עם בוא הזיכרון : מערכי שיעור המבוססים על סרטי פנים.יום. זיכרון

הצפייה בסרטונים המבוססים על שברי זיכרונות מחייו של חלל צה"ל מזמנת פתיחה מחודשת של דיון בשאלות הרות גורל על זיכרון והנצחה. לפניכם מערכי שיעור שיסייעו לכם במשימה

 
לפרויקט פנים. יום. זיכרון, שמבקש להחיות שברי זכרונות מחיים שנגדעו, יש היבטים חשובים שיכולים להירתם גם למטרות של למידה והרחבת התובנות על משמעות יום הזיכרון ומושג הזיכרון בכלל, מוות והחלל האדיר שנפער אחריו, הפער בין כאב ואובדן פרטי ללאומי ונושאים נוספים שעשויים להתקשר לשדה המשמעויות האלה והסתעפויותיו המרובות.
 

הצפייה בסרט, בשונה מקריאה בטקסט כתוב, האזנה לסיפור או עובדות מאורגנות בצורה לינארית ומוסדרת, מאפשרת לייצר פתיחה שונה לדיון - פתיחה המתעוררת מבעד להופעתו של הדימוי הויזואלי. דימוי כזה, יש ביכולתו להציף תחושות, מחשבות, שאלות ובראש ובראשונה תגובות רגשיות ואינטלקטואליות, שעל פי רוב לא יכולות להתקבל דרך מדיומים אחרים. את קשת התגובות האלה אפשר לרתום לדיון מעמיק ומרחיב דעת.

   

 

 

 

יוטיוב

 

 

 למערך שיעור לילדים בגילאי יסודי בנושא סרטי פנים. יום. זיכרון בפורטל "על הגובה"  שהוקם על ידי ממשל זמין ועמותת סנונית לחצו כאן>>>

 

 

 

 למערך שיעור לילדים בגילאי החטיבה בנושא סרטי פנים.יום.זיכרון  

בפורטל "על הגובה" שהוקם על ידי ממשל זמין ועמותת סנונית לחצו כאן >>>

 

תערוכת פנים.יום.זיכרון צילום: מעוז ויסטוך

דפי לימוד באתר "מדרשת" המשלבים סרטונים ומקורות 

מקומו של הזיכרון

זיכרון הוא תהליך מופשט וחסר גבולות. עם זאת, רבים מאיתנו נוטים למקם את הזיכרונות שלנו בתוך אתרים גאוגרפיים מוגדרים, כמו הקבר, החדר ומקומות בעלי משמעות אישית. מה המשמעות של המתח הזה בין המופשט לקונקרטי? מה היתרונות של מיקום הזיכרון באתר גאוגרפי, וכיצד נעשית הנצחה בעולם הווירטואלי? דף הלימוד דן במתח שבין זיכרון גאוגרפי לזיכרון מופשט ובמשמעותם של זיכרונות אלו.

למערך השיעור בנושא מקומו של הזיכרון לחצו כאן>>

 

מתי חל יום הזיכרון?

 

עבור אנשים שאיבדו אדם יקר כל יום הוא יום הזיכרון. הפרידה הצורבת אינה מרפה. ובכל זאת ישנם תאריכים שהופכים משמעותיים יותר: יום הפטירה, יום ההולדת, אירוע פרטי שנחקק בזיכרון ועוד. ברמה הלאומית, נקבע בישראל יום אחד שהוא יום הזיכרון הלאומי לכל הנופלים. דף הלימוד עוסק בקשר שבין תאריכים לזיכרון ובמתח שבין ימי הזיכרון הפרטיים והמרובים של המשפחות השכולות לבין יום הזיכרון הלאומי.

 

למערך שיעור באתר מדרשת בנושא מתי חל יום הזיכרון? לחצו כאן>>

 

 

נבואה שמגשימה את עצמה

 

אנחנו חיים את היום-יום עם הפנים קדימה, אל העתיד. מתכננים איך נגשים את השאיפות ונבצע את התכניות שלנו. ואולם, אם נפנה מבט אל אירועי העבר, ניווכח שלעתים אנחנו יכולים ליצוק משמעות חדשה לשיחה, מפגש או פרידה. ייתכן שכבר אז חשנו שהרגע גורלי; אולי הסיטואציה קיבלה משמעות חדשה רק לאחר זמן רב. כך או כך, זיכרון הרגע הזה הופך להיות חזק ומרגש הרבה יותר ככל שעובר הזמן.

המערך עוקב אחר רגעים שקיבלו משמעות מרגשת ולא פשוטה עם מותו של החייל.

 

למערך באתר מדרשת לחצו כאן>>

 

רקמה אנושית

 

בני אדם עוברים חיים משותפים יחד. הם גדלים, מתאהבים, משוחחים וחווים הנאות וקשיים יחד, ובפתאום ברגע אחד הקשר נגדע. ואולם, מה קורה כאשר אדם שלא הכרנו מת? האם אפשר לזכור אדם שלא הכרנו? האם הזיכרון חזק יותר כאשר הוא נעשה דרך עיניים של אדם קרוב או רחוק? מתי אנחנו חשים חיבור מיוחד ו"משהו מת בנו"? ומה החוזק של סרטון שנעשה על ידי אמן שלא הכיר את הנופל?

 

דף הלימוד עוסק בקשר בין מידת הקרבה לבין מידת הזיכרון. למערך באתר מדרשת לחצו כאן>>

 

זיכרון אחד - משפט אחד

 

פרידה מאדם יקר מלווה תמיד בתחושות צורבות של החמצה, תסכול, געגוע וכמובן – עצב רב. פעמים רבות, רגע בודד אחד מזקק לתוכו זיכרון של חיים שלמים. האם אותו רגע יכול להותיר בנו תחושות אחרות מלבד החמצה? האם יש ברגע הזה ממד מנחם שיכול ללוות אותנו הלאה? ומה המשמעות של בחירה ברגע בודד אל מול חיים שלמים?

 

בדף הלימוד סרטונים העוסקים בזיכרון בודד ויחיד ודיון בדבר משמעותם של אותם רגעים בודדים.

למערך באתר מדרשת לחצו כאן>>

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי