הבחירה בידיכם

10.11.08

הבחירות לרשויות המקומיות נוגעות לחיי כולנו, ובכל זאת רובנו אדישים להן. דני דניאלי קורא לכם להתעשת ולהבין שאתם יכולים להשפיע

בשבוע שעבר הזדמן לי לשהות כמה שעות בתל אביב. במהלך הנסיעה ברחובות העיר משהו הטריד את מנוחתי, ואז הבנתי: כמעט שלא ראיתי שלטי בחירות. כמי שמבלה את רוב ימיו בירושלים, היתה זו מציאות אחרת עבורי. בבירה, המועמדים לראשות העיר - ועמם רוב הרשימות הרצות למועצה - מטנפים את העיר.

אני רואה סמליות בוטה למצבה של ירושלים בכך שלוחות המודעות העירוניים, המשמשים בעיקר את מוסדות התרבות והבילוי בעיר, ובכללם בית אבי חי, מושחתים בשבועות האחרונים על ידי תלייה פיראטית רחבת היקף. התרבות נכנעה לברוטליות.

 תליית שלט פרסום לפורוש בחירות 2008. צילום: פלאש 90
"התרבות נכנעה לברוטליות". ירושלים השבוע. צילמים: פלאש 90

המוסדות האלה משלמים עבור תליית כרזות אגרות גבוהות לחברה העירונית האחראית ללוחות, והתלייה הפיראטית על הלוחות העירוניים היא עבירה על החוק והיא פוגעת בנו קשות. התופעה הזו, שבה לא נתקלתי בתל אביב, אינה קיימת גם בערים גדולות אחרות, דוגמת חיפה וחולון. 

אחד מהעובדים הבכירים בעיריית ירושלים שעמו שוחחתי על העניין, הודה כי המציאות יצאה משליטה, וכמו בתחומי חיים אחרים האנרכיה שולטת ואין מי שיאכוף את החוק. האין זו עוד סמליות? לא רק למצב התרבות בעיר אלא להתנהגות התושבים ואיכות השלטון. המועמדים והרשימות מודעים היטב למצב הדברים, ויש לראות בהם את האחראים למצב. הם מדברים על אהבה ודאגה לירושלים ולתושבים, אבל פוגעים ברשות הרבים בלי הנד עפעף.

 
מתחייב לשיפור פני העיר. גאידמק

הציבור הירושלמי רואה לנגד עיניו את המועמדים לנהל את העיר, ואפשר להבין אמירות של תושבים רבים שאינם מתכוונים להצביע בבחירות משום שאינם נותנים אמון באיש מהמועמדים. אפשר להבין, אך אסור להסכים, כי ירושלים עתירת הבעיות עומדת בפני בחירות קריטיות. איש אינו יכול להדיר את עצמו מהן, וגם אם נדרשת בחירה בין חלופות שאינן אטרקטיביות – יש לבחור.

סקרים רבים מבטאים את אהבת הירושלמים לעירם, אך מדי שנה העיר מאבדת אלפי תושבים איכותיים, רבים מהם צעירים, וזו תופעה הנוגעת לכל אחד ואחת מאתנו. "שיפור פני העיר" דורש, בנוסף להנהגה עירונית מוכשרת ואסרטיבית, משאבים ממשלתיים, וממשלות ישראל האחרונות עשו מעט מאוד למען חיזוק הבירה, ויש לדרוש שינוי בגישת משרדי הממשלה והקצאת משאבים לפתרונות דיור ותעסוקה שיחזקו את העיר. אך לא רק הדיור והתעסוקה צריכים לעמוד לנגד עינינו, וירושלים חייבת להוות מוקד תרבות משמעותי. ירושלים התברכה בכוחות יצירתיים מופלאים בכל תחומי התרבות והאמנות, שאינם באים לידי ביטוי נאות בשל היעדר ניווט נכון והיעדר משאבים. חיי תרבות תוססים הם בגדר "נשמה יתרה" שלא ניתן לוותר עליה.

 ניר ברקת
חינוך לדמוקרטיה. ברקת

מהסיקור התקשורתי המועט לו זוכות הבחירות המקומיות אפשר לראות שהן מתבצעות באדישות רבה. אלמלא כמה מקרים יוצאי דופן שמשכו תשומת לב, דוגמת הקמפיין של דב חנין בתל אביב, מועמדותה של אחלמה פרץ בשדרות והמאבק המר בבאר שבע בין יעקב טרנר לבן טיפוחיו רוביק דנילוביץ', הבחירות היו זוכות לסיקור דל מאד בעיתונות הארצית. נראה שהשתבשו כאן היוצרות, שכן הנהגת הרשות המקומית נוגעת בחיי האזרחים במובנים רבים, ומעצבת לטוב או לרע את חיי הקהילה ואת תרבות היישוב. הימנעות מהצבעה מעידה על חוסר הבנה בסיסי של העניין ואולי גם על בעיה קשה בכל הקשור לחינוך לדמוקרטיה. דווקא בבחירות המקומיות יש משמעות אמיתית לכל קול, משום שלעיתים קרובות המאבק על ראשות הרשות והרכב המועצה צמוד, וההכרעה נופלת על חודם של קולות אחדים. יש לקוות כי בסופו של דבר נתעשת, והאזרחים - הן בירושלים והן ברשויות האחרות - יממשו את זכותם להצביע, ולהשפיע.

דני דניאלי הוא מנהל בית אבי חי 
לתגובות: 
editor@bac.org.il

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי