כשהמסתורין פוגש את התנועה

22.07.09

שלוש עבודות מחול בנושא מיתוס ומסתורין מאוצרות התרבות היהודית יעלו בחצר בית אבי חי, בשיתוף עם עמותת הכוריאוגרפים

איך נוצר מיתוס?
תחום חיי הרוח של האדם נצרך לקריטריונים שאינם בתחומי ההכרה היומיומית. השגרתית. כאשר אנו באים לדבר על המושג "מיתוס" ומשמעותו, הפילוסופיה והתיאולוגיה חוברות לריטואל מסורתי, תוך מתן משמעות בעלת סמלים, הלובשת פנים נגישות לסוגיות הטורדות דעתו של אדם להבנות אגב התגבשות סיפורים מיתיים מהתקופות הקדומות ועד ימינו אלה.
דור אחרי דור נוספים נדבכים חדשים על סיפורים קיימים, המרתקים את האנושות וכובשים את דמיונה.
ממיתוס הבריאה על כל מרכיביו דרך יציאת מצרים והמיתוס הציוני – כולם מאופיינים במתח פנימי של התחלות והתחדשות, מבלי לנפץ את העבר אלא בהקניית מימדים הפותחים צוהר למחשבה.

אדמדם כוריאוגרפיה - ארקדי זיידס, צילום: איתי וייזר

 ממיתוס "הבריאה" ועד "הגולם"
בערב ייחודי בבית אבי חי, יעלו לראשונה בבית שלוש עבודות מחול של יוצרים שונים. העבודות מביאות אל הבמה מיתוס ומסתורין מאוצרות התרבות היהודית, ונשזרות לערב מחול מרתק וייחודי שיתקיים על הבמה בחצר הבית.  את דברי הפתיחה יישא זוכה פרס ישראל הפרופ' משה אידל, תחת הכותרת: "על אוב ומסתורין בתרבות היהודית".

זאת הפעם כוריאוגרפיה: תמי ורונן יצחקי, צילום: אייל לנדסמן

העבודה הראשונה בביצועם של תמי ורונן יצחקי החתומים אף על הכוריאוגרפיה, היא "זאת הפעם". השם גזור מן הפסוק "זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי" (בראשית ב, כג). מדובר בדואט שנוצר בהשראת סיפור הבריאה של אדם וחוה וסיפור המשתה של אפלטון, המתארים את הגבר והאישה ה"מדובקים יחדיו" ואת מערכת היחסים הנובעת מהחיבור המיתי. עבודה נוספת היא "פטנרה", המביאה את סיפורה של יהודייה יפה מהכפר האנדלוסי פטנרה, ששבתה בקסמה את לב הגברים הספרדים, אך בהיותה יהודייה לא יכלה להיעתר להם, והם מתו באהבתם אותה. הסיפור מנציח את קשר האהבה-שנאה שהיה מנת חלקם של יהודי ספרד, שרצונם להתמזג בתרבות המקום בלי להתבולל המיט עליהם לא מעט אסונות. כוריאוגרפיה וביצוע: נטע שיזף.

פטנרה מאת: נטע שיזף

עבודה אחרונה חביבה, "אדמדם", היא יצירה בהשראת המיתוס היהודי של הגולם, המשרת הנוצר מעפר. העבודה משתמשת במוטיבים המתייחסים למוסר ולכוחו של האדם כבורא ומתחבטת בסוגיות הקשורות בקדמה בצד כמיהה לפשטות ולתמימות של פעם. הכוריאוגרף ארקדי זיידס, מסביר למה בחר דווקא ב"גולם": "ההתחלה שלי היא תמיד לבדוק התנהלות חברתית ודפוסי התנהגות. חיפשתי הקבלה בין הנושא שרציתי להתעסק בו לסיפור שתומך בו. 'הגולם' מהמיתולוגיה היהודית ענה על הצורך הזה, מפני שהוא מראה איך הדברים שולטים בנו ואיך כוח עליון מעצב אותנו". 

על תהליך העבודה מספר זיידס: "לרוב אני לוקח סיפורים ומנסה להקביל אותם לחיים שלי. אני אדם אתאיסט. אמונה עבורי היא בכוח האנושי אבל היא לא תפיסה דתית. אמונה עבורי היא השקפה על איך כל הסיפורים והדתות משרתים צורך של אדם. בתהליך העבודה בסיפור של 'הגולם', התייחסנו לרלוונטיות של הסיפור עכשיו: המכונה והשתלטותה על חיינו, כיצד אדם בונה בחייו רעיונות שאינם תואמים את המציאות. אני מחפש את הרלוונטיות של הנושא לפנימיות של המשתתפים שרוקדים בעבודה, משחק עם האסוסיאציות שהדבר הזה מביא ובונה סצנות מסוימות".

 מיתוס ומסתורין – מופע מחול.  יום שלישי, י"ד באב, 4 באוגוסט, בשעה 21:00

מאת: כרמית ספיר -ויץ

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי