הסיגד כבר כאן - מוסיקה בין קודש לחול

בית אבי חי והלל ישראל חוגגים את הסיגד במופע מוסיקלי שתחילתו בפיוטי הקסים וסופו במוסיקה עכשווית מקפיצה. ערב של שיחה, שירה והרבה מוסיקה טובה

עכשיו זה כבר ברור: המוסיקה ששימרו ושיצרו בני הקהילה בישראל חדרה אל המוסיקה הישראלית וצליליה מתנגנים בכל כלי התקשורת. חג הסיגד, המשמר מסורת בת 2,500 שנה של געגועים לציון, הוא הזדמנות מצוינת לחבר גורמים שונים שהמוסיקה היא הגורם המאחד ביניהם. על במה אחת יעלו ויבואו כלים מודרניים ליד כלים קדומים, סקסופון לצד תופים, קראר ומסנקו.

 

אבטה בריהון הוא שגריר מוצלח מאין כמוהו בהטמעת המוסיקה האתיופית המסורתית בתרבות הישראלית. הוא משלב בין המוסיקה המסורתית למוסיקת ג'אז. ג'רמי קול חבש, לעומתו, מחבר בני נוער אתיופים אבודים לזהותם ופועל בעזרת מוסיקת ראפ להשבת תחושת הערך העצמית שלהם. במקביל, הוא מנסה לטלטל את הקייסים - רבניה של העדה, לצאת למלחמה על החזרת מעמדם כמנהיגים רוחניים כצעד ראשון להקליט את שירתם המלאכית.

מנגד ניצבים הקייסים, השומרים באדיקות על המסורת, ואליהם יחבור בערב שמח במיוחד מאיר בנאי בביצועים מיוחדים. "הרעיון הוא להראות שזה אפשרי, שיש מקום למוסיקה האתיופית לצד המוסיקה הישראלית הקונבציונלית המוכרת. זו האידיאולוגיה מאחורי הסיפור. אפשר לשלב", מסבירה פנינה פלגו גדאי, מנהלת בית הלל באוניברסיטת בתל אביב.

  • " חג הסיגד, המשמר מסורת בת 2,500 שנה של געגועים לציון, הוא הזדמנות מצוינת לחבר גורמים שונים שהמוסיקה היא הגורם המאחד ביניהם. "

 

"כל אחד מהמשתתפים עוסק בהיבט אחר של המוסיקה", מפרטת פלגו גדאי. "אבטה בריהון הוא מאוד ייחודי בסגנון הכתיבה והיצירה. הוא לקח את העולם הווקאלי של הקהילה ומשלב אותו עם כלי הג'ז המוכרים. זה קורה בצורה טבעית כי הצלילים האותנטיים של הקראר והמסנקו, שהיו נהוגים בעולם הקדום, דומים  לסקסופון. זה מתלבש נפלא בלי להתאמץ. היום השירים שלו הם חידוש של הפיוטים. מי שאתיופי מזהה את הצלילים".

 

השילוב עם ג'רמי קול חבש הוא מעניין אפילו יותר, משום שקול חבש כאמור לוקח את המקורות לכיוון מוסיקה שחורה, ובכך עורך את החיבור לצעירים. "לפני כעשור הוא היה בין הבודדים בקהילה ששיחקו את המשחק של ראפרים. היום התופעה של בני נוער בני העדה האתיופית שיוצרים שירי ראפ ורגאיי מתרחבת, אבל ג'רמי היה הראשון", מזכירה פנינה למי שמורה הבכורה. "הוא עלה על זה שדרך החיבור למוסיקה אפשר להתחבר לבני הנוער האלה ולעבוד איתם. כולם כותבים על אותן סוגיות – על השתלבותם בחברה, על ההורים בבית, השפה הקשה".

 

שאלת השאלות : איך הצלחתם לגייס את הקסים?
"זה לא דבר פשוט, אבל פנינו אליהם באמצעות משה בר יודא שפועל איתם בצמוד. קסים לא נוהגים להופיע, חוץ מאשר בתפילה. כשמדובר באירוע תרבותי, או לקראת חג הסיגד, הם מוכנים לעשות את זה למען הדורות הבאים ולמען כלל הציבור בישראל, שיידעו וישמעו. אם הם לא יחשפו את זה, אף אחד לא ייחשף לזה. הם בוחרים בקפידה לאיזה אירוע להגיע ואיזה לא".

 

 

פסיפס תרבותי - אירוע הסיגד של קהילת ביתא ישראל  יתקיים ביום 

שלישי | כ"ח בחשוון 19:00 | 13.11.2012  במרכז ז'ראר בכר  לפרטים נוספים  >>>  

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי