בחירות חייו: נזכרים באורי אורבך

חבר הכנסת אורי אורבך הלך לעולמו והניח אחריו עולמות שלמים שראוי להיזכר בהם עכשיו. ראיון מהבחירות הקודמות

אורי אורבך"אדם בוחר מה לעשות". אורבך (פלאש90)

מפלגה: הבית היהודי

מקום ברשימה: 6

בחירות ידועות בעברו: בין מובילי המהלך להנהגת פריימריז במפלגת הבית היהודי. בחר לא להתמודד על ראשות המפלגה ולתמוך בנפתלי בנט.
עיתונאי לשעבר וחבר כנסת.
 

ספר על בחירה חשובה שעשית.

"בחרתי לעבור מעיתונות לפוליטיקה. הייתי עיתונאי הרבה מאוד שנים, והכול היה בסדר, ובחרתי לקטוע את זה -  אחרי 20 ומשהו שנה – לטובת ניסוי שיש בו הרבה סיכונים. אני שמח שדווקא בשדה הפוליטי הייתי שותף מוביל למהלך דרמטי מאוד בציונות הדתית, הפריימריז בבית היהודי, מהלך שברור שאי אפשר היה לעשות אותו מהעיתונות. אולי היה לי כוח להתמיד בעניין הזה דווקא כי באתי מבחוץ".
 

מה היה הקושי העיקרי בהחלטה לעבור מהעיתונות לפוליטיקה?

"זה לא שיש קשיים מיוחדים. העניין הוא, כמו שהגדרתי פעם, שאתה עובר משדה הציידים לשדה הניצודים. תופסים אותך על המילה. מה שאתה יכול להגיד בתור הלצה, יכול להיות מחר כותרת. לא שנכשלתי בזה עד עכשיו, אבל אני בהחלט מודע לעניין. אני מגדיר את זה גם באופן קצת קיצוני: אם בתור עיתונאי הייתי פרה שנותנת חלב, הרי שעכשיו אני פרה שעלולה לתת בשר. זה יכול גם להיות הסוף שלך. כעיתונאי, אתה נותן את דלי החלב שלך וממשיך הלאה, ולמחרת נותן עוד דלי ברדיו, בעיתון. אבל פרה שנותנת בשר זה מצב מסוכן".
 

ספר קצת על בחירות יומומיות, למשל הבחירה מה ללבוש בבוקר.

"זה לא תופס מקום בחיי. רואים".
 

גם זו בחירה.

נכון, אבל לא מורכבת מדי. אני לא עסוק בתדמית, במה ללבוש, אלא אם כן אני מוכרח".
 

ובכל זאת, תמיד יש בחירות בחיים.

"בחירה קטנה היא שהתחלתי לנהוג רק לפני עשר שנים. זו בחירה שבסך הכול באה באיחור, אבל היא מקלה את החיים".
 

מה מקור הבחירה לא לנהוג עד אז?

"סתם, הרגשתי שאני לא מסוגל לזה, שאין לי את היכולות. חשבתי בטעות שזה גדול עליי. היה לי רישיון, אבל לא השתמשתי בו אף פעם. נסעתי באוטובוסים. הסתדרתי, הסתדרנו - כל המשפחה. 

מה הוביל לבחירה להתחיל לנהוג?

"דברים טכניים. ערכתי את ערוץ תכלת, שהמשרדים שלו היו בנוה אילן, במקום שלא נוח להגיע אליו, והם נתנו לי אוטו ואמרו לי - יאללה, סע.  אז התחלתי לנסוע. לקחתי כמה שיעורי רענון, נסעתי וראיתי שהשד לא נורא. להפך. יש לזה כל מיני השלכות: אתה מחפש לעבור דירה, ופתאום, בגלל שיש לך אוטו, אתה יכול לחפש במקומות יותר מרוחקים. זה עניין של חופש".
 

ההתגברות על המכשול עודדה אותך להתמודדויות נוספות?

"אני אטי בדברים טכניים-טכנולוגיים. כרטיס אשראי - הצטרפתי לעניין רק לפני 15 שנה. לחו"ל נסעתי בפעם הראשונה אולי רק בגיל 37. אני מצטרף קצת באיחור לדברים שמסמלים את הקדמה ואת העולם המודרני".

איור: שי צ'רקה

בוא נחזור לשאלות גדולות - בחירה חופשית - אתה מאמין שיש כזו?

"זה ערך יסודי ביהדות, בתרבות. אדם בוחר מה לעשות. יש המלצות ומצוות מה הוא צריך לבחור, אבל הבחירה חופשית".
 

אתה מצטער לפעמים על כך שיש בחירה חופשית?

"לא, אבל אני יודע שאפשר לנתב בחירה חופשית של אנשים לכל מיני מקומות, כך שהיא תיראה להם חופשית, אבל היא לא באמת חופשית. ציבור מסוים, טעמים מסוימים, הצבעה מסוימת. נדמה לך שבחרת באופן חופשי, אבל בעצם הופעלו עליך מניפולציות ופרסום ושכנועים. אין בחירה חופשית באמת באופן מוחלט. אנשים פחות או יותר מתלבשים דומה, מדברים דומה, לפעמים מצביעים אותו הדבר. סימן שהבחירה לא באמת חופשית".

 

הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי