ההגמוניה הלבנה

18.05.14

לבנה, יקרה, מוגזמת אך משקפת. שמלת הכלה, קווים לדמותה


רבות מאיתנו שומרות בדמיונן דימויים של שמלת כלולות: רווקות מפנטזות על שמלת הכלה לעתיד; נשואות זוכרות את זו שלבשו; אימהות מפנטזות על השמלה שהבת תלבש בחתונתה; וכך הלאה. לכל מי שהיתה בסרט הזה – ובמיוחד לאלו שטרם היו, ומעוניינות – הנה כמה עובדות שכדאי לדעת על מוסד שמלת הכלה.

 

שמלת הכלה הלבנה המוכרת לנו היא בת כ-200 שנה; היא התגבשה במאה ה-19. אמנם, הצבע הלבן היה פופולרי גם קודם לכן, אבל הרעיון שהוא מייצג את תומתה של הכלה מודרני לחלוטין.

 

בישראל, עד סוף שנות ה-60 של המאה הקודמת, האופציה היחידה למתחתנים היתה טקס חתונה דתי-מסורתי, ורק בסוף אותו עשור, החלו לנסח לצדו גם טקסטים שוויוניים ולהחליף טבעות. בפרקטיקה הטקסית שהתגבשה מאז, שמלת הכלה נהפכה לאחד המרכיבים האסתטיים המרכזיים והחשובים ביותר באירוע החתונה: יש רק כלה אחת, ומזהים אותה (בדרך כלל) באמצעות השמלה.

 

השמלה כמכשיר שיקוף

 

הסיפור מתחיל עוד הרבה לפני האירוע. בחודשים שקודמים לו, הכלה עוברת מסע שכנוע שלפיו כל שדרושה היא השמלה ה"נכונה" כדי להפוך אותה לאישה הכי יפה, מושלמת וזוהרת בעולם. תעשיית החתונות, שקיומה מותנה בשכנוע זה, עושה כמיטב יכולתה כדי לחזק ולהעצים את חשיבותה של שמלת הכלולות כהתגשמות החלום. ומתברר שאף שאשליה זו מתפוגגת שעות ספורות לאחר החתונה, האישה המפוכחת בת זמננו – זו השואפת לשוויון בחלוקת הנטל המשפחתי, לקריירה מצליחה ומה לא – במרבית המקרים עדיין איננה מוכנה לוותר על חלום הנסיכוּת ועל השעות הקסומות העומדות לרשותה בערב חתונתה.

 

החיפוש אחר השמלה המושלמת מתחיל בדרך כלל כחצי שנה לפני האירוע, בפגישת היכרות עם המעצב שנבחר לאחר סקר שוק מקיף. האחרון צריך להיכנס לראש של הכלה ולזהות את טעמה האסתטי, את אופייה ואת העדפותיה. מובן שגם המחיר משחק פה תפקיד. העבודה המשותפת של המעצב והכלה על השמלה מתחילה בדרך כלל במדידה של שמלות שונות. לאחר שהכלה פסלה כמה מהן ואהבה כמה אחרות, מתחיל תהליך בחירת השמלה האחת והיחידה. לאחר מכן נערכות מדידות נוספות (שלוש-ארבע בממוצע), ולסיום, עוד כמה תיקונים אחרונים וקבלת אישור סופי מטעם אנשי סודה של הכלה. " שמלת הכלה היא נושא מרתק מבחינה פסיכולוגית, חברתית ותרבותית המשקף לא רק את אופייה של הכלה, אלא גם את ההוויה הישראלית כולה "

 

הישראליות מעדיפות לבן, נוצץ ומלכותי, שגם יעורר השתאות ובעיקר יחזק את האשליה שהשמלה לא רק עושה את הערב, אלא תיזכר לכל החיים. אם מסתכלים על מכלול האירוע, הרי שהשמלה ממלאת חלק מתפקיד בניית האווירה בו, ויתרה מכך, מאפשרת לנו להכיר את אופייה ואת אישיותה של הכלה באמצעות זיהוי ופירוש של מרכיבים אישיותיים, כפי שהם משתקפים בבחירת השמלה הזאת דווקא.

 

שמלת הכלה היא נושא מרתק מבחינה פסיכולוגית, חברתית ותרבותית המשקף לא רק את אופייה של הכלה, אלא גם את ההוויה הישראלית כולה. הנטייה להצטעצע ולהפריז, הצורך להרשים בכל מחיר, הדחף הנואש להפגין כוח, מעמד, יוקרה וכסף והעיסוק הקדחתני בפרטי הפרטים של הטקס – כל אלה הם סממנים מוכרים של החברה הישראלית. 

* איילה רז היא היסטוריונית וחוקרת אופנה


כל הפרטים על אירוע ראש לחודש סיון: עונת החתונות

הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי