העלמה והזוהר

19.11.09

לוחמת פלמ"ח מהוללת וטייסת בחיל האוויר הישראלי שנהרגה בהתרסקות מטוס - זהרה לביטוב זכורה יותר מכל בזכות סיפור אהבתה לשמוליק קופמן

זהרה לביטוב נולדה בשנת 1927 בתל אביב. היא היתה ילדה רגישה שהרבתה לקרוא ספרים, והדבר ניכר במכתביה שנאספו לאחר מותה. לאחר סיום לימודיה התיכוניים התגייסה לפלמ"ח.
 
איור: רועי דוד מרגלית

 הפעולה הגדולה הראשונה שבה השתתפה זהרה היתה "ליל הגשרים", שבה פוצצו כוחות הפלמ"ח את כל הגשרים המקשרים את ארץ ישראל המנדטורית לשכנותיה. כל הגשרים פוצצו ללא בעיות מיוחדות, מלבד אחד - גשר א-זיב שליד נהריה - אליו נשלחה פלוגתה של זהרה מעין חרוד לצד פלוגה נוספת מיגור.

איתרע מזלם, ואחד מהשומרים הערבים ששמרו על הגשר הבחין בקבוצה המתקרבת. הוא ירה ופגע בדיוק בתרמיל שהכיל חומר נפץ רב. הפיצוץ הגדול לא איחר להגיע. 13 לוחמים נהרגו, וזהרה עפה מההדף ואיבדה את הכרתה. כשהתעוררה, מצאה את עצמה בחדר הילדים של עין חרוד מכוסה בשמיכה. היא לא יכלה לראות. חבר שהיה לידה הזכיר לה את אשר קרה. הוא הסביר לה שהבריטים מחפשים אחרי מפוצצי הגשרים, ולכן החביאו אותה בבית הילדים של הקיבוץ.

זהרה ושמוליק
לאחר חופשה, שבמהלכה התאוששה והחלימה, שבה זהרה לעין חרוד, שם התקיים מחנה אימונים של הפלמ"ח. במחנה פגשה חבר ילדות בשם שמואל קופמן, הוא שמוליק המפורסם. אש האהבה שהתלקחה ביניהם במהרה הובילה אותם להחלטה לעזוב את הפלמ"ח כדי לבנות בית שלֵו בישראל.

 שמוליק התייצב בפני מפקדו וביקש להשתחרר, אלא שהאחרון ביקש ממנו למלא משימה אחרונה - ללמד טירונים כיצד לזרוק רימון. ביום השחרור המיועד של שמוליק נערך האימון, ובמהלכו התפוצץ רימון בידיו של אחד הלוחמים. שלושה בני אדם נהרגו בתאונה, ביניהם שמוליק.

 טייסת במקום רופאה
לאחר האסון נסעה זהרה לארצות הברית, שם חיה אחותו של שמוליק. היא התחילה ללמוד רפואה, אולם עם פרוץ מלחמת העצמאות הפסיקה את הלימודים כדי לעבור קורס טייס. כוונתה היתה לשוב ארצה ולשרת כטייסת במלחמה, וכך אכן קרה. עם שובה התמנתה זהרה לסגנית מפקד טייסת, שבסיסה היה בתל אביב. במסגרת תפקידה העבירה זהרה אנשים, אספקה והודעות לנגב ולירושלים הנצורה.

 ב-3 באוגוסט 1948 אירעה תקלה טכנית במהלך אחת הטיסות. תוך כדי המראה משדה התעופה, ליד רחביה בירושלים, המטוס הנמיך טוס והתנגש בקיר החומה של מנזר המצלבה. זהרה נהרגה במקום.

 לאחר מותם של זהרה ושמוליק התפרסם ספר ובו המכתבים שכתבו זו לזה. סיפור חייה הסוערים והכאובים של זהרה הונצח בשני ספרים: "לאהוב עד מוות" של דבורה עומר ו"כזוהר הרקיע" של עופר רגב, הכולל גם את מכתבי שמוליק וזהרה. בשנות ה-80 הציג תיאטרון הילדים והנוער מחזה בשם "שמוליק של זהרה", המבוסס על סיפור חייהם.

רוצים לקרוא עוד על זוהרה היכנסו ל:
אתר לזכר זהרה
ויקיפדיה 
אתר אורט


 לוגו חידון הגיבורים הגדול
תחקיר: חנן צוקר
*
זהרה לביטוב היתה לוחמת ומפקדת בפלמ"ח ולימים היתה טייסת בחיל האויר הישראלי. באיזו פעולה נפצעה זהרה?

א.  ליל הסכינים הארוכות
ב.  ליל הגילשונים
ג.  ליל הגשרים

יודעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלי לזכות בפרסים

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם. לפרטים נוספים

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי