ריאליטי עלייך, ישראל

12.11.09

סדרת מפגשים חדשה תעסוק בקשר שבין הטלוויזיה לחיים בישראל, כפי שהוא מוגש בסדרות המציאות

 
הצצה סביבנו מגלה שלל תוכניות ריאליטי: משפחות המארחות מדריך לחיים ומספקות הצצה אל המתרחש בין כתליהן; משתתפים חשופי עור על אי בודד; מתמודדים אחוזי תזזית המתרוצצים ברחבי העולם; משתתפים ברוכי מידות שרוצים להשיל ממשקלם, והכל – לנגד עיניה של מדינה שלמה.

לא רק אנשים מן היישוב מוכנים להפקיע את פרטיותם. אמנים, יוצרים, סלבריטאים ועוד מתגייסים במלוא המרץ: הם לומדים לפזז על רחבת הריקודים, משתטחים על ספת הפסיכיאטר ומסתגרים בוילה גדולה זה עם זה. למי זה טוב? שאלה מצוינת.

סדרת מפגשים חדשה בעריכתה ובהנחייתה של חוקרת התקשורת נועה אלפנט-לפלר, תנסה לפצח את סוד הכיבוש של סדרות הריאליטי ואת מערכות היחסים שהן מנהלות עם התרבות הישראלית.
"ניסיתי לבנות דרך המפגש מיפוי של תוכניות המציאות, בהקשר של זהות ותרבות ישראלית", אומרת אלפנט-לפלר, "מעבר לעובדה שהריאליטי מעניין בזכות עצמו, הוא מעניין כתופעה שמשפיעה על השיח בחברה, על משמעות ההצלחה והפרסום, ועל תפיסת מקומו של האדם הפשוט בתוך הטלוויזיה. בעבר, הטלוויזיה היתה מקום שבו מופיעים אנשי הטלוויזיה, בשעה שהריאליטי מבטא מגמה של נוכחות פעילה של האדם הפשוט ושל צופים משתתפים".

 שפרה קורנפלד - זוכת
שפרה קורנפלד - זוכת האח הגדול

מתוך כך נולדה סדרת המפגשים המרתקת, והשאלות רבות. אלפנט-לפלר מדגימה: "מה ישראלי כאן בתוך התופעה הגלובאלית שהגיעה לישראל די באיחור? למה בכלל אנשים הולכים לזה? האם בגלל פנטזיה לתהילה? האם כדי לעבור טיפול באמצעות המדיום, או אולי במשמעות של 'אם אני לא שם אני לא קיים?', ומה קורה לאנשים אחר כך, כשהם מפסיקים להיות בריאליטי? מה הפער בין האני האמיתי שלהם לבין הדמות שעל המרקע?"

גם סוגיות האתיקה והאינטראקטיביות תופסות מקום נכבד. "הז'אנר הזה מעלה המון שאלות אתיות שקשורות בחשיפה", ממשיכה אלפנט-לפלר, "האם לסגור אנשים במתחם סגור זה אתי כשלעצמו? יש מי שיגיד שבתוכניות האלה יש טעם לפגם, ויש מי שיגיד שאם אנשים הסכימו להשתתף, הכל אתי. נדבר על היחסים שבין המשתתפים והצופים ומה זה אומר עלינו, שאנחנו צופים באחרים, האם התחושה שהצופה משפיע היא מניפולציה או פסאודו-אינטראקטיביות ועוד".

בהשוואה לעולם, בישראל מדובר בתופעה יחסית חדשה. האם דעתך מדובר בתופעה חולפת?
"הדומיננטיות של התופעה תחלוף אבל הריאליטי לא ייעלם מחיינו. תכניות המציאות והשפעותיהן על ז'אנרים אחרים יישארו איתנו".במיוחד על רקע שינויים בהרגלי הצפייה בטלוויזיה – תכניות המציאות מעודדות צפייה בזמן אמת ובכך יש להן ערך מוסף ער המשדרים.

ואכן, אי אפשר לשכוח, כמובן, את העובדה שאותן תוכניות שמעודדות צפייה בזמן אמת חשובות למשדרים. אולי מדובר פשוט בכסף?
"גם, וגם בניסיון להראות צדדים שונים של החברה הישראלית בגישה בידורית. עבור הצופים, זה ז'אנר פחות תובעני מהז'אנר הדוקומנטרי זה קל לעיכול ופופולארי. לא קל לפצח את ההתאמה של הפורמטים הגלובליים לישראל אבל כשזה מצליח, זה עובד מצוין".

 מציאות ושמה ריאליטי, החל מיום שני יג בכסלו, 30 בנובמבר, בשעה 20:00
לדף הסדרה - הקליקו כאן

מאת: כרמית ספיר-ויץ

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי