הנקמה מיותרת

משה קצב כבר לא יחזור על מה שעשה, והוא לא מסוכן לציבור. יוסי עין-דור חושב שאין סיבה לשלוח את קצב לכלא

לא לעתים קרובות אני מסכים עם משהו שש"ס מציעה, אומרת, עושה או יוזמת. והנה, אני מוצא את עצמי מסכים עם הצעה של המפלגה הזאת, שחרתה על דגלה את הנצחת הבערות, שהוציאה תחת הנהגתה ח"כים ושרים מושחתים שלא בחלו לגעת בקופה הציבורית בשם החזרת העטרה ליושנה, ושנציגיה ממשיכים ליהנות מכספי ציבור, ולא תמיד בדרך הראויה - ולראיה, 20 אלף שקל מכספי מימון מפלגות, קרי הציבור, שהופנו למימון מימון סעודת שבע ברכות לבתו של אלי ישי.

האם מספיקה הדרה ללא סורגים. צילום: פלאש 90 האם מספיקה הדרה ללא סורגים. צילום: פלאש 90

בש"ס מתקשים לראות את הנשיא לשעבר משה קצב נכנס לכלא ב-7 בדצמבר. קצב הוא אנס, הוא פושע, הוא שקרן.על פי המעשים שבהם הורשע הוא איש נבזה עם אות קלון ענק על מצחו. ולמרות זאת אני חושב שיש לדון בכובד ראש בהצעה של ש"ס לחון אותו לפני שיחל לרצות את עונש המאסר שהושת עליו. זה לא יהיה בבחינת תקדים מסוכן, התקדים כבר היה.

 

איני מכיר באופן אישי את מי שהיה פעם נשיא המדינה הזו, שאני אחד מאזרחיה. אני ממש לא מרחם על האיש הזה, שהיה אמור לשמש דוגמה ומופת לכל אזרחית ואזרח ותחת זאת רמס ברגל גסה את האמון שניתן בו ואת כבוד האדם, שם ללעג את כל כללי הטקס שכה שמר עליהם וכה התעקש שינהגו בו לפיהם, ורשימת החטאים שחטא עוד ארוכה. קצב איבד את כל מה שצבר בחייו, בעיקר את כבודו העצמי. מה שמתרחש בתוך משפחתו פנימה לא מענייננו, אך  אני משער שהוא לא רווה נחת גם שם. כן, הוא הביא את זה על עצמו. העונש שקצב קיבל מהחברה הישראלית עוד לפני שריצה יום אחד מאחורי סורג ובריח הוא קשה מנשוא. האיש הוגלה, ונוהגים בו כמצורע.

 

יאמרו, כולם שווים בפני החוק, דינם של שועי ארץ כדין פשוטי העם. כן, זה נכון. עם זאת, ענישה לא נועדה לספק את רגשי הנקם הכל כך האנושיים ויחד עם זאת פרימיטיביים. כליאה של פושע נועדה להגן על החברה מפניו. עונש המאסר נועד להרתיע ולהגן על קורבנות אפשריים.

 

משה קצב, סביר להניח, כבר לא יחזור על מה שעשה, משה קצב כבר לא מסוכן, והראייה היא שלא כמו חשוד אחר באונס, הוא עוד לא ישב יום אחד במעצר. כל חשוד אחר באונס, אחד מפשוטי העם, היה נכנס למעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו מיד עם הגשת התלונה הראשונה.

 

אני חושב שאפשר לוותר על כליאתו של קצב בתנאי שיודה בבושת פנים ובפה מלא כי ביצע את האונס שבו הורשע ואת המעשים האחרים שיוחסו לו, יביע חרטה כנה ומלאה על המעשים ועל הכחשתם, על העוולות ועל האשמות שהטיח במתלוננות, במערכת המשפט ובעיתונות, ויאמר במלוא הכוונה "חטאנו, עווינו, פשענו". הרי כי אז תשיג החברה את שביקשה להשיג, כמו עסקת הטיעון שהוצעה בזמנו לקצב: להרחיק את אותו מאתנו, להעמיד אותו אל עמוד הקלון, לומר לכולם כי יש דין ויש דיין בישראל. לצד זאת, נוכיח כי במקום שבו מתבקשת לכאורה הנקמה, קיימים גם התבונה וחוש המידה ומידת הרחמים. תמונה אחת שווה אלף מלים, אבל לא בהכרח תמונת כניסתו של הנשיא לשעבר לאגף התורני בכלא מעשיהו, שם יקבל מן הסתם בירושה את חדריהם של חבריו מש"ס שבילו במקום אי אילו שנים.

Model.Data.ShopItem : 0 6
תגיות: צורה לנו

עוד בבית אבי חי