קסום, מוקסם, הקסמנו

01.06.09

סדרה חדשה בהנחיית מנחם בן תעסוק ביצירות השיריות משלמה המלך ועד שלמה ארצי. נא להתנהג בהתאם

 
האיש שהצליח לטלטל אומה שלמה, להחיות את השורש קס"מ על כל נטיותיו ובעיקר להזכיר לכולנו את קסמו של התנ"ך, מגיע לבית אבי חי. מדובר כמובן במנחם בן, סופר ומבקר תרבות בעיתון מעריב, זוכה פרס ראש הממשלה לספרות, שהכריז טרם כניסתו בסערה לבית האח הגדול: "חשוב לי להפיץ את דעותיי בעולם. כשאנשים בבית האח הגדול ישמעו את הדעות שלי, יכול להיות שיוקסמו, יכול להיות שייעלבו ממני".

סדרת מפגשים חדשה שתחל בחודש יוני בבית אבי חי, תעסוק בשירה העברית בגובה העיניים, בשפה ברורה וחדה ומנקודת מבט מאוד לא שגרתית כפי שרק בן יכול לספק. בן יביא את גישתו הייחודית לשירת המשוררים הנקראים לאורך כל תקופות ההיסטוריה בדרך מקורית וינסה לפענח את סוד האהבה למילה הכתובה. הסדרה הזו היא מסע מופלא שיעבור במרבית ערוגות הפלא והפרא של השירה העברית תוך ניסיון להכיר לעומק את שירת המשוררים שכולנו מכירים.

"המפגשים מיועדים לאנשים בעלי אוריינטציה לשירה", מבהיר בן. "הם כוללים את שיאי השירה בתנ"ך משום שאין נפלאה מהשירה העברית שמתחילה בתנ"ך. חלק מרכזי מהמפגשים יוקדש לפרקי תנ"ך  ויעסוק בפרקי נבואה ותהלים. כל התנ"ך הוא שירה, את כולו מזמררים בבתי כנסת. מה יותר שירה מ'בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ'? הדבר מיועד לאנשים שרוצים להיקסם משירה ולא יודעים איך עושים את זה, או לאנשים שמוקסמים ממילא משירה ורוצים לפענח את קסמה".

המפגש הראשון יעסוק בשירת החרוז ושירת הדיבור, וינסה להשיב על השאלה מה הופך מילים לשירים והאם שלמה ארצי וישראל בר- און הם משוררים; המפגש השני יעמוד על השאלה האם צריך בכלל להבין טקסט שהוא שיר; במפגש השלישי ייערך מפגש עם יצירותיהם של דוד אבידן, נתן אלתרמן, יונה וולך ודליה רביקוביץ' ועוד כהנה וכהנה.

אליבא דבן לא נדרש רקע מוקדם. "להיפך", הוא אומר. "אני מסביר את כל העניין מאל"ף עד ת"ו".  

מה הופך שירה למקסימה?
"ההיקסמות היא תנאי בכלל לשירה. שיר מקסים באלף צורות – גם כשהוא לא מובן, אבל המוסיקה של השיר והצבעוניות עושות את מלאכתן. שיר יכול להיות מצחיק, להיות קיצוני, נועז ופרוע, מדבר וחושף אמיתות, אומר דברים ומגיע לדרגות דמיון נפלאות. ויזלטיר כתב: 'שירה היא ההיפך מאמירה'. גם כשהיא מאוד פשוטה, הבשורה שלה היא פשטות בלשון".


 
יהיו שישאלו כיצד נכנס שלמה ארצי לאותה קטגוריה של שלמה המלך.
"שלמה ארצי כותב בעברית, שהיא לשון אלוהית ושפה אלוהית. התנ"ך הוא מאוד איכותי וגם שלמה ארצי הוא מאוד איכותי, ואנחנו נעסוק במה שנכתב בעברית ומסתתר מתחת למילים".  

כתבה: כרמית ספיר-ויץ
"משלמה המלך ועד שלמה ארצי", החל מתחילת יוני בבית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי