דע את מקומך

06.07.09

שאלת גיוס הנשים לצה"ל היא עניין שיש לדון בו, אך אין זה מתפקידו של הרב הצבאי הראשי. הוא חלק מהמערכת, ולכן חייב להזדהות עם ערכיה. דני דניאלי

 
צילום: דובר צה"ל
התבטאותו של הרב הצבאי הראשי תא"ל אביחי רונצקי באשר לגיוס בנות לצבא חוללה מהומה גדולה. בשבוע שעבר פורסם כי הרב טען בכנס צבאי כי גיוס בנות לצבא מנוגד להלכה, ועורר בכך פולמוס ציבורי רחב.  בימים האחרונים עקבתי אחרי לא מעט טוקבקים לכתבות שהתפרסמו בעניין. התגובות המחישו עד כמה קל לעורר "דובים מרבצם ושדים ממשכנם", כאשר עולים נושאים טעונים כמו זה.

רוב התגובות תקפו את עמדתו של רונצקי, והוסיפו כהנה וכהנה אמירות בוטות ונוטפות ארס על הדת, על רבנים, על חרדים ועוד. מעט תגובות הצדיקו את רונצקי ואת דבריו, וטענו כי הרב ביטא את דברה האמיתי של ההלכה. תגובות אוהדות אחרות הדגישו את העובדה שדבריו כוונו לציבור הדתי, ולכן החילונים ה"מתלהמים" לא מבינים את מהות העניין ואת ומשמעותו. 

איש לא חייב אותו לקבל את התפקיד

ראוי לומר: העמדה השוללת שירות נשים בצבא מטעמי הלכה ואורח חיים דתי היא לגיטימית. העניין מעסיק את הציבור הדתי-לאומי, ולעתים גם את הציבור הכללי, ברמות שונות של תכיפות ודחיפות מזה עשרות שנים. אחרי הכל, מדובר בנושא חשוב ומורכב הנוגע בציפור נפש של ציבור זה, שרבות מבנותיו בוחרות לשרת בצה"ל ולא לממש את האפשרות הראויה לעשות שירות לאומי. לשם ההגינות נכון לציין כי גם בקרב הציבור החילוני אפשר למצוא עמדות המתנגדות לשרות נשים בצה"ל, גם אם לא בזרם המרכזי.

מה שאינו לגיטימי הוא שהדברים נאמרו מפיו של קצין בכיר בצה"ל, ואין זה רלוונטי אם הוא מפקד אוגדה או הרב הצבאי הראשי. איש לא חייב את רונצקי לקבל עליו את התפקיד, אך משעה שקיבל אותו הוא חלק ממערכת, ובמקרה זה מערכת המעודדת נשים להצטרף אליה ורואה בשירותן חשיבות וערכיות גדולות. אם אינו מקבל זאת, אם הדבר נוגד את ערכיו - ויותר מזה, את ההלכה כפי שהוא מפרש אותה - אין לו מקום בצה"ל.

 


רונצקי אינו יכול לשרת בצה"ל, לא משום היותו רב ואף לא בגלל עמדותיו, אלא משום שהעקביות הערכית והרעיונית שלו מנוגדת באופן מובהק לחזון ולדרך של הארגון שבו הוא פועל, במקרה זה צה"ל. על רקע זה מפתיעה ומדאיגה ברפיונה תגובתו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי, שצריך היה להאיר את עיניו מול הסתירה הבסיסית הזו ולדרוש ממנו הכרעה אישית ברורה.  

**
דני דניאלי
לתגובות: editor@bac.org.il Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי