חרדים

האפליה כלפי בחורי הישיבות, החשש מפני התחרדות הצבא, הנזק הכלכלי הפוטנציאלי והשאלה מדוע בכלל לנפח את צה"ל במקום לצמצם אותו? חילונים מעלים שאלות נוקבות נגד המהלך המכונה "שוויון בנטל"

אם הכול ילך לפי התוכנית, בעוד כשלוש שנים יצעדו לבקו"ם עשרות אלפי חרדים, ילבשו מדים ויתגייסו לשירות בצבא ההגנה לישראל. המחאה הציבורית למען שוויון בנטל – שעל גביה, בין היתר, נישא יאיר לפיד אל הכנסת והממשלה – הציפה, ובעוצמות שכמותן לא נראו עד היום, את שאלת גיוסם של החרדים לצה"ל בפרט ואת שילובם בחברה הישראלית בכלל. אך מבט רחב יותר מגלה תמונה מורכבת יותר מזו המוצגת בדרך כלל בכלי התקשורת המרכזיים. בצד התמיכה במאבק לשוויון בנטל, ישנם לא מעט קולות חילוניים שמערערים על התביעה הזאת ורואים בה מהלך שאינו משיג את מטרותיו המקוריות. הקולות הללו – פופולריים פחות, מסוקרים פחות – מתריעים מפני הסכנות שהשוויון בנטל נושא בחובו, סכנות שבגינן הם, המתנגדים, מרגישים חובה להתבטא.

הנח"ל החרדי. הגיוס מנוגד לכול היגיון כלכלי (צילום: פלאש 90)

 

הקצנה דתית בצה"ל

ד"ר רם פרומן הוא אחד המודאגים. פרומן, תושב תל אביב, הוא יו"ר הפורום החילוני, המאגד תושבי שכונות חילוניות הנאבקים בהתחרדות. לנוכח התוכניות לגיוס החרדים לצבא, מתריע פרומן מפני ההשלכות של המהלך הזה על דמותו של צה"ל. "יש כמה בעיות בצורה שבה המהלך הזה נעשה", אומר פרומן, "בסופו של דבר, אף אחד לא מסתכל על הצרכים של החברה החילונית וכיצד גיוס חרדים לצבא ישפיע על החילונים. כבר היום יש בצבא הקצנה דתית גדולה בשל התחזקות החיילים הדתיים-לאומיים. הפערים בין הרבנות הצבאית ובין החיילים הם ענקיים, ועם גיוס החרדים, זה רק ילך ויתעצם. אפשר לראות איך שבכל המקומות שבהם עשו מאמצים לגייס חרדים, כמו בשח"ר (שילוב חרדים במקצועות עורפיים – א"ה), זה תמיד בא על חשבון אחרים, בעיקר נשים.

"תמיד חשוב לצבא לוודא שהחייל החרדי לא ייחשף לעולם החילוני. מנסים כל הזמן לחבר את החיילים החרדים, לתת להם להיות אחראיים על החגים ועל השבתות. משתמשים בעובדה שהחרדים מתגייסים לצבא כדי לחזק את הדת בצה"ל. אני מסתכל על מה שקרה בהתחזקות של הכיפות הסרוגות, ואני רואה איך נעשים הצעדים הראשונים של גיוס החרדים, ואני מאוד חרד מהשאלה איך ייראה המצב כשכל החרדים יגויסו. ברור לי שזה יוביל לתהליך נוסף של הקצנה דתית. זה הדבר המרכזי שמטריד אותי". " מרב מיכאלי: במידה מסוימת הצבא אכן סותר אורח חיים דתי, והמדינה מכירה בזה, בכך שהיא פוטרת נשים דתיות. צריך להחיל את הפטור הזה גם על גברים דתיים שמרגישים שהשירות נוגד את אמונתם "

 

פרומן מסביר כי אינו מתנגד עקרונית לגיוס החרדים, אך טוען שכיום נעשה הדבר בצורה לא שוויונית. "שוויון אמיתי אין כאן", הוא אומר, "אם היו עושים שוויון אמיתי בנטל, שבו אין אפליות, וגבר ואישה בני 18 מתגייסים, ולא מתחשבים בדתם יותר מהרגיל ומנסים ליצור להם תנאים נוחים על חשבון החילונים בצבא, הייתי תומך בצעדים האלה. כרגע, זה רק יגרור עוד הקצנה דתית".

 

אובדן הזהות הדתית

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) חרדה פחות למצבם של החילונים; מה שמדאיג אותה הוא אובדן זהותם הייחודית של החרדים כתוצאה מן הגיוס. "הצבא חשוב, אבל הוא לא חזות הכול", אומרת מיכאלי, "אני לא מוכנה לקבל את העובדה ששירות בצבא מגדיר את ההשתייכות לחברה הישראלית. האינטרס של החברה הישראלית הוא שהחרדים ישתלבו שילוב מלא, אבל זה לא אומר שהחרדים צריכים לאבד את זהותם ואת ייחודם הקהילתי".

 

הפתרון שמציעה מיכאלי הוא הענקת פטור מצפוני לאלו שאמונתם הדתית אינה מאפשרת להם לשרת בצה"ל – בדומה לפטור המוענק לבנות דתיות. "כשם שבנות חרדיות מקבלות פטור מצה"ל על בסיס אמונתן הדתית, כך גם הגברים החרדים צריכים לקבל פטור. אני לא רוצה לפטור באופן אוטומטי את כל החרדים. כולם חייבים בגיוס, אך אלה שמרגישים שאורח החיים וההכרה הדתית שלהם לא מאפשרים להם להתגייס, יהיו זכאים לפטור אינדיבידואלי".
מיכאלי: צה"ל אינו חזות הכול (צילום: פלאש 90)

 

"צריך להכיר במציאות", אומרת מיכאלי, "יש כאן חברה שהמדינה אפשרה לה להתבדל באופן כזה או אחר. במידה מסוימת הצבא אכן סותר אורח חיים דתי, והמדינה מכירה בזה, בכך שהיא פוטרת נשים דתיות. צריך להחיל את הפטור הזה גם על גברים דתיים שמרגישים שהשירות נוגד את אמונתם. מי שחש צורך אמיתי לתרגל את אמונתו הדתית על ידי לימוד תורה כל היום לא יכול לשרת בצבא. דווקא מדינת ישראל, שמספקת מקום מקלט לעם היהודי, צריכה לאפשר יותר גמישות בתחום הכלת הדת היהודית. ההכלה הזו אין פירושה כפיית היהדות האורתודוקסית על כלל הציבור, אלא גמישות המאפשרת לבעלי כל האמונות להשתלב בחברה הישראלית. גיוס של כל החרדים כרגע רק יפגע באמונתם הדתית, ואני מתנגדת לכך".

 

הצבא גדול מספיק

אך ההתנגדות לגיוס החרדים לצה"ל נובעת לא רק מחשש לאופיו ולדמותו של הצבא, או לפגיעה האפשרית באורח חייהם של החרדים, אלא גם מסיבות כלכליות. פרופ' עומר מואב, כלכלן ומרצה לכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים, סבור שהשוויון בנטל הוא, מכל הבחינות, צעד שלילי. "השוויון רק יעשה לכולנו יותר רע", אומר מואב, "לא צריך את החרדים בצבא. הצבא גדול מדי, וצריך להקטין אותו. זה מיותר לגמרי. אם הם לא רוצים לשרת, שלא ישרתו. עדיף שילכו לשוק העבודה. האיום הקונבנציונלי על מדינת ישראל – מכיוון מצרים, ירדן וסוריה – כבר לא קיים, והצבא אינו זקוק לכל כך הרבה חיילים. הגנרלים יודעים את זה, אבל הם מעדיפים לשתוק". " ד"ר רם פרומן: כבר היום יש בצבא הקצנה דתית גדולה בשל התחזקות החיילים הדתיים-לאומיים, ועם גיוס החרדים זה רק יתעצם. אפשר לראות איך שבכל המקומות שבהם עשו מאמצים לגייס חרדים זה תמיד בא על חשבון אחרים, בעיקר נשים "

 

גם את האופציה של שירות אזרחי דוחה מואב. "שירות אזרחי הוא קטסטרופה", הוא אומר, "ראשית, הוא לא משיג את המטרה של שוויון. אדם שמשרת בצבא נפגע פעמיים לעומת אדם שאינו משרת: הוא מסכן את חייו, ובמשך שלוש שנים הוא גם לא יכול לעבוד. שירות אזרחי פותר רק את הפגיעה השנייה, התעסוקתית. את הבעיה הראשונה הוא לא פותר. חילונים ימשיכו ללכת לצבא ולסכן את חייהם, בעוד חרדים ישרתו בבתי חולים או במכבי אש. זה לא שוויון אמיתי.

 

"כרגע יש אפליה כלכלית – בחור חילוני הולך לצבא ומוותר על שלוש שנים שבהן הוא היה יכול לעבוד, ובחור חרדי לא כך – ואת האפליה הזאת יש לפתור בצורה של פיצוי. במקום לכפות על החרדים להתגייס לשירות אזרחי, שיעלה המון כסף למדינה, אני מציע לחסוך את הכסף הזה ולשלם אותו לחיילים בסדיר ולשפר את התנאים שלהם. זה צעד הרבה יותר חכם. את השוויון גם ככה לא נשיג בדרך הזאת, אז מדוע לא נתגמל את החיילים הקרביים, במקום לגייס את החרדים לשירות אזרחי?".

 

איך אפשר להצדיק את העובדה שבחור חילוני בן 18 יתגייס לצבא ויסכן את חייו ובחור חרדי בן 18 לא יעשה אותו הדבר?

 

"איך אפשר להצדיק את העובדה שחייל מתגייס לשירות קרבי בעוד חיילת דתייה עושה שירות לאומי וחייל אחר עושה שירות שאינו קרבי? איך אפשר להצדיק את העובדה שהחרדי יקבל אופציה של שירות אזרחי והחילוני, לא? הפתרון שיאיר לפיד מגבש רק יחמיר את הבעיה. מה לעשות, החיים לא צודקים. יש כאלה שנושאים בנטל יותר גדול, ויש כאלה שנושאים בנטל יותר קטן. ההצעה של לפיד רק מזיקה. אני מציע לשפר את התנאים של החיילים, לתת להם תנאים הוגנים. כיום החייל הוא נטל על ההורים שלו. הוא משתכר באופן מחפיר ונאלץ לעבוד בעבודות דחק בזויות אחרי שהוא משתחרר. זה מקומם. בזה צריך לטפל. אבל גיוס של כל החרדים – זה לא מועיל, זה מזיק וזה מיותר. החרדים לא יתגייסו בהמוניהם. עדיף לאפשר להם לעבוד ולהפסיק לתמוך בהם. שיתמכו בעצמם וישלמו מסים. ככה יש סיכוי שמדינת ישראל תהפוך להיות מדינה שטוב לחיות בה, גם לאלו שמשרתים בצבא וגם לציבור החרדי".

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי