סרוגים פלוס

16.09.08

הידברות, ערוץ היהדות של yes, אינו חיקוי לערוצי הטלוויזיה השגרתיים אלא במה אלטרנטיבית, המנסה להציע אמירה שאינה מתנצלת או מתחנפת

דמיינו לעצמכם: על מסך הטלוויזיה שלכם מופיע השחקן ניר פרידמן עם הקוקו והחיוך המוכרים מימי הזוהר של הסדרה "פלורנטין", ולצדו על הספה יושב חברו לאותה סדרה, השחקן עדי טרר, אלא שטרר השתנה מעט מאז הפעם האחרונה שראיתם אותו: נוספו לו כיפה וזקן קטנטן. השניים משוחחים על מה שהיה ועל מה שהשתנה, ובעיקר על החיים בין ירושלים ותל אביב. התוכנית מסתיימת, ועל המסך נראה משה חיים, בעלה לשעבר של פנינה רוזנבלום.הוא יושב בנינוחות על כורסת המנחה, לראשו כיפה ולצדו הרב שמחה כהן, יועץ נישואים, והם מדברים על זוגיות ועונים לשאלות מאזינים.

 התוכנית דרך אילון
מתוך התוכנית "דרך אילון"

נשמע רחוק מהמציאות? כל זה עוד לפני שראיתם את אתי אנקרי, במטפחת אופנתית, מנחה תוכנית לחינוך ילדים, את לאה שבת מדברת על השבת שלה, ואת אנסטסיה מיכאלי חושפת שהחלום שלה הוא לחבוש כיסוי ראש, אלא שהדבר לא מתאפשר לה מפאת עבודתה.וכל זה גם לפני שצפיתם ביוסף המספר מספר סיפורי צדיקים או במוסיקאי טל שגב מדבר על אהבת ישראל ועל האלוקים שגילה בתוך המוסיקה, ולפני שנתקלתם ביהודה אטלס, הסופר הידוע, יושב לצד הסופר החרדי חיים ולדר לשיחה נוקבת ולא מתחסדת.

"כבוד לכל דעה"

אם אתם עדיין רואים חרדים לצד חילונים רק במהדורת החדשות, כנראה שלא צפיתם בערוץ הנכון - ערוץ הידברות. הערוץ, שעלה בחודש מרץ באפיק 97 ב-yes לשידורי ניסיון ובאחרונה הפך לרשמי, הוא ערוץ יהדות המציג מגוון תוכניות והרצאות לכל הגילאים.

הערוץ ניתן חינם למנויי yes  מתוך רצון להכניס אותו גם לבתיהם של מי שלא היו עושים באופן טבעי מנוי לערוץ. "אחדות והבנה לא משיגים על ידי הסכמה מצד המזדהים איתך, אלא דווקא על ידי חשיפת מי שנמצא בעבר השני של המתרס, זה שמשוכנע שאין לו מה לבוא ולשמוע", אומר הרב זמיר כהן, יושב ראש ארגון הידברות, מחבר הספרים "המהפך" ו"הצופן".

מה פתאום ערוץ טלוויזיה?
"אנחנו חיים היום בתקופה שבה הטלוויזיה והאינטרנט מעצבים ומחנכים את בני האדם, ובפרט את הצעירים. כלים אלה הם רבי עוצמה אך נייטרליים - הבעיה היא שבדרך כלל משדרים בהם תכנים שמורידים את סף הרגישות לזולת ואת רמת המוסר הבסיסית. אנחנו מנסים לאזן זאת על ידי שידורים מסוג אחר לחלוטין, המתקיימים מתוך כבוד הדדי לכל דעה. התגובות החמות מלמדות שהציבור אכן מתחבר לדרך הזו".

 חיים משה
מתוך התוכנית: שניים בלב אחד

הרב זמיר מוסיף כי מטרת הערוץ היא להביא את ערכי היהדות לכל בית; מי שירצה לקחת - ייקח כרצונו. "בטלוויזיה  ניתן להגיע לכל יהודי בכל מקום שהוא, מעיירות הפיתוח ועד הקיבוצים", אומר הרב. "יש יתרון בעובדה שבלחיצת שלט ניתן לסלק את המרצה או את הדיון, ואם בכל זאת אנשים מעוניינים להמשיך לצפות, הרי זה אומר שהשימוש במדיה נכון".

"יש לנו אוצר בידיים"

בעקבות הצלחת אתר האינטרנט של ארגון הידברות [לדברי אנשיו מבקרים בו למעלה מ-500 אלף גולשים בחודש] הגה הרב זמיר את הקמת ערוץ היהדות.  ב-yes התייחסו תחילה ליוזמה בספקנות, אך משהוכיחו רצינות קיבלו אנשי הידברות את הזיכיון להפעיל ערוץ שישדר 24 שעות ביממה תכנים יהודיים בתחומי המדע, הזוגיות, החינוך והחברה.

בהידברות החלו לעבוד במרץ על מציאת מימון. אדם מאנגליה, שביקר במשרדים וראה את הפעילות, תרם לארגון את האולפן. אשה תושבת אירופה שאינה שומרת תורה ומצוות תרמה סכום נכבד להקמת הערוץ. מאז עלתה התורמת לארץ, ובעקבות שידורי הערוץ אף החלה להתקרב ליהדות. "הרבה תיירים מגיעים לישראל ולא יודעים למה הם הגיעו לכאן", אומרת התורמת. "הם באים לעשות כיף ומרגישים אנרגיה חזקה, אבל הרבה מהם עוזבים בלי למצוא את הדבר שלשמו באו. גם אני באתי לחפש משהו ולא ידעתי מהו. רק כשגיליתי קצת את היהדות והתורה הבנתי איזה אוצר יש לנו בידיים. חבל שלפעמים אנחנו בתור חילונים מזלזלים בכוח שלנו, באוצר המיוחד שלנו, ומתייחסים אליו כאל משהו עתיק ופרימיטיבי".

איך מתנהל ערוץ טלוויזיה שרוב אנשיו דתיים או בעלי תשובה? ובכן, לא בכל ערוץ ניתן למצוא מנהל אולפן שמוותר על הצגת שמו בקרדיטים שבסוף כל תוכנית מפאת ענווה; עובדים בכיפות שחורות שעובדים בשיא המרץ, אך רק החל מהשעה 11 בבוקר, כי הם "לא מוותרים על לימוד התורה של הבוקר"; או אולפן שוקק שמתרוקן לחצי שעה באמצע היום - גם בימים הלחוצים ביותר - כי כל העובדים יצאו לתפילת מנחה.

"הפתרון נעוץ בהסברה"

הרב זמיר, האם לערוץ יהדות יש פוטנציאל מסחרי?
"לאור החיפוש הרוחני ההולך וגובר כיום והתגובות הנלהבות, אין לי ספק שאילו יתמסד ערוץ כזה, אילו יושקעו בו משאבים והוא ישמור על זהות יהודית טהורה – כלומר יהיה פתוח בסגנונו אך שמרני בתכניו – זה יהיה ערוץ שיצליח באופן גורף, גם מבחינה מסחרית".

כמה מאיתנו ודאי זוכרים את ערוץ התכלת - הערוץ הדתי הראשון שנפתח במחוזותינו, אך נסגר לאחר זמן קצר. לדברי אנשי הידברות, האג'נדה של הערוץ שלהם שונה - הוא אינו חיקוי לערוץ חילוני, אלא ערוץ אלטרנטיבי: מלא סובלנות, אך עם אמירה יהודית שאינה מתנצלת או מתחנפת.
ייתכן שאותה בשורה יהודית תגיע בקרוב גם אל מעבר לים. הרב זמיר מגלה כי ארגונו נמצא כעת בעיצומו של משא ומתן על הקמת ערוץ לווייני מחוף לחוף בארצות הברית, "דבר שיוכל להשפיע באופן משמעותי על אחוזי ההתבוללות הגואים שם, שהרי הפתרון נעוץ רק בהסברה יהודית, ולא בשום פעולה אחרת".

איזה תגובות הערוץ מקבל?
"התגובות מגיעות מכל גוני האוכלוסייה בישראל והן מחזקות וממריצות. הרבה צופים עברו מיחס של עוינות ליהדות ליחס של פתיחות וקירבה. שמעתי מהורים שבנם בגיל ההתבגרות שינה את יחסו כלפיהם לאחר שצפה בהרצאה שכללה הסבר על מצות כיבוד הורים; על זוגות שעמדו על סף גירושים אך שיפרו את חייהם לטובה לאחר שקיבלו הדרכה נכונה; ועל צעירים שהיו נבוכים בשאלות הנוגעות לחידת החיים ויצאו מחוזקים. שמעתי אפילו על אדם שהשתתף בכינוסים של חמאס באירופה ונאם נגד מדינת ישראל, ועבר לצד השני של המתרס לאחר שהבין בשידורי הידברות מה משמעות הקשר שלנו לארץ ישראל. חיזוק מיוחד קיבלתי מבן קיבוץ בצפון, שאמר לי: 'הצלחתם לעבור מעל הגדרות של הקיבוץ ולהכיר לי ערכי תרבות ומוסר יהודיים שלא הכרתי על אף היותי יהודי'".

כתבה: עדי דוד
לתגובות: editor@bac.org.il  

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי