והיית אח שמח

06.10.08

מה היה אומר רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב על ההתרחשויות האחרונות בתוכנית הריאליטי "האח הגדול"? מוני אנדר מדווח

לא לחינם זכה רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב בכינוי "סנגורם של ישראל". היתה לו יכולת למצוא בכל מעשה של יהודי צד חיובי, ולהפוך אותו לטיעון מבוסס, המוכיח עד כמה עמוקה צדקותם של בני ישראל.

כך, למשל, גונבה לאוזנו שמועה כי ר' יוסף, "בעל העגלה" של העיירה, ממהר מאד לסיים את תפילת שחרית, עד שאת חלקה האחרון הוא מבצע - עטור בטלית ותפילין - בעודו מושח את גלגלי העגלה בזפת למען תהיה מוכנה לנסיעה מיד בסוף התפילה. ניגש הרב לר' יוסף ושאל אותו מדוע הוא נוהג כך. השיב לו ר' יוסף, שהיה יהודי פשוט, כי השוק רווי בבעלי עגלות  וכל איחור שלו עלול להביא להפסד משמעותי של נוסעים, ולכן הוא מנסה להרוויח עוד כמה רגעים יקרים של בוקר, ומתפלל תוך שהוא מכין את העגלה. רבי לוי-יצחק הסתכל עליו נרעש, ומיד נשא עיניים נרגשות למרום. "ריבונו של עולם!", זעק מעמקי לבו, "בוא וראה כמה צדיקים בניך: אפילו בשעה שהם ממהרים מאוד לצאת לעבודה ומורחים את גלגלי העגלה בזפת, הם אינם יכולים לוותר על תפילה כנה אליך".

 אשר בכניסה לבית הכנסת
שלחו s.m.s כדי לבחור חזן.  אשר בכניסה לבית הכנסת

איך יקראו לו?

נזכרתי ברב מברדיצ'ב וחשבתי אילו "מטעמים" היה יכול להכין מפרטי המקרה הבא: בשבועות האחרונים מרותקים למעלה מרבע מתושבי המדינה לתוכנית ריאליטי בטלוויזיה בשם "האח הגדול". בין המתמודדים נמצא גם בחור דתי, שחשקה נפשו עד מאוד להתפלל את תפילות הימים הנוראים במניין. חוקי המשחק אוסרים על המתמודדים לצאת מהווילה שבה מצולמת התוכנית, לכן החליטו אנשי ההפקה, ואלעד ואורן בראשם, להזמין בית כנסת נייד מרהיב ביופיו, ואף רכשו שופר, מחזורי תפילה, מחיצה ניידת עבור הבנות, טליתות ושאר תשמישי קדושה. הם גם דאגו להזמין מניין של יהודים שהתארחו בסמוך ובאו רק לתפילות, ופנו לחבר'ה מחב"ד כדי שישיגו עבורם בהשאלה ספר תורה מהודר. עשר דקות לפני כניסת החג קיבלתי אס.אם.אס בהול שתהה אם יש צורך גם בספרי תנ"ך בבית הכנסת. זה היה ללא ספק רגע מכונן בתולדות הטלוויזיה העברית - בית כנסת מהודר בתוך אולפן טלוויזיה.

לילה לפני השסתיימה לה תשס"ח קיימנו סיעור מוחות שלא היה מבייש את מיטב הקופירייטרים במשרדי הפרסום, סביב השאלה שכל הורה טרי מכיר - איך יקראו לו?

הסברתי לעמיתי כי קיימות שלוש אופציות עיקריות: הראשונה, להנציח את שמו של אדם בשם בית הכנסת, לדוגמה בית הכנסת "מרבה חיים" לכבודו של חיים יבין; השנייה, לבחור בביטוי יהודי, כגון בית כנסת "אהבת ישראל", "חגי תשרי" וכו'; והשלישית, לשלב את הנ"ל עם המשנה במסכת אבות, שכמו נכתבה במיוחד עבור פורמט התוכנית: "דע מה למעלה ממך - עין רואה ואוזן שומעת, וכל מעשיך בספר נכתבים". את השם הנבחר אתם יכולים לראות בתמונה המצורפת.

 בית כנסת האחים ע
בית כנסת האחים ע"ש האח הגדול באמת


כאן מגיע השלב שבו מתעורר הציניקן ואומר: "נו, באמת, כמה נמוך עוד אפשר לרדת? אפילו בעניינים הקדושים לנו ביותר - ספר תורה, ראש השנה ויום הכיפורים - משתמשים כבמנוף להשגת עוד כמה אס.אם.אסים? מי ביקש מהבחור הדתי להיות שם? ובכלל, האם זהו המקום להכניס בו "יידישקייט" - תוכנית שחלקים נבחרים ממנה מתרחשים על שפת הבריכה או כוללים רכילות עסיסית על שאר הדיירים?"

ורק רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב, לו היה איתנו, היה מסתכל לשמים ומכריז: "אבא יקר, הבט על ילדיך: אפילו בזמן שהם עסוקים במירוץ אחר מיליון שקל בעוד תוכנית של מדורת השבט, אפילו אז, תינוקות שנשבו שכמותם, הם אינם מוותרים על תפילה במניין בבית כנסת, תקיעת שופר וספר תורה. מי יודע אם האדמה באותו מקום לא מחכה מששת ימי בראשית כדי שיגיע אליה מניין של יהודים שיתפללו מעומק לבם ויקדשו אותה, ורק נפלאות ההשגחה הפרטית, זאת שאתה מכיר לכל פרטיה, גלגלה את אותו מתמודד לאותה תוכנית באותו לוקיישן, והחלום הפך למציאות. בבקשה, אבא יקר, כתוב את ילדיך לשנה טובה ומתוקה ולגמר חתימה טובה".  

מוני אנדר הוא סגן דובר חב"ד
לתגובות: editor@bac.org.il

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי