להחזיר את האמצע למפה

שבועיים קשים גרמו לאלוף במיל' אלעזר שטרן להחליט להיכנס לפוליטיקה. על סוגיה אחת הוא לא מתכוון להתפשר

 

 


אלעזר שטרן

 

 

מפלגה: יש עתיד

מקום ברשימה: 12

 

מפקד בית הספר לקצינים, קצין חינוך ראשי וראש אגף כוח אדם. ממקימי הושעיה, יישוב קהילתי דתי בגליל. השתחרר מצה"ל בדרגת אלוף ולאחר מכן שימש בהתנדבות יו"ר הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל ויו"ר הפרויקט הלאומי האתיופי. במקביל עסק בתפקידי ניהול וייעוץ שונים, בין היתר בחברת טללים לתיירות חינוכית.
 

בחירות ידועות בעברו: כששירת כקצין צנחנים בחר לצאת להסתערות על חוליית טרור ולפקד על לוחמים נוספים, למרות שנאסר עליו להשתתף במרדף זה. קיבל תעודת הערכה על פיקודו באותו קרב. בעת ששירת כקצין חינוך ראשי בחר לסגור לתקופה את השבועון הצבאי "במחנה" לאחר שפרסם כתבת שער על יציאתו מהארון של אל"ם במיל'. בחר להדיח חייל מצטיין שסירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל דן חלוץ בטקס הענקת אותות הצטיינות בשל חלקו של חלוץ ביישום תוכנית ההתנתקות. לאחר מכן בחר להדליף ליאיר לפיד, אז בעל טור ב"ידיעות אחרונות", מסמכים מתיקו האישי של החייל. דבר ההדלפה התגלה בתצהיר שהגיש לפיד במהלך תביעת דיבה שהגיש החייל נגדו. בהליך גישור בין שטרן לחייל הוסכם כי המדינה תשלם לחייל פיצויים. בתקופת הבחירות הנוכחית, לפני שהצטרף למפלגת התנועה, בחר לאשר לעיתון "הארץ" שנשקלת הצטרפותו לרשימת יש עתיד.

 

ספר על בחירה משמעותית שעשית.

"להיכנס לחיים הפוליטיים, למרות שבמשך שנים ממש ממש לא רציתי".
 

מה גרם לך לשנות את דעתך?

"הידרדרות בת שבועיים. בסופו של דבר כנראה שהבנתי שהאמצע נעלם מהמפה הפוליטית. האמצע שהוא גם אמצע מדיני וגם אמצע דתי, שביל הזהב".
 

הידרדרות?  " מה שמעניין אותי הוא הזהות של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, ואני רוצה להתעסק יותר בזהות היהודית של כולנו ובהקשרים החוקתיים הכרוכים בכך. החל ביחסים בין חילונים ובין היהדות, בין רפורמים ובין היהדות, וכל מה שבאמצע - סוגיות הגיור, סוגיות הנישואים, סוגיית השבת במדינת ישראל. חשוב לי לעסוק גם בסיוע לניצולי שואה "

"הידרדרות במירכאות, שהשפיעה על המחשבות שלי".
 

בתהליך של שבועיים?

"שבועיים, אולי שלושה. קצר יחסית".
 

מה הזרז שהתחיל אותה?

"אני חושב שהרעיון של ללכת עם הרב חיים אמסלם בעקבות סוגיות הגיור".
 

בסוף בחרת לא ללכת איתו, אלא עם ציפי לבני.

"ביקשתי להשתבץ במקום החמישי ברשימה שלו, כדי להכניס לתוכה עוד אנשים משמעותיים. הוא רצה שאני אהיה במקום השני, כדי להכניס אנשים אחרים. אני חשבתי שאין לזה מקום".
 

הוא רצה שתהיה שני ברשימת המועמדים, ואתה רצית את המקום החמישי?

"כן, אבל בתנאי שבמקומות הגבוהים ברשימה ישתלבו לא האנשים שהוא חייב להם, אלא אנשים משמעותיים יותר".
 

כמו?

"אני חשבתי, לדוגמה, על יועז הנדל".
 

הסירוב היה מצד הנדל או מצד אמסלם?

"לא יודע אם הוא היה נגד יועז, אבל הוא בעיקר היה בעד אנשים שהיו איתו לאורך שנים".
 

אז איך קרה שהנדל לא מצא את עצמו ב"התנועה", לצדך?

"אני חושב שזה היה תהליך מהיר מדי, ויועז השאיר את זה לפעם הבאה. זה מה שהוא ביקש. הוא גם זה שביקש ממני ללכת".
 

הוא זה שהציע שתלכו ביחד לכנסת?

"לא, ל"התנועה". אני פניתי אליו לגבי חבירה לאמסלם. אנשי "התנועה" הפעילו עליו לחצים כל הזמן. גם הנדל חש מחסור במרכז הלאומי, הליברלי. במיוחד אחרי עזיבתם של בני בגין ודן מרידור את הליכוד".
 

מה, להערכתך, תהיה הבחירה הכי קשה שלך בתור חבר כנסת?

"אין לי מושג. אני יודע שמה שמעניין אותי הוא הזהות של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, ואני רוצה להתעסק יותר בזהות היהודית של כולנו ובהקשרים החוקתיים הכרוכים בכך. החל ביחסים בין חילונים ובין היהדות, בין רפורמים ובין היהדות, וכל מה שבאמצע - סוגיות הגיור, סוגיות הנישואים, סוגיית השבת במדינת ישראל. חשוב לי לעסוק גם בסיוע לניצולי שואה".
 

בתוך הסוגיות האלה, שאפשר להניח שעל חלקן יהיו מאבקים גדולים, אילו בחירות אתה מעריך שתיאלץ לעשות? אילו לא תהיה מוכן לעשות?

צילום: פלאש 90 "בנושא הגיור אני לא אהיה מוכן לוותר".
 

איפה כן? 

"הלוואי שנגיע מהר להחלטות קשות בנושא המדיני".
 

פורסם שבנושא הזה יוענק לך חופש הצבעה.

"כן, אבל אני לא רואה אותי נצרך בקרוב להשתמש בחופש הזה".
 

ספר על בחירה בעבר שעליה אתה מצטער, או על בחירה שהיום היית עושה בצורה אחרת.

"לא יודע. לא קופץ לי משהו".
 

כשנכנסת לפוליטיקה שבה ועלתה לדיון הציבורי הבחירה שלך להפסיק לזמן מה את פרסום "במחנה". זה דבר שהיית עושה אחרת?

"מה פתאום. זה לא היה כי הוא היה הומו. זה היה כי השער התפרסם בגיליון יום הזיכרון, אחרי שהזהרתי אותם מראש. אבל לא הייתי עושה את זה אחרת, הייתי עושה אותו דבר. אולי היו צריכים להסביר את זה יותר טוב. אבל את יודעת, כשאתה בצבא אתה מוגבל בלהסביר".
 

ובסוגיית חננאל דיין, החייל שהודח מיחידתו כי סירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל?

"הייתי עושה אותו הדבר. החומר שהועבר, בידיעתי, ליאיר לפיד - את זה לא הייתי עושה. הייתי צריך רק לספק ליאיר לפיד הוכחה שהדברים שכתב ושעליהם נשאל על חננאל דיין הינם נכונים. שאר הדברים לא תרמו ולא הזיקו אבל הייתי צריך לוודא טוב יותר שלמרות כל זאת, לא היו צריכים להגיע לידיו של יאיר לפיד, למרות שלא פורסם מה שהיה כתוב שם. אבל אני חושב שבאמת היינו צריכים להיות מסודרים יותר".
 

כקצין צנחנים, יצאת להשתתף במרדף אחרי חוליית מחבלים למרות שנאסר עליך, ובעקבות זאת קיבלת תעודת הערכה על הפיקוד בקרב. האין זה למעשה מצב של סירוב פקודה?

"אל"ף, לא. בי"ת, מי שעצר בעדי היה שתיים או שלוש דרגות מעליי, ומי שנתן לי גיבוי היה דרגה אחת מעליי. אבל תראי, הלוואי שסירובי הפקודה היו לדברים כאלה. אני, ההתנגדות הגורפת שלי אפילו לבחירה בסירוב פקודה, נוגעת למקומות שבהם יש סכנה להרס הצבא, מפני שקיים פה פוטנציאל של סירוב פקודה המוני".
 

מה עם הבחירות הקטנות בחיים? איך אתה עם בחירת בגדים?

"אלה ההחלטות הכי קשות. בצבא יש לזה יתרון: אתה קם בבוקר, יש לך מדים. אין דילמה".
 

אחרי השחרור מצאת את עצמך עומד מול הארון, מול המראה, ותוהה?

"בטח, ועוד איך. כל בוקר".
 

תאר את ההתלבטויות.

"האם אתה לובש ג'ינס, או לא לובש ג'ינס; אתה לובש ירוק, או כחול; ואם הירוק יפה, אז מה, אתה עכשיו חוזר לצבעים של הצבא?".
 

תגובת מפלגת עם שלם:
״ אנחנו תמהים על האמירה ובטוחים שלא נאמרה או במקרה הטוב מדובר בדברים שלא הובנו כהלכה או הוצאו מהקשרם...
לחשוב ש״עם שלם״ שקלה שיקולים זרים באיוש המקומות לכנסת זה חסר הגיון ותלוש מהמציאות .
במקום 2 ברשימה שובץ מנכ״ל התנועה, במקום 3 ברשימת ״עם שלם״ שובץ מר ראובן אגסי ובמקום 4 גב׳ דניאלה יקירה. לומר על אנשים אלה שהם אנשים שהרב אמסלם ״חייב להם״ זה בגדר לשון הרע״.

 
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי