שקר כלשהו: היום שבו מדינת ישראל קיימה מבצע להעלאת יהודי גבון

מי אמר שרק הגויים חוגגים את אחד באפריל, חג השקר הבינלאומי? להלן כמה מהמהתלות הישראליות המפורסמות והמוזרות ביותר שזימן היום הזה, גם מהעידן שבו עוד לא היו אינטרנט ודפי פייסבוק מזויפים

אחד באפריל, יום הכזבים הבינלאומי, הוא יום שכדאי להיות בו ערניים וחשדניים במיוחד כשמשוטטים ברשת. בין שזו מתיחת הפינגווינים המעופפים של ה-BBC, סכין הסמארטפון של סמסונג, ובין שזה שירות Google Nose של אלופת המתיחות הבלתי מעורערת – הרשת היא מרחב מפוקפק במיוחד בתאריך זה. אבל מפלס החשדנות הגבוה באחד באפריל התחיל הרבה לפני עידן הרשתות החברתיות. גם בדפי ההיסטוריה הישראלית נרשמו כמה מתיחות שיכולות להתחרות במתיחות המפורסמות ביותר בעולם. אספנו בשבילכם כמה מהמתיחות המפורסמות והמוצלחות ביותר, מקום המדינה ועד ימינו.

הקשר הסובייטי
מתיחת אחד באפריל הראשונה בישראל היתה ככל הנראה בשנת 1948. במהלך מלחמת העצמאות, כמה שבועות לפני קום המדינה, פורסם באחד העיתונים כי שגריר ברית המועצות באו"ם אנדריי גרומיקו יגיע לביקור תמיכה בישראל. ביקור כזה באותם ימים נחשב לרגע היסטורי של ממש ולצעד חשוב מאוד בדרך להקמת המדינה, ולכן עורר התרגשות רבה ושמחה גדולה בקרב תושבי הארץ. מהר מאוד התברר כי מדובר במתיחה אכזרית למדי לכבוד אחד באפריל.


Andrei Gromyko Mieremet, Rob / Anefo - ויקיפדיה

חללית בכנרת
אחת המתיחות המופרכות ביותר התרחשה ב-1 באפריל 1976, אז פורסם ברדיו שידורי ישראל כי חללית ישראלית בדרכה לנחות בכנרת: "החללית הישראלית שביט 101 עומדת לנחות עם שלושה אסטרונאוטים בכינרת, בשובה ממסע לירח". בשידורי ישראל לא הסתפקו בכך, ואף קראו למאזינים לנסוע לכינרת ולזהות את החללית כשהיא מתקרבת לארץ ולהודיע על כך בשידור. ב"ידיעות אחרונות" דווח למחרת כי עשרות אנשים נענו לאתגר וסיפקו פרטים שונים ומשונים על החללית, בהתאימם את עצמם למתיחה. מובן ששום חלק במתיחה לא היה נכון – לא החללית הישראלית ולא הנחיתה בכינרת

"הללויה"! יש לנו המנון חדש
שלוש שנים לאחר מכן, ב-1 באפריל 1979, פרסמו בשידורי ישראל את אחת המתיחות המוצלחות והמפורסמות ביותר בישראל עד היום. ב-31 במרץ, יום קודם לכן, התקיים לראשונה אירוע האירווזיון בירושלים, שבו כזכור זכתה ישראל בפעם השנייה ברצף, עם השיר "הללויה" בביצוע גלי עטרי ולהקת חלב ודבש. למחרת, במהלך פרסום הודעות מזכיר הממשלה דאז אריה נאור, נמסר כי "ממשלת בגין נוטה לאמץ את השיר 'הללויה' כהמנון המדינה במקום 'התקווה'". כדי להגביר את האמינות של ידיעה זו, הושמעו תגובותיהם החיוביות של שר החוץ שמחה ארליך ושר החוץ משה דיין להצעה. אלא שההקלטות היו למעשה פברוק ונערכו מתוך ראיונות קיימים עם השניים לגבי נושאים אחרים לחלוטין.

הפרסום עורר הדים רבים, ובהם תגובות זועמות של מאזינים ושל מזכיר הממשלה אריה נאור, שהתרעם על כך שהמידע שודר בין הודעות אמיתיות מטעם הממשלה. הפרסום קיבל תהודה גדולה ופורסם גם במהדורות חדשות אחרות, עד שלמחרת פורסמו בעיתונים כותרות גדולות ומרגיעות שהבהירו כי היה מדובר במתיחה.




מבצע העלאת יהודי גבון
שמעתם פעם על הקהילה היהודית הגדולה במדינה האפריקאית גבון? ב-1 באפריל 1994 הודיעו במהדורת החדשות ברדיו קול ישראל, כי החל מבצע להעלאת 6,000 יהודי גבון. הידיעה לא עברה בלי תגובה, כשמאזינים רבים התקשרו בתמיהה וביקשו לשמוע עוד פרטים על קהילה יהודית עלומה זאת. מיהר להתנגד נציגו של הרב עובדיה יוסף, שאמר בבהלה כי "לא ייתכן שמעלים את יהודי גבון. הרי הם לא יהודים; הם שייכים לשבט לא כשר".

עיריית גוש דן
גם נבחרי ציבור לא מפחדים להשתתף במתיחות. ב-1 באפריל 1998, בשידור חי בגלי צה"ל, בישר ראש עיריית תל אביב דאז רוני מילוא כי הוא מתכנן לספח את כל ערי גוש דן תחת עיריית תל אביב. תחילה יספח את רמת גן, גבעתיים, פתח תקוה ובני ברק, ומאוחר יותר גם את חולון ובת ים. מאזינים נסערים רבים התקשרו לאולפן גלי צה"ל והאשימו את מילוא במגלומניה. הגדיל לעשות המועמד לראשות העיר רון חולדאי, שעלה לשידור ובו קרא למילוא לבצע קודם כול את עבודתו בתור ראש עיריית תל אביב לפני שהוא מספח אליה ערים נוספות. גם ראש עיריית בת ים דאז יהושע שגיא התקומם נגד סיפוח עירו לתל אביב, תוכנית שהיום נראית דווקא מציאותית למדי.

אחד באפריל בתחנת המשטרה
תמיד יש מישהו שחייב ללכת רחוק מדי. ב-1 באפריל בשנת 2012, שלושה צעירים רעולי פנים, חמושים באקדחים ובאלות, שדדו קיוסק בבית שמש. בעל הקיוסק המבוהל נתן להם 4,000 שקל, והם נמלטו. כשעה לאחר מכן, בעוד המשטרה מחפשת אחר השודדים, הגיעו לקיוסק שלושה חברים של בעל הקיוסק, צוחקים, וסיפרו לו כי היה מדובר במתיחה ואף החזירו לו את הכסף. בעל הקיוסק הודיע למשטרה כי לא היה מדובר בשוד אמיתי, אך השוטרים לא צחקו מהמתיחה והגישו נגד שלושת חבריו כתב אישום על "הכשלת שוטר במילוי תפקידו", נוסף על תביעה לפיצוי כספי על בזבוז זמנה וכספה של המשטרה.

מתיחות פוליטיות
בשנים האחרונות הבינו גולשים רבים ברשתות החברתיות כי ניתן להשתמש ביום המתיחות הבינלאומי בתור כלי לסאטירה פוליטית. כך בשנת 2013, אז הקים גולש דף פייסבוק מפוברק השייך כביכול ליאיר לפיד, שהיה אז שר האוצר. בדף פורסם: "לא מוצדק להכביד עוד יותר את הנטל על מעמד הביניים, שגם כך סבל מספיק. לכן מיד אחרי החג, במקום הקיצוצים והעלאות המסים הרגרסיביות, נעלה את מס החברות, נפעל לעצור את גזל הרווחים הכלואים ולהגדיל את נתח הציבור במשאבי הטבע". הפוסט זכה לאלפי סימוני לייק ולמאות שיתופים של רבים שהאמינו כי שר האוצר מקיים סוף סוף את שהבטיח במצע הבחירות שלו.

בשנת 2015 הוקם גם לראש הממשלה בנימין נתניהו דף פייסבוק מזויף, שבו הודיע כביכול על מינוי מפתיע ביותר: "כדי להראות את רצינות כוונותיי לתיקון השסעים בחברה הישראלית, לאחר התנצלותי על אמירתי כי 'אזרחים ערבים נוהרים לקלפיות' ערב הבחירות, החלטתי היום גם להוסיף לה מעשים. לכן, בממשלתי הבאה החלטתי למנות מינוי אישי את ראש הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה לשר החינוך הבא של ממשלת ישראל".

היו שהאמינו כי אכן מדובר במינוי אמיתי שמתכנן ראש הממשלה, ורבים אחרים שקראו את הפוסט סברו שזו מתיחה שיזם ראש הממשלה בעצמו, כיוון שלא האמינו שהוא ימנה שר ערבי. רבים אף הגיבו לפוסט וכתבו כי מדובר במתיחה מעליבה וגזענית שלו. גם אנשי הליכוד לא חשבו שהמתיחה מצחיקה ופנו בתגובה ליועץ המשפטי של התנועה עו"ד אבי הלוי כדי שיבחן את האפשרויות המשפטיות העומדות בפני הליכוד וראש הממשלה במניעת בתופעות של זיוף והתחזות לנתניהו באינטרנט בכלל ובפייסבוק בפרט.

איפה האבקת חשמל
כולנו חולמים להקים סטארט-אפ ולעשות "אקזיט" של כמה מאות מיליוני דולרים; כל מה שדרוש לכך הוא רעיון מקורי. באתר Geektime חשבו על רעיון מקורי במיוחד ודיווחו ב-1 באפריל 2013 על כך שחברת אינטל רכשה סטארט-אפ ישראלי ששמו powder.me תמורת 880 מיליון דולר. המוצר שהם פיתחו הוא, שימו לב, אבקת Wifi: "השימוש בטכנולוגיה שפיתחה החברה פשוט וקל: כל שעליכם לעשות הוא לפזר מהאבקה הלבנה על המכשיר שאיתו אתם רוצים לתקשר באמצעות רשת אלחוטית. האבקה מזהה את המכשיר ומספקת לו כתובת Mac פיזית וכתובת IP זמנית. בתום השימוש יש לאסוף את האבקה בצורה יסודית ולהכניס אותה לשקית המיוחדת עד לשימוש הבא. שאריות אבקה על המכשיר יספקו קישוריות אלחוטית, אך לא ברמה אופטימלית". לאחר כמה שעות פורסם באתר כי מדובר במתיחה, אם כי על פי התגובות באתר, נדמה שרוב הקוראים לא נפלו בפח.

בעיניי, אחת המתיחות החינניות ביותר שעלו בשנים האחרונות באינטרנט היא של חברת GetTaxi. ב-1 באפריל 2015 פרסמה החברה בדף הפייסבוק שלה כי היא משיקה שירות ייחודי לקראת חול המועד פסח: GetCamel, השירות הראשון בעולם אשר מציע סיורי גמלים. הגדילה לעשות החברה ואף עדכנה את האפליקציה בהתאם, שבה גם כתבה כי השירות הוא בשיתוף המכון הלאומי למדבור, והוא יפעל מיום המחרת באזור הנגב.

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי