יש אלוהים

התיקון המסורתי של ליל שבועות לובש פנים חדשות. צוות בית אבי חי, אנשי רוח ואורחים יוצאים להציץ מקרוב בדמותו של האל. כרמית ספיר-ויץ

 
 

"אם בשביל השם יתברך – לשווא טרחת ובאת לכאן, לא צריך לחפשו כאן, כבודו מלא עולם. אבל אני יכול לעזור לך לחפש את עצמך"
(מנחם מנדל מקוצק משיב לאברך, אחרי ששמע ממנו כי בא אליו כדי שיעזור לו למצוא את אלוהים).

 

ניטשה ספד לו, יהודה עמיחי טען כי אילו האל היה באמת מלא רחמים היו הרחמים בעולם – ולא רק בו, אבל פנחס שדה ניסח במדויק את הנוכחות הבלתי מתפשרת של אלוהים בחיינו כשאמר "כל הדברים חולפים, רק אלוהים לעולם מולך". במשפט הזה מסתתרת האמת היהודית והישראלית. אפשר לכעוס עליו, אפשר להתאכזב משיקוליו הנסתרים ואפשר אפילו  לחשוד בכוונותיו. מה שברור: אלוהים איתנו.  

 

לקראת חג השבועות בית אבי חי לוקח את תיקון ליל השבועות המסורתי צעד קדימה, ומעמיד את האל במרכז. בחינת היחסים המורכבים בין האל לבין הבריאה הולכת לקרות בליל שבועות, משעת לילה מאוחרת ועד לפנות בוקר, ולצורך כך גויסו אנשי רוח, אומנים ופילוסופים. כולם ינסו לעמוד על דמות האל, לברר את אופיו ולנסות לפענח את יחסו המסתורי לעם הסגולה בתוכנית עשירה ומסקרנת.

 

חיים באר, שהרה בלאו, ד"ר מוטי זעירא, דן בניה- סרי, ההיסטוריון מוקי צור, פרופ' ישראל קנוהל ופרופ' משה הלברטל הם חלק מן האושיות שינסו לברר כיצד האלוהים משתקף בתחומים שנעים בין הספרות, לאמנות, למוסיקה ובקיצור- כל מה שסובב אותנו.

מנחה האירוע המרכזי יהיה השחקן דרור קרן אשר יעלה במהלך הערב גם קטעי קריאה הנוגעים בנושא.

 

 
לא יכולה בלעדיו. בלאו. צילום: יח"צ

עמית עסיס, מוטי זעירא ושהרה בלאו, ינחו בית מדרש פתוח עם טקסטים מודרניים ועתיקים– מהרב קוק דרך יצחק בשביס זינגר, ישעיהו לייבוביץ' ועד לאה גולדברג. יחד עם הקהל, ינסו להבין מיהו האלוהים ומה נותנים לנו האמונה בו או העימות איתו.

"ברמה האישית, לפעמים נדמה לי שאלוהים עושה הכל כדי להקשות עלי להאמין בו", אומרת שהרה בלאו, "אבל אני מודעת לזה שאני לא יכולה בלעדיו. אני לא יודעת האם זה במישור הפסיכולוגי, הנפשי, האמוני או הדתי. מה שברור לי, שמדובר בצורך בסיסי שאני לא מרגישה שלמה בלעדיו – לטוב ולרע".

האם העיסוק המלומד במה שקשור באמונה הוא לא קר מדי?
האמונה בשבילי היא דבר שמעסיק אותי הרבה. אני יודעת שהתשובות האמיתיות טמונות בתוכי. דווקא הניסיון לבדוק איך גדולי היוצרים וההוגים תופסים את אלוהים, אילו טענות הם העלו כלפיו ולמה הם ציפו, יכול מאוד לעזור ולהבין דברים רבים. דרך טקסטים אפשר ללמוד דברים מאוד אישיים. אני לא יודעת אם אנשים יוכלו למצוא את אלוהים בטקסטים האלה, אבל הם יוכלו למצוא את עצמם. אין נכון ולא נכון. אמנם יש ביהדות מצוות שיש לקיים, אבל אלוהים מבקש מכל אחד משהו אחר וכל אדם יודע מה הדבר הזה בעמקי לבו, בדיוק כמו הורה שמכיר את היכולת של הילדים שלו".     

יש לך ציפיות מהתיקון המתוקן?
אני מאמינה שלליל שבועות יש כוח מיוחד וזכויות מיוחדות. אני מצפה להגיע לתובנות חדשות דווקא בגלל כוחו של הלילה הזה והלימוד המשותף. אולי אמצא תשובות לגבי אלוהים ולגבי עצמי".

ליל שבועות בבית אבי חי - יום חמישי, אור ל- ו' בסיון, 28 במאי, החל מהשעה 23:00
הכניסה לאירוע ללא תשלום ועל בסיס מקום פנוי. בשל הביקוש הרב - מומלץ להקדים. 

לאסופת המקורות של בית המדרש הפתוח שיתקיים בחצר בית אבי חי >>

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי