הרשת לא שוכחת דבר

פוליטיקאים מנותקים שעושים כרצונם מבלי לתת דין וחשבון לציבור - כל זה הסתיים ברגע שהאינטרנט נכנס לתמונה. הילה בניוביץ'-הופמן על המסקנה החשובה ביותר מהבחירות האחרונות

אחת המהפכות החשובות ביותר במאה ה-21 התרחשה כשהאינטרנט, הרשת הכלל עולמית, עברה לשלב שנקרא "Web 2.0". הגרסה הראשונה של האינטרנט, בשנות ה-90, אפשרה לבעלי אתרים להציג תוכן, והגולשים היו יכולים לצפות בו, אבל לא להגיב עליו. הגרסה השנייה של האינטרנט היא זו שאנחנו מכירים כיום: עולם שלם של אתרים עם אפשרויות אינטראקציה אינסופיות, רשתות חברתיות ואפליקציות שהפכו את צרכני התוכן הפסיביים ליצרני תוכן אקטיביים שמשתפים מידע, חדשות, אירועים, רעיונות ויוזמות ובונים מאגרי ידע באופן עצמאי. לא רק שהם כבר לא תלויים בספקי התוכן, אלא שהם קובעים את סדר היום בשבילם.יש פרטים שהוא לא יכול להסתיר. אשל (פלאש90)

המהפכה הזו, שהעניקה למשתמשים בכל העולם קול וכוח להשפיע, לא פסחה על הפוליטיקה. הבחירות שנערכו לפני שבועיים הוכיחו כי הפוליטיקה הישנה, שהתבססה על שידור מסרים מוסכמים לציבור מטעם נציגי השלטון, היא "פוליטיקה 1.0", שעבר זמנה. לא בכדי ייאלצו כמעט מחצית מחברי הכנסת לפנות את מקומם לנציגים חדשים. הציבור תובע לנהל דו שיח עם אנשים שמבינים כי אי אפשר יותר להסתיר ממנו מידע ולחשוף רק פירורים מצונזרים. המידע נמצא באופן חופשי ברשת, והכל מועבר במיילים, בהודעות אס.אם.אס, בפייסבוק ובטוויטר בזמן שיא. עוד לפני שפוליטיקאי פוצה את פיו בתוכנית טלוויזיה וטוען טענה כלשהי, כבר נפוצות ברשת ידיעות שמוכיחות שהוא טועה, או אפילו משקר. הפוליטיקאים החדשים מבינים שהם חייבים לפעול בשקיפות ולתת דין וחשבון לציבור, כי יכולתם להסתיר ולהכחיש נפגעה אנושות. חדשות רעות לפוליטיקאים, חדשות טובות לאזרחי העולם.

בשבוע האחרון פורסמו ידיעות שלפיהן נתן אשל, מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר, נבחר לנהל את המשא ומתן על הרכבת הקואליציה בשם ראש הממשלה. לשם תזכורת, אשל פוטר מהלשכה לאחר שכמה עובדים בכירים הגישו נגדו תלונה על הטרדה מינית של עובדת הכפופה לו. אשל חתם על הסדר טיעון שבו הודה בהתנהגות שאינה הולמת, והתחייב שלא יעבוד בעתיד בשירות הציבורי.


בעקבות הפרסומים הכחיש אשל נמרצות שהוא אמור להיות מעורב במשא ומתן. אלא מאי? בעולם של אינטרנט 2.0 יש פרטים שהוא לא יכול להסתיר. די והותר מקורות, אפילו מתוך הליכוד, טענו שהיו תוכניות לשלב את אשל באופן לא רשמי במשא ומתן. כדי לחשוף את התרמית באופן סופי פרסמה יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' מייל שנשלח אליה בטעות, והופנה ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה. במייל שאל אשל את היועצת המשפטית אם יש מניעה לכך שינהיג את צוות המשא ומתן הקואליציוני.


ההודעה הזו, שלא היתה אמורה ליפול לידיה של יחימוביץ' ולהתגלגל ממנה לפייסבוק ולכל אתרי החדשות, היתה האקדח המעשן של אשל. הוא נחשף בשקר, המחאה החברתית נגדו עלתה לשיא, ומפלגת יש עתיד בהנהגת יאיר לפיד, שהבטיחה "פוליטיקה חדשה", נאלצה להכריז כי לא תשב למשא ומתן עמו.


המחאה ברשתות החברתיות לא עצרה באשל. השר לשעבר חיים רמון, שהורשע בהטרדה מינית, מקורב לציפי לבני ופעיל מאוד מאחורי הקלעים של מפלגת התנועה. קבוצת מחאה בפייסבוק בשם "סיימנו עם אשל, ממשיכות לרמון" תובעת מהמפלגה להתנער מרמון ולא לשתף פעולה עם עבריין מין. בחמישי שעבר הודה מספר שתיים במפלגה עמרם מצנע כי "יש פגם במעורבותו של חיים רמון במפלגה". מלבני עדיין לא נשמעה תגובה בעניין, אך אם הלחץ הציבורי יימשך, יש לשער שגם היא לא תוכל להתחמק מהתייחסות להשלכות של שיתוף הפעולה עם איש ציבור שהורשע בעבירת מין.

" הנוהל הפסול של חזרת עבריינים למשרה ציבורית בדלת האחורית כבר לא מקובל על האזרחים, קל וחומר כשמדובר בעבירות של הטרדה מינית. נראה שהציבור בוחן בקפדנות רבה יותר את מה שנבחריו עושים, ותובע מהם לקיים הבטחות של 'פוליטיקה חדשה ונקייה', אפילו סמוך מאוד למועד הבחירה "
ההתפתחויות האלה הן תעודת כבוד מדהימה לשיח החברתי בישראל. הנוהל הפסול של חזרת עבריינים למשרה ציבורית בדלת האחורית כבר לא מקובל על האזרחים, קל וחומר כשמדובר בעבירות של הטרדה מינית. נראה שהציבור בוחן בקפדנות רבה יותר את מה שנבחריו עושים, ותובע מהם לקיים הבטחות של "פוליטיקה חדשה ונקייה", אפילו סמוך מאוד למועד הבחירה. גם אם בית המשפט לא קבע כי מדובר בעבירות שיש עמן קלון, המחאות ברשתות החברתיות מזכירות לנבחרים שדבק בהם קלון בעיני הציבור, ויש לכך השלכות.


אפשר בהחלט לטעון שגם זו תוצאה מבורכת של המחאה החברתית והדרישה לצדק חברתי של קיץ 2011: אנשים למדו איך לנצל את המדיה לטובתם ואיך לנהל שיח עם הנבחרים, כל הזמן, ולא רק פעם אחת בארבע שנים. מול כל פוליטיקאי ממולח שנואם ברוב רושם עומד אזרח עם מכשיר סלולרי מתוחכם ומתעד כל מילה. גם אם אנשים נוטים לפעמים לשכוח, הרשת לא שוכחת דבר. ראוי ורצוי שנבחרי הציבור שלנו, החדשים והישנים, ייקחו זאת לתשומת לבם.

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי