קיץ חם בתל אביב

הכרזתו של ניצן הורוביץ על ריצה לראשות עיריית תל אביב מנדנדת קצת את ישיבתו הבטוחה של חולדאי על כיסאו, וזה לא רע, אבל עדיין מוקדם להספיד אותו. יוסי עין-דור חושב שבכל מקרה, מרוץ צמוד יעשה לעיר רק טוב

כשהגעתי לגור בתל אביב, בתחילת שנות ה-80 של המאה שעברה (כולה לפני 33 שנה), ראש העירייה היה שלמה (צ'יץ') להט. 20 שנה בערך הוא עמד בראשות העיר, והוא שהפך אותה ל"עיר ללא הפסקה". היו שאהבו אותו, היו ששנאו אותו, אבל איש לא יכול היה להתעלם ממנו. צ'יץ' היה טורבו, פעלתן ללא לאות שלא עשה חשבון לאיש, ולא תמיד בעדינות
אהוב ושנוא. חולדאי (צילום: פלאש 90)
ובנימוס, ואני אומר את זה מניסיון אישי של עיתונאי שרץ אחריו במדרגות העירייה ובמסדרונות לא פעם. אולי דווקא בגלל זה הוא כל כך הצליח בתפקידו והפך את תל אביב מעיר זקנה ומנומנמת לעיר תוססת ופעלתנית, למוקד משיכה תרבותי ועסקי, עיר שהצעירים המגיעים אליה גם נשארים לגור בה לאחר שהם עצמם מקימים משפחות ומתחילים להתמסד. צ'יץ' זרע את הזרעים ומישהו אחר קצר את מלוא תפארתם של הפירות. אחריו בא רוני מילוא, ראש עירייה חיוור למדי, שלא השאיר את חותמו על העיר לבד מהבטחות חסרות שחר על רכבת תחתית, רכבת עילית ולך תדע על עוד איזה סוגי רכבות הא פינטז וחלם.

אבל אז הגיע איש צבא נוסף אל העיר, לא סתם איש צבא, אלא טייס, תת-אלוף בחיל האוויר, העתק כמעט זהה של צ'יץ' – רון חולדאי שמו. צבר מחוספס, קיבוצניק לשעבר שלא רואה אף אחד ממטר ולא מרגיש אפילו רעד קל בכנף. 15 שנה הוא כבר ראש עירייה אהוב ושנוא כאחד. לפני חמש שנים ניסה חבר הכנסת דב חנין להתמודד מולו והפסיד בכבוד. השבוע הכריז חבר כנסת אחר כי יתמודד מול חולדאי על התפקיד – ניצן הורוביץ ממרצ. הקיץ הזה הולך להיות חם ולח בעיר הזאת, ממש לוהט, ולא רק בגלל מזג האוויר.

ככל שאתה עושה יותר, אתה מקים עליך יותר שונאים - זאת יודע כל פוליטיקאי מתחיל - ועל אחת כמה וכמה איש כחולדאי. ולאיש הזה הרבה מתנגדים בעיר הזאת: אומרים שהרס את מערכת החינוך בעיר, שדחס 40 תלמידים בכיתה, שלא בנה מספיק גני ילדים. טוענים נגדו שלא פתר את בעיות התחבורה, ובטח ובטח לא את מצוקת החניה הקבועה. המתנגדים לחולדאי מזכירים לו את הבנייה לעשירים, את המגדלים רבי הקומות ואת "מחסני האדם", כפי שרבים מכנים זאת. כל פיסת נדל"ן שיש לה ערך היסטורי ישר נמדדת על פי ערכה הכלכלי והופכת לפרויקט מגורים יוקרתי, כפי שאוהבים הקבלנים לכנות זאת.

עוד טוענים נגד חולדאי שלא בנה דיור בר השגה ושהפקיר את דרום העיר לריכוזי העובדים הזרים והמהגרים האפריקאים. אומרים עליו עוד הרבה דברים, ולא אמנה כאן את " למרות כל הביקורת, יהיה הוגן לומר שרשימת הדברים הטובים שעשה למען העיר גם היא לא קצרה: חולדאי הפך את תל אביב לאחת מעשר הערים המרכזיות בעולם, לעיר שמושכת תיירות כל ימות השנה, ולא רק של גאים וגאות שרואים בה עיר של ים, שמש, מועדונים וסקס. תל אביב היא עיר שגם לתושביה כיף לחיות בה, חרף הקשיים התחבורתיים ויוקר המחיה. כשאומרים תל אביב, מתכוונים לאמנות, תרבות, עסקים, אדריכלות, מסעדנות, חופש, מתירנות, סובלנות... והרשימה עוד ארוכה. אבל מעל לכול, תל אביב היא עורק החיים המרכזי של ישראל. בירושלים קובעים גורלות, בתל אביב חיים " הרשימה כולה. איש גם לא שוכח לחולדאי את פינוי מאהל המחאה ברוטשילד בסוף הקיץ של 2011, ובעיקר את הדרך שבה זה נעשה ואת העימותים עם ראשי המחאה. ואם לא די בכל אלה, נוסף באחרונה נושא הבנייה בחופי הים וצמצום שטחי החוף להנאת המתרחצים. יותר בטון ופחות חול.

  • אבל עם זאת, יהיה הוגן לומר שרשימת הדברים הטובים שעשה למען העיר גם היא לא קצרה: חולדאי הפך את תל אביב לאחת מעשר הערים המרכזיות בעולם, לעיר שמושכת תיירות כל ימות השנה, ולא רק של גאים וגאות שרואים בה עיר של ים, שמש, מועדונים וסקס. תל אביב היא עיר שגם לתושביה כיף לחיות בה, חרף הקשיים התחבורתיים ויוקר המחיה. כשאומרים תל אביב, מתכוונים לאמנות, תרבות, עסקים, אדריכלות, מסעדנות, חופש, מתירנות, סובלנות... והרשימה עוד ארוכה. אבל מעל לכול, תל אביב היא עורק החיים המרכזי של ישראל. בירושלים קובעים גורלות, בתל אביב חיים.

 

אז השבוע התחיל ניצן הורוביץ במרוץ שלו לראשות העיר. כיסאו של חולדאי כבר לא כל כך בטוח כשהיה, וטוב שכך. איני מהמר מי יזכה בבחירות הקרובות. לא הייתי ממהר להספיד את חולדאי, למרות 15 השנים שעשה כאן ותחושת השובע שיש לרבים ממנו. לא הייתי ממהר להכתיר את הורוביץ, אף על פי שאני חושב שהוא ייתן פייט ראוי. מרוץ צמוד בין שני מועמדים דומיננטיים יעשה רק טוב לעיר הזאת, ובטח שלא יהיה משעמם כאן, אפילו שעונת המלפפונים מתקרבת.

 
נותן פייט. ח"כ ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)

שתי הערות קצרות לסיום:

1.אולי הגיע הזמן לצאת להפסקת פרסומות קצרה בפרשת עמנואל רוזן, ועוד דקה נשוב.

2. למעט הצצות חטופות מדי פעם, לא ראיתי את התוכנית הראשונה של "האח הגדול".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי