי ישראל בכל פעם שתיכנס השבת".


 



"אסדר לסעודתא"

קובי אפללו- זמר ומוזיקאי 
"באחרונה הקלטתי חידוש לשיר 'רחוב האגס 1' של אהוד בנאי, המבוסס בחלקו על הפיוט 'אסדר לסעודתא' של האר"י הקדוש, שכתב שלושה מזמורים לשלוש סעודות השבת. אהוד בנאי הלחין את הפיוט ושילב אותו בשיר 'רחוב האגס 1', המספר על בית סבו. הלחן של הפיוט יפהפה, ויש בו עומק רב. כשאני יוצא מבית הכנסת אחרי תפילה של שבת בבוקר, אני מרגיש כאילו אני נמצא בתוך עוגת וניל, מצחיק ככל שזה יישמע. האווירה לבנה כזו. באוויר יש משהו מאוד נקי, לא מוסבר. יש צבע אחר בעולם, משהו שממש אפשר להרגיש. כמאמר השיר בתרגומו, 'סדר לי סעודה בצפרא דשבת, ואזמין אליה את הקב"ה. בקדושה רבה ובחמרא טבא. וכך הנפש מתעלה'. השיר לגמרי מתקשר לזמן ולמקום הזה".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי