תנו לספרים לחיות

כך תסייעו לספרים שלכם לזכות לאריכות חיים

                                                                                                      צילומים: דנה בר סימן טוב

הם מסתובבים בינינו, אנשים נורמטיביים למראה, חביבים ושומרי חוק, אך מספיק להעיף מבט אחד בספרייה שלהם כדי להבין שפשוט אסור להשאיר אותם עם ספר לבד, שלא לומר להשאיל להם אחד. כתמים מכל הסוגים והמינים, קרעים, חתכים וכווצ׳וצ׳ים - אנשי בית חולים לספרים ראו כבר הכול. מדי שנה רופאי הספרים המנוסים פותחים בחצר בית אבי חי עמדת טיפול נמרץ לספרים בלויים ומוכיחים שגם הספר ההרוס ביותר יכול לזכות להזדמנות שנייה. קיבלנו מהם כמה עצות לשמירה על הספרייה הביתית כדי שהספרים שלכם לא יזדקקו להתערבות רפואית, לא עלינו.

1 - סלוטייפ? לא בבית ספרנו

האינסטינקט הראשון שמתעורר בנו כשאחד מדפי הספר נקרע הוא לחפש אחר גליל הסלוטייפ הקרוב ולטשטש ראיות. אבל אם אתם רוצים שהספרים שלכם יאריכו ימים, הדבר הנכון לעשות הוא לאחות את הדפים הקרועים בעזרת פיסת נייר ודבק נוזלי או דבק סטיק. הסלוטייפ התמים למראה עלול ללכוד תחתיו בועות אוויר ולחות, וזה הדבר האחרון שהספר שלכם צריך.

2- בדרך לספרייה עוצרים בפריזר

התחדשתם בספר נדיר מחנות יד שנייה? ברכותינו! אך לפני שתצרפו אותו לספרייה הביתית, זכרו שעלול להסתתר בתוכו עש, שישמח לזלול את הספרים שלכם. בשביל לשמור על הספרייה שלכם שלמה ובריאה, כדאי לעטוף היטב את הספר החדש-ישן ולהכניס אותו למקפיא לשבוע - פרק הזמן שדרוש בשביל למגר את המזיק.

3- תבלין סודי

הקפאת הספרים המועדים לפורענות היא צעד ראשון, אך ישנה עוד פעולת מנע שתסייע לכם לשמור על הספרייה נקייה ממזיקים. על מדפי הספרייה מומלץ להניח שקית ובה תבלין ציפורן, שריחו מרתיע פרפרי עש וחרקים נוספים. אם הפעולות האלה לא עזרו, ובכל זאת מצאתם סימנים לנוכחות של מזיקים בספרייה הביתית, אין מנוס מלהזמין מדביר מקצועי.

4-מגבון זה אסון

הספרים שלכם זקוקים לניקוי אבק בדרך קבע מכיוון שבאבק יש חומרים אורגניים שעשויים להוביל להתפתחות פטריות, מזיקים ומיני רעות חולות. מומלץ לנקות את האבק בעזרת מטלית יבשה, מברשת או אפילו שואב אבק, אך לא במגבונים או במטליות לחות.

5- סימנייה זה נחמד

סימניות הן סגולה לאריכות ימים של ספרים - אם משתמשים בהן נכון. מומלץ להשתמש בסימנייה כמה שיותר דקה, בייחוד בכזו שעשויה מסרט משי עדין ודקיק. ככלל, כדאי להימנע מהכנסת חפצים - מהדקים, פרחים לייבוש, פיסות עיתון וכיוצא באלה - בין דפי הספר. ועל סימון הספר בדרכים מאולתרות, כמו יצירת ״אוזניים״ או הנחתו הפוך ופתוח על השולחן, אין בכלל מה לדבר.

6- אחרי המבול

אחד המראות הכי מכמירי לב בספרייה הביתית הוא צורתם הגלית של דפי ספרים שנשפכו עליהם מים. כדי למנוע את המראות הקשים, מומלץ להניח בין דפי הספר שנרטבו דפים לבנים, לסגור אותו, להניח עליו משקולת כבדה ולהמתין לייבוש מלא.

7- כל ספר צריך נרתיק

 לאחר יישום הטיפים הללו, הספרייה המצוחצחת שלכם תיהפך אחת ולתמיד לשמורת טבע שבה ספרים יכולים להזדקן בכבוד. אך כשזה נוגע לספרים, רוב התאונות אינן מתרחשות בבית דווקא, אלא בדרכים: כשהם נודדים איתנו בין תחנות רכבת, בתי קפה וחופי ים מרוחקים. עם כמה שמפתה לדחוס אותם לתיק ולצאת לדרך, כדאי מאוד לעטוף אותם בנרתיק ייעודי, כדי שיוכלו לחזור לספרייה הביתית כמו חדשים - מינוס אבק הדרכים והטלטלה.

 

לאירועי פסטיבל "בית חולים לספרים" לחצו כאן>>

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי