דרוש וקבל שכר

התורה איננה מתרגמת את השאלה 'מי אחראי' ל'מי אשם'. הורי הבן הסורר והמורה הם האחראים הבלעדיים לגידול בנם והם האחראים הבלעדיים לכישלון, אך הם אינם אשמים. אלי ויסברט - עליות - פרשת כי תצא

ראשון
14 נערים התעללו במשך שנים בבת 15, ועתה שישה מהם יירצו עונשי מאסר. בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר עבודות שירות ומאסר על תנאי על יתר הנאשמים, והורה להם לפצותה ב-200 אלף שקלים. התביעה הביעה שביעות רצון: "זה חסר תקדים".

YNET 07.09.11

 

שני
בני בן 13 מתחצף בלי סוף ולא מוכן לשמוע, על כל דבר יש לו מה לומר. בתקופה האחרונה התחילה אצלו אלימות פיזית מילולית גם כלפי וגם כלפי אחותו הקטנה.
יש לציין שלילד אין כמעט חברים ממעט לצאת מהבית ומחובר כל כולו למחשב. כל ניסיון שלי להתקרבות אליו נגמר בפיצוץ , אני מודאגת מאוד וגם מיואשת אין שום רגע שמאפשר לנו בבית להיות רגועים או שלווים. 
בבקשה אודה על כל עזרה אני אובדת עצות.

(פורום אלימות בני נוער, סמים, אלכוהול www.beok.co.il)

 

שלישי
כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ וְיִסְּרוּ אֹתוֹ וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם. וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ וְאֶל שַׁעַר מְקֹמוֹ. וְאָמְרוּ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ: בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה, אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקֹלֵנוּ, זוֹלֵל וְסֹבֵא.
וּרְגָמֻהוּ כָּל-אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים, וָמֵת, וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ - וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ.

 

רביעי
לא המדינה, לא הפרקליטות. בפרשיית "בן סורר ומורה" הורי הנער הם התובעים, הם עדי התביעה, ועדותם היחידה היא זו שמובילה לעונש הנורא.

 

חמישי

להגן
"בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות. ולמה נכתב? דרוש וקבל שכר"

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין)

 

שישי
מה לדרוש?! לדרוש את תפקידם של ההורים לא רק כמגוננים אוטומטית על הילד מפני החברה, אלא גם כנציגי החברה כולה בגידולו של הדור הבא. לדרוש את ההורים אחראים להודות גם בכישלון, אם חלילה זה מתרחש, ולהגן על כולנו מפני המתבגר הסורר.

 

שביעי
קשה לדבר על אחריות בעולם שעוסק באובססיביות באשמה. במציאות שבה 'אחריות' פירושה 'אשמה' מתגוללים ראשי מנהיגים ברחובות, ובעלי סמכות מתחמקים מאחריות כדי שאשמה לא תדבק בהם. אבל התורה איננה מתרגמת את השאלה 'מי אחראי' ל 'מי אשם'. הורי הבן הסורר והמורה הם האחראים הבלעדיים לגידול בנם והם האחראים הבלעדיים לכישלון - אך הם אינם אשמים. הם עשו כמיטב יכולתם. הם הודו בכישלונם. הם לקחו אחריות. הם זכאים להזדמנות נוספת.

 

מפטיר
האחריות מחדדת. האשמה מסרסת. זו התורה כולה. דרוש וקבל שכר.
 

תודה לליאת אשל

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי