הקולקציה היהודית

הטכנולוגיה פותחת בפנינו אפשרויות חדשות, ואחת מהן חייבת להיות שימור המנהגים, המסורות והניגונים של הדורות הקודמים. ד"ר עליזה לביא מאמינה שהדבר החשוב ביותר בפרויקט כזה הוא שלכולנו תהיה גישה אליו

חובבי חזנות יספרו לכם שהם יכולים לשמוע ולפעמים אפילו לראות את גדולי החזנים שהלכו מזמן לעולמם. היכן? ביוטיוב, כמובן, אתר שיתוף הקבצים הפופולרי בעולם, המקום שבו יש אלפי סרטים והקלטות של חזני דורנו בתפילות ובקונצרטים, לצד אלפי שיעורים תורניים.
הראשון שהעביר שיעורים דרך לוויין. הרב עובדיה (פלאש90)

זאת רק דוגמה אחת לשימוש הנבון שעושים רבים וטובים בטכנולוגיה המודרנית. הרב עובדיה יוסף היה מהראשונים בארץ, ואולי אפילו בעולם, להעביר שיעורים בשידור חי באמצעות לוויין. פרויקט השו"ת הממוחשב של אוניברסיטת בר אילן כבר עבר שורה ארוכה של גרסאות ושדרוגים. השו"ת הסלולרי, על הבעייתיות הטמונה בו, תופס מקום קבוע בכמה מעלוני השבת המופצים בבתי הכנסת. ארגון רבני צהר יצא ביוזמה עדכנית ומאפשר למכור חמץ באופן וירטואלי באתר שלו. האתרים של חב"ד מוסרים מידע על זמנים הלכתיים בכל העולם. רק תגידו מה אתם רוצים - ומן הסתם תמצאו את זה אונליין.


כעת יש לקחת את כל אלה עוד צעד קדימה: לגייס את הטכנולוגיה כדי לשמר לדורות הבאים אוצרות העלולים לרדת לטמיון כאשר נושאיהם ילכו לעולמם. היכולת לאגור מידע ולהשתמש בו באופן וירטואלי ודיגיטלי חייבת לסייע לנו לשמר מסורות, מנהגים, סיפורים, תפילות וניגונים. ומה שחשוב אף יותר: היא חייבת לאפשר לכל אחד גישה לכל המידע הזה.


פה ושם יש התחלות. אתר "הזמנה לפיוט", לדוגמה, אוסף מילים, לחנים וביצועים מרגשים של פיוטים וקטעי תפילה מתפוצות ישראל. ככל שהגלויות השונות המתקבצות בארץ מתמזגות זו לתוך זו, כך גדלה החשיבות של שימור הפיוטים הייחודיים העתידים להיעלם לאטם מן השימוש ומן הזיכרון. באתר בית התפוצות יש מאגרים רבים של צילום, גניאולוגיה, סרטים, מוזיקה יהודית, קהילות ותולדותיהן, פירושם של שמות משפחה יהודיים, אנשי שם ומושגים.

את האיסוף, השימור, המפתוח וההנגשה האלה חייבים להרחיב, כל עוד יש מי שיכול להעביר את המסורות והידע. בדומה למאמץ העצום שהושקע באיסוף עדויותיהם של ניצולי השואה, כך יש לרכז מאמצים ומשאבים בריכוז המנהגים, הניגונים, הסיפורים ובוודאי, המתכונים והטיפים הקטנים. אנחנו נמצאים בנקודת זמן נדירה, שבה עדיין חיים איתנו מי שבאו מן התפוצות השונות ונושאים עמם איש איש את מטענו הייחודי, וכבר יש לנו את הטכנולוגיה לשמר את המטען הזה. " בדומה למאמץ העצום שהושקע באיסוף עדויותיהם של ניצולי השואה, כך יש לרכז מאמצים ומשאבים בריכוז המנהגים, הניגונים, הסיפורים ובוודאי, המתכונים והטיפים הקטנים. אנחנו נמצאים בנקודת זמן נדירה, שבה עדיין חיים אתנו מי שבאו מן התפוצות השונות ונושאים עמם איש-איש את מטענו הייחודי, וכבר יש לנו את הטכנולוגיה לשמר את המטען הזה "
 

היקף הידע שבו מדובר מחייב מאמץ לאומי מרוכז. אי אפשר לנהל אותו באופן מפוזר ומקרי. זה צריך להיות פרויקט שתוביל המדינה, בשיתוף המוזיאונים ומכוני המחקר הגדולים ובגיוס של המתנ"סים, בתי הדיור המוגן וכל מי שיכול לסייע להגיע אל נושאי הידע. אפשר להפעיל בני נוער מתנדבים, בנות שירות לאומי וסטודנטים. אפשר לבצע את האיסוף כמחקר שטח אוניברסיטאי. אפשר לגייס מימון של רבים וטובים שהמסורת היהודית קרובה ללבם וכבר תורמים למטרות אלה.


האפשרויות הן כמעט בלתי מוגבלות, הידע הוא כמעט אינסופי. צריך להחליט ולצאת לדרך. יש לנו מסורת נפלאה, ארוכה ועמוקה. אנו חייבים לשמר אותה: למען הדורות שקדמו לנו ולמען הדורות שיבואו אחרינו.


עליזה לביא, מחברת הספר "מנהג נשים", מרצה בכירה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת "בר אילן".
ממשתתפי האירוע "עשו לכם טקס", שיתקיים בבית אבי חי ב 26.12.2012.

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי