21. על אמונה ועל הלכה

28.11.09

החויה המיידית שסיפקה השמירה, היתה השמירה בזוגות. ברוב העמדות שמרו שני חיילים והמשמרת סיפקה די זמן כדי לתפוס שיחה משמעותית. כשאני מסכם את המשמרות שעשיתי, השיחות המעניינות ביותר, היו עם הצעירים הלא דתיים. שוחחנו על דא ועל הא, על החיים ועל עצמנו ואיכשהו, לא מסובך, הגענו לשאלות של אמונה, קיום הלכה, ארץ ישראל וכדומה.

בפעם הראשונה ששמרתי עם צעיר, דיברנו על המרחק בין דרכי החיים שלנו ועל חוסר ההבנה של מה שברור לאחד ולא מוכר בכלל לשני. מה זו שבת של דתי ומה זו שבת של לא דתי. מה היא משפחה, מה היא ידידות, בפרט בין בני שני המינים. ואז הבחור שואל אותי: "מהי האמונה? במה אתה באמת מאמין?" חייל דתי אחר אמר לו, שהאמונה עונה על כל השאלות של המדע, ושכל הניסיונות המדעיים לנסח תשובות מבלי להזדקק לאמונה, הם נסיונות הבל. בן שיחי, כבוגר חמש יחידות בביולוגיה, לא יכול היה לקבל את הדברים.

אמרתי לו: "אני בצד שלך! אני לא רואה שום בעיה לקבל את מסקנות המדע, בעירבון מוגבל כמובן, לא מטעמי אמונה, אלא מטעמים מדעיים. האמונה והמדע בעצם אינם מתמודדים עם אותה שאלה. המדע מנסח את המציאות הפיזיקאלית ומצליח לא רע לחזות חלקים ממנה, את הקבועים יותר. האמונה נותנת את המימד הנוסף לכל זה. המדע אינו מתיימר להסביר, מהיכן ולמה הכל התחיל, אלא להסביר מה קרה ומתי. הוא אינו נותן פשר למה שעומד מאחורי הדברים ואינו מדבר על מטרה. האמונה מפנה את כל אלו כלפי מעלה ומדברת על איזה היגיון או הכוונה שטמונים במהלכים הללו.

לאחר שניסחת את עקרונות האבולוציה, אתה צריך להשתמש בחוקי הסטטיסטיקה למשל. אתה אינך שולל בכך התערבות של כוח עליון, שפועל על התוצאות. אתה אינך שולל כמובן קיומו של כוח שיצר את המערכת. אתה הרי לא דן בכלל מחוץ למערכת, אלא על כלליה. ואיך נוצרו הכללים? זו סוגיה נפרדת, שאותה אין המדע מנסה לפתור. שם נכנסת האמונה".

"חבל שלא שמעתי את זה ככה עד היום" הוא הגיב, "הרבה דתיים אומרים שאסור לקבל את מסקנותיו של דרווין".

לדעתי, אם הוא בא להסביר איך ברא ה את העולם, אין לאמונה שום דבר נגדו. אולי דיון על פרטים.

"הרעיון בשמירת ההלכה" הסברתי לו, "הוא שימור של עקרונות מוסר וחשיבה, לטובת החברה כולה ולטובת הדורות הבאים. הבה נמחיש זאת בדרך הבאה: אתה מאמין בדמוקרטיה בכל מאודך. לשם כך אתה מדליק נר ליצחק רבין, ביום הזיכרון לרצח. מבלי לדון על הדוגמא עצמה, למי זה עושה טוב? לשימור זיכרון אותו ערב, כדי להתריע מפני נטילת החוק לידיים ושבירת הדמוקרטיה. עם ההיגיון הזה אפשר להסביר את כל המערכת ההלכתית באופן כללי מאוד. יש הרבה נושאים לשמר: אמונה בחידוש העולם סיפור יציאת מצרים התרחקות מעבודת אלילים מוסר חברתי ועוד המון ערכים יהודיים, מהם כמה שכבר הנחלנו לעולם הגדול. כל אלו לא יכולים להשתמר כערכים ווירטואליים, אם לא יקובעו במעשים יומיומיים רבים ומחייבים. היו מי שניסו לדבר על דת ערכים כזו, אם תנסה להזכר בשמותיהם, תבין עד כמה הם לא הצליחו. היו אלו פילוסופי יוון, שהנחילו לעולם חכמה גדולה, אך לא הצליחו להעמיד חברה, על בסיס מוסרם".

קשה להצדיק כך, את הירידה לפרטי פרטים אינסופיים של ההלכה. אבל עם עוד מחשבה על החוסן הנדרש ממערכת, כדי שתשרוד לאורך ההיסטוריה, זה מתקרב להיגיון.

לחברו ששמר איתי בהזדמנות אחרת, הוא יעץ: "כדאי שתדברו על אמונה ועל הלכה. זה יהיה מעניין".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי