לא ינום ולא יישן

19.11.09

אז נכון, אלכסנדר זייד ידוע כשומר המיתולוגי שהגן בחירוף נפש על אדמות המדינה שבדרך, אבל יש לו גם תרומה לחשיפתה של עיר קבורה עתיקה

 

 אלכסנדר זייד. איור: רועי דוד מרגלית
איור: רועי דוד מרגלית

אלכסנדר זייד נולד ברוסיה ב-1886. הוא היה בין ראשוני החברים ב"פועלי ציון" בווילנה, שם ספג את ערכי הציונות והחליט לעלות ארצה בסוף שנת 1903. לאחר הגעתו עבד ביקבי ראשון לציון ומשם עבר לשמור על כרמי זכרון יעקב, שם אף נפגע  בראשו בתקרית אלימה עם ערבים.

בשנת 1907 החליט, ביחד עם כמה מחבריו, להקים ארגון שישמור על היישובים היהודיים וידאג לביטחונם. הארגון נקרא "בר גיורא", והמשימה הראשונה שעמדה בפניו הייתה כיבוש השמירה בחוות סג'רה שהופקדה באותו הזמן בידי השומרים הצ'רקסים.

חברי הארגון, בראשותה של מניה שוחט, ייסדו במקום קולקטיב התיישבותי. הם עיבדו את אדמות החווה, ומקץ כמה חודשים הצליחו לשכנע את מנהל החווה להעביר לידיהם את השמירה, לאחר שהוכיחו לו שהשומר הצ'רקסי מתרשל בתפקידו. בנסיבות אלה הפכה חוות סג'רה למרכז הארגון.

 הקמת ה"שומר"
בשנת 1908 פנה ועד המושבה מסחה (כפר תבור) לארגון במטרה להעביר את השמירה במושבה לידיים עבריות. חברי "בר גיורא" התלבטו אם לקבל את ההצעה, שכן מספר חבריהם היה מועט. בסופו של דבר הסכימו החברים לקבל על עצמם את השמירה, וזאת בתנאי שיועסקו במושבה פועלים יהודים. מאז הפכה דרישה זו  לחלק בלתי נפרד מתנאי קבלת השמירה של הארגון.

כעבור שנתיים החבורה הקימה גם את ארגון "השומר", שבמסגרתו יצא זייד לשמור בכרכור ואחר-כך בסג'רה. מסג'רה עבר לשמור במלחמיה, היא מנחמיה של היום, ומשם - יבנאל, חדרה, רחובות וראשון לציון. בשנת 1913 עבר לתל-עדס (תל-עדשים).

בשנת 1917 ייסדו אנשי השומר יישוב של שומרים ליד מטולה, ולאחר שישראל גלעדי, שהיה אחד מחברי היישוב,  נהרג, נקרא היישוב כפר גלעדי.

 
 



בשנת 1920, לאחר קרב תל חי, נעזב היישוב למספר חודשים וזייד היה אחד הראשונים לחזור אליו. בשנת 1926 החליט  זייד לעזוב את היישוב עם משפחתו, ועבר לגור על אדמות שיך- אברק. זייד היה מסור לסביבת מגוריו ובסיוריו באזור אף גילה קברות עתיקים. חפירות ארכיאולוגיות שנערכו בעקבות גילויו חשפו את בית שערים - עיר קבורה ענקית.

על גבעות שיך אברק

ז
ייד שמר על אדמות גבעות שיך אברק והגן עליהן מפלישה. בפרעות תרפ"ט הותקף ביתו, ורק בזכות אנשי בית יהושע שבאו לעזרתו משפחתו ניצלה. אך המזל לא  המשיך להאיר לו פנים: ב-11 ביולי 1938, כאשר היה בדרכו ליישוב אלונים, נרצח אלכסנדר על ידי כנופיה שארבה לו, ונקבר מאוחר יותר במקום הרצח.

 "הוא לא ידע כי ממנו שופעת גבורה לכולנו", הספיד אותו בלוויה דוד בן גוריון. יצחק בן-צבי, חברו ל"השומר", אמר: "אחינו זייד, לא באתי להספיד אותך, כי אין מספידים חייל הנופל בחזית. באתי להיפרד ממך, אחי זייד. קבעת את עצמך כאבן יסוד לחיינו בעתיד. " גם ברל כצנלסון לא חסך בשבחים:  "יותר משידעת למות, ידעת לחיות, היית בחייך לא רק סמל של גבורה, כי-אם גם סמל של צדק, של מצפון, של אחריות".  (מתוך אתר מט"ח )

 לזכרו של אלכסנדר זייד הוקמה אנדרטה בגודל טבעי על אחת הגבעות שבקרבת ביתו.  האנדרטה מציגה את דמותו של זייד השומר רכוב על סוסתו. בצדי האנדרטה תבליט נחושת של חורש ותבליט של רועה צאן, ובחזית מופיעה הכותרת: "אלכסנדר זייד שומר בישראל".

התרבות הישראלית מלאה באזכורים על פרשת חייו המופלאה של זייד. למשל,  בשירו של  אלתרמן מתואר ליל מותו של זייד.אלכסנדר פן כתב עליו שני שירים: "שיר של זייד", "על גבעות שיך אבריק". 
אליעזר שמואלי כתב עליו את הסיפור "אנשי בראשית".

רוצים לקרוא עוד על תנועת השומר היכנסו ל אתר מט"ח

 
 

תחקיר: חנן צוקר
*
אלכסדר זייד מראשי הארגונים  "בר גיורא"  ו"השומר", שחרטו על דגלם  את ערך השמירה היהודית  והעבודה העברית ביישוב היהודי המתחדש בארץ ישראל . במקום הרצחו קבעו אנדרטה לזכרו. מה מוצג בה?

א. רובה ומגל
ב.  שומר רכוב על סוס
ג.מפת היישובים שהקים

יודעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלו לזכות בפרסים

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם. לפרטים נוספים

 לוגו חידון הגיבורים הגדול
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי