ניצחון למכבי!

20.11.09

הוא ניהל אינסוף קרבות, תכנן תחבולות וגילה אומץ נדיר. יהודה המכבי קטף את הגביע על הקרב עם היוונים

יהודה המכבי, אחד מחמשת ילדיו של מתתיהו, היה מי שהוביל את המרד כנגד היוונים. מפקדתו הייתה מצפון לירושלים, שם הוא נלחם את מלחמותיו הראשונות כנגד צבאות יוון. הקרב הראשון היה כנראה באזור מעלה לבונה, בו הפתיע יהודה המכבי את מושל שומרון, ותקף את צבא היוונים.

 
איור: רועי דוד מרגלית


הוא הרג את מושל שומרון ולקח את חרבו. קרב נוסף התרחש במעלה בית חורון. גם כאן נחל יהודה נצחון מוחץ.

הסלווקים נסוגים
הקרב המשמעותי ביותר נערך באמאוס. בקרב זה נקט יהודה בהטעיה. הוא עזב את מחנהו ואז גורגיאס, שלווה על-ידי מורי-דרך מן החקרה שהכירו את ארץ יהודה, לא מצא את אנשי יהודה המכבי במחנה והמשיך לחפש את צבא יהודה במשך הלילה. בינתיים ניצל יהודה את היעדרו של גורגיאס כדי להסתער על המחנה שנשאר באמאוס ונחל ניצחון גדול. לאחר שספגו אבידות כבדות נסוגו אנשי-הצבא הסלוקים, שגורגיאס עמד בראשם, אל עבר גזר, אשדוד, יבנה ואידומאה. החטיבה של גורגיאס, שחזרה בינתיים לבסיסה, נסוגה אף היא אל מישור החוף. יהודה השתלט על המחנה, והרכוש הרב שבתוכו נפל בידי היהודים.

 "ותרעש הארץ מקול שאון המחנות"
הקרב הבא נערך מדרום לירושלים באזור בית צור. בעקבות מלחמה זו יהודה מגיע לבית המקדש ומטהר אותו.

מקורותינו שמרו לנו פרטים מרובים גם אודות מסעו הנועז של יהודה המכבי לעזרתם של היהודים הנצורים בדתימה ובמקומות אחרים בגלעד - מרחק של כ-150 ק"מ בקו האויר מירושלים, בשטח שרובו שטח אויב.

 "ויהודה המכבי ויהונתן אחיו עברו את הירדן, וילכו דרך שלושת ימים במדבר. ויפגשו את הנבָּטים ויפגשום בשלום ויספרו להם את כל הקורות לאחיהם בגלעד, וכי רבים מהם סגורים אל בצרה, ובצר באלים, כספון מקדה וקרנים כל הערים האלה בצורות וגדולות".  (מתוך אתר "דעת"- מלחמות הגבורה של היהודה המכבי).

 הקרב  האחרון של יהודה מתואר בספר חשמונאים א': "(יב) ויצא החיל מן המחנה וייסע לקראתם. (יג) תופשי הקשת והקלעים וכל גיבורי החיל הלכו בראשם, והפרשים משני עבריהם, ושר צבאם בכחידס מימינם. (יד) כזאת נסעו משני קצותם לקראתם ויריעו בחצוצרות. (טו) ויתקעו גם אנשי יהודה לקראתם, ותרעש הארץ מקול שאון המחנות, ותהי המלחמה מן הבוקר עד הערב. (טז) וירא יהודה את בכחידס עומד מימין עם תוקף חילו, ויתקבצו אליו כל אבירי לב, ויינגף האגף הימין לפניהם, וירדפו אחריהם עד רגל הר אשדוד. (יז) ויהי בראות העם משמאל כי ניגף האגף הימין, ויפנו וירדפו אחרי יהודה ואנשיו. (יח) ותהי המלחמה חזקה, ויפלו חללים רבים משני עבריהם, וגם יהודה נפל בין החללים והנשארים נסו לנפשם."

 להרחבה:
אתר מט"ח
אתר ויקיפדיה
ספרי החשמונאים: (ספר חשמונאים א' - פרקים ב-ה, פרק ט  |  ספר חשמונאים ב' - פרקים ח,י)

 לוגו חידון הגיבורים הגדול
תחקיר: חנן צוקר

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם. לפרטים נוספים Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי