אני במרכז העולם

07.02.11

אל תטרחו לחפש את מוני אנדר בפייסבוק, בטוויטר או במייספייס – לא תמצאו אותו שם. זה לא בגלל שהוא מתנגד לקדמה ואפילו לא בגלל חרם הרבנים, אלא מפני שיש לו בעיה עם השיתוף הבלתי פוסק של כולם בחייהם

 
כלל ידוע הוא שרבנים והתקדמות טכנולוגית לא הולכים יד ביד. רדיו, טלוויזיה, מחשב ואינטרנט הם כמה דוגמאות לפיתוחים שזכו למחאה גורפת ולאימוץ של הפסוק "ולא תביא תועבה אל ביתך". יכול להיות שאם נחפש היטב בגנזך השטייטל מלפני 200 שנה נגלה תיעוד גם לכך שרכב ה-4X4 של אותה תקופה, המתכנה "עגלה עם סוסה", לא התקבל בסבר פנים יפות אצל לומדי בית המדרש. בכל זאת, לך תדע לאילו מחוזות יחליט יענק'ל לנסוע יום אחד עם הרכב ההיברידי שלו. 

לכן לא היה מפתיע במיוחד לשמוע על החרם החדש שתפס תאוצה בחצרות רבני המגזר: איסור על שימוש בפייסבוק. היוזמה שייכת למשמרת הקודש והחינוך ולבית הדין הרבני בבני ברק, שצפוי לפרסם קריאה "שתבהיר את חומרת העניין, ועד כמה צריך כל אחד ואחד להימנע מלהחזיק פרופיל אישי בפייסבוק, בכדי להימנע ממכשולים".

תתפלאו, אבל אני לייק בגדול. ולא רק בגלל ההלכה. אני מודה שאין לי אינטרנט בבית, וגם לא חשבון בפייסבוק. אם ממש נכנסים לקטנות, גם אין לי פרופיל במייספייס, אני לא מחזיק בבלוג, כשאלוהים מזכה אותי בשמחות אני לא מצייץ אותן לכל העולם בטוויטר שאין לי, והתמונות המשפחתיות שלי מאופסנות בתוך אלבום של פעם, עמוק בכוננית שבסלון. 

זה לא שיש לי משהו נגד טכנולוגיה. אני שמח על כל המצאה שמקלה על מציאות חיינו, ובלי נקיפות מצפון גדולות מדי מכניס בגדים למייבש או ארוחה שלמה למיקרוגל. כנראה שיש לי משהו נגד שיתופולוגיה.

אלפי שנים עברו מאז שבלעם בן בעור הרכוב על אתונו הגיע כדי לקלל את עם ישראל. כפי שידוע לכולנו, בסופו של דבר שם אלוהים ברכות בפיו, וכשראה בלעם את בני ישראל בירך אותם בברכה המופיעה בתפילת שחרית: "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל". רש"י מציע פרשנות אחת לפסוק, והיא שפתחי אוהליהם של בני ישראל במדבר סודרו כך שהם לא ניצבו זה מול זה. באופן זה לא יכולים היו האנשים לראות מה נעשה באוהלי שכניהם, ופרטיותם נשמרה.

אבל כיום אתה חייב להגיע לכמה שיותר עיניים ואוזניים - ולא משנה מה אתה עושה. אנשים יולדים ומתים בשידור חי, בוחרים בני זוג לפי כמות הודעות ה-SMS שקיבלו ומתגרשים לעיני המצלמות. אני מקווה שלא אשמע כמו זקנה טרחנית כשאפציר בכם לא לשתף פעולה עם 600 מיליון משתמשי  פייסבוק, נכון לשעה זו.

אולי לא תהיו קוליים במיוחד, אם חוץ מאהוב/ת לבכם לא יהיו לכם עוד 1,500 חברים בני המין השני. כנראה שלא תהיו פופולריים במיוחד אם לא תשרפו מדי יום זמן איכות שיכולתם להקדיש לילדיכם על צפייה בנעליים החדשות של השכנה. אבל תתפלאו כמה כיף יהיה להרגיש פתאום במרכז העולם. בכל זאת, אחרי שהוא נהפך למשפחתי, חברי, אינטימי ומצומצם, הרבה יותר קל להרגיש מלך הלייקים.


כתב: מוני אנדר
אתם דווקא בעד פייסבוק? הצטרפו אלינו

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי