שירים לפנים

פואטרי סלאם ("הטחת שירה") הוא אירוע שבו משוררים מתחרים ביניהם על אהדת הקהל, ובסופו המנצח נבחר בהצבעה. צביה מרגליות היא הזווית הדתית של הסצנה (אבל לא רק)

לא מזמן, דיווחו סוכניות הידיעות במדור קטן שאוסף ידיעות ביזארית מרחבי העולם על רצח שהתרחש במחוז סברדלובסק שברוסיה. לפי המשטרה המקומית, רצח מורה בבית הספר התיכון את חברו בסכין, במהלך ויכוח שניהלו בסוגיה "מה נעלה יותר - פרוזה או שירה".

 

בדרך כלל, ויכוחים או תחרויות ספרותיות נגמרים בצורה אלימה פחות, לפחות מהבחינה הפיזית. המושג "תחרות משוררים" מעלה לנגד העיניים שופטים מתורבתים וחמורי סבר שקוראים כתבי יד של מתמודדים ומפרסמים את תוצאות התחרות על דף לבן ומנוסח. אבל יש גם תחרויות שירה מסוג שונה, כמו ערבי ה"פואטרי סלאם", שבהם מתחרים משוררים בז'אנר הספוקן-וורד, במה שדומה יותר לתחרות ראפ או אגרוף מול קהל משולהב.

 
צביה מרגליות. "העובדה שאני דתייה יוצרת עניין בקהל (צילום באדיבות פואטרי סלאם ישראל")

בערב פואטרי סלאם המשוררים המתמודדים מקריאים בעל פה את השירה שלהם בסבבים, חלקם עם ליווי מוזיקלי וחלקם א-קפלה. כיאה לתחרות, כל אחד מהמשוררים מנסה להיות נוקב ומושחז ביותר, ובתום כל סבב, נערכת בקהל הצבעה בעזרת שלטים. המתמודדים המובילים ממשיכים לסיבוב הבא, עד לניצחונו הסופי של שולף המילים המיומן ביותר.

 

"פואטרי סלאם בעברית זה 'הטחת שירה'", מסבירה צביה מרגלית, שתנחה את תחרות הפואטרי סלאם ביד בן צבי, במסגרת אירועי "סינדרום ירושלים". "כצפוי מז'אנר שנולד מהראפ, הוא מנסה להוציא את השירה ממגדל השן ולהפוך אותה לרלוונטית ובועטת".

 

מה העקרונות המנחים של הז'אנר לעומת הקראת שירה רגילה?

"קשה לדבר על עקרונות מנחים. אולי קצב, למרות שגם זה לא תמיד נכון. מה שמאפיין במיוחד את פואטרי סלאם הוא שהיוצר לא רק כותב את שירתו, אלא גם מבצע אותה על במה. יש משמעות גדולה לביצוע. הביצוע צריך להיות בגובה העיניים, כי מדובר בתחרות מול קהל, והקהל מדרג את השיר. יש ניסיון של המשורר לשלב גבוה ונמוך. רגשות מעודנים ותובנות גבוהות אפשר להביע לא רק בערבי שירה מהורהרים בפסון אינטלקטואלי, אלא גם ברחוב או במועדון".

 

בלי קונצים של דתייה

 

מרגליות, אימא נשואה ודתייה מירושלים, היא מורת דרך, שחקנית ומחזאית במקצועה, שמתחרה בפואטרי סלאם כבר כמה שנים. היא למדה ספרות באוניברסיטה ומשחק והוראת דרך במקומות שונים. בתחרויות השירה, וכן בסיורים שהיא מנחה בירושלים, מרגלית מנסה לשלב בין הז'אנרים השונים שלמדה. אם לשפוט לפני תגובות הקהל שמעלה אותה לסיבובים הבאים  – היא עושה את זה בהצלחה. למרות המראה הלא כל כך צפוי של מתמודדת עם מטפחת על הראש וחצאית ארוכה, היא הספיקה לקטוף את פרס מיקרופון הזהב בכמה תחרויות.

 

"אל ערב הפואטרי סלאם הראשון שלי הגעתי דרך חברה שלמדה איתי במכינה של ניסן נתיב למשחק", מספרת מרגלית, "החברה אמרה לי, 'אני לא יודעת בדיוק להסביר מה זה, אבל תראי ביוטיוב'. אז ראיתי ולקחתי קטע שכתבתי בזמנו לשיעור דיקציה בלימודי המשחק ועוד שיר נוסף שכתבתי ונסעתי לתל אביב לתחרות במועדון לימה לימה. מיד הרגשתי את אהבת הקהל, ועפתי על זה.

"העובדה שאני דתיה יוצרת הרבה עניין בקהל, ואני חושבת שהעולם שלי בהחלט מגוון את המופע מבחינת התכנים שאני מביאה. אני תמיד מקווה שאני מביאה משהו מעבר ל'טריק' של כיסוי הראש ומנסה לבוא מהמקום הכי אנושי ופשוט, שמתאים לכל קהל שהוא, ולא להתפתות לעשות קונצים של דתיה".

 

יש גם סצנה של תחרויות בירושלים?

  • " קשה לדבר על עקרונות מנחים. אולי קצב, למרות שגם זה לא תמיד נכון. מה שמאפיין במיוחד את פואטרי סלאם הוא שהיוצר לא רק כותב את שירתו, אלא גם מבצע אותה על במה – יש משמעות גדולה לביצוע " "באברם בר יש מופע פעם בחודש, ולפעמים בבית מזיא. יש את המתמידים הקבועים שמגיעים לכל מופע, ויש גם הרבה מתחלפים. מתקיימים גם מפגשי כתיבה בבתי קפה ובבתים בנחלאות. לאחרונה כל מיני גופים 'רציניים' התחילו להזמין מ'פואטרי סלאם ישראל' (החברה שמריצים את כל העסק, ע"ח) ערבי נושא בעיר. בית מדרש אלול הזמין ערב בנושא מיניות נשית, ומכון גתה הזמין ערב בנושא ישראל גרמניה ומה שביניהן".

 

בערב בחצר יד בן צבי יתחרו המתמודדים בשירה בנושא "סינדרום ירושלים" - נקודת פתיחה מורכבת ממילא. בין המתחרים שישתתפו: אלן פותלס, פדרו גראס, אריק אבר, אלון מטריקינג גולד, יפתח ליבוביץ ועוד. "כולם תותחים", מבטיחה מרגלית, שתנחה את הערב.

"פואטרי סלאם" יתקיים במסגרת אירועי "סינדרום ירושלים"  ב-22 במאי

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי