המתנדבים לדגל

מטיילים רבים בוחרים לתת לשהות בחו"ל ערך מוסף ולסייע לאוכלוסייה המקומית. הם מרוויחים הנאה, הזדמנות לעבוד בטבע ושורה ברזומה. המקומיים נהנים מכל השאר. כרמית ספיר-ויץ בעקבות הישראלי היפה

מתנדבות ומתנדבי הקיבוץ היוו מאז ומעולם השראה לסופרים ישראלים. סיפורי הצעירים שהגיעו עם תרמיל על השכם וכבשו את הרפתות הארצישראליות נשזרו בהווי המקומי והותירו כאן רושם עז. במרוצת השנים התחולל מתחת לאפנו היפוך תפקידים: אנחנו, הישראלים, ממשיכים להנציח את יצר הנדודים הטבוע בנו באמצעות מסעות תרמילאים, אבל כיאה לרוח היהודית יש גם ערך מוסף: טיולים המשלבים התנדבות, או בשפת החוקרים - תרמילאות התנדבותית.

 

הספרות המחקרית מגדירה את התחום כתיירות של אנשים המתנדבים מסיבות שונות באופן מאורגן במהלך חופשות, בעזרה לקבוצות חלשות ועניות באוכלוסייה, שימור ושיקום הסביבה או מחקר חברתי/סביבתי. התרמילאות ההתנדבותית נחשבת לעתים כחלק מתיירות בת-קיימא, תיירות אלטרנטיבית, תיירות ירוקה, תיירות אקולוגית או תיירות אחראית.

 

 
העצמת האוכלוסייה המקומית. צילומים: פרוייקט "תרמילאים ותורמים"  בג'אנקאפור, נפאל


חוקרת התרמילאות ד"ר דריה מעוז, טוענת כי המניע המרכזי של תייר התנדבותי הוא אלטרואיזם – הרצון של אנשים לתת ולהעניק ללא תמורה לעצמם, אך לא רק. ממחקרים עולים גם מניעים אחרים, שהם יותר אגואיסטים, וביניהם הרצון להכיר תרבויות אחרות, שיפור הדימוי העצמי, חיפוש הנאה, הותרת מורשת, הטבות נלוות להתנדבות, הכנסת ההתנדבות לקורות החיים וחיפוש הזדמנות לעבוד בטבע הפראי.

 

קח מקל, קח תרמיל

 

אז מי הם אותם מתנדבים? רוב התיירים המתנדבים בעולם הם צעירים (18- 25), סטודנטים או בוגרי אוניברסיטה טריים, אנשים בשנת הפסקה (gap year) וגם אנשים מבוגרים אחרי פנסיה, בני המעמד הבינוני ומעלה, לרוב יותר נשים מגברים - על פי המחקרים בין 60%  ל-70% מהמתנדבים הם נשים.


תחום התרמילאות ההתנדבותית נחשב במידה מסוימת לתחום חתרני ואינטרנטי. את רוב המידע על תוכניות התנדבות שונות בעולם ניתן למצוא בפורומים וקהילות רשת שונות, ולא באמצעי פרסום ממוסדים. הפרויקטים מגוונים: Go Eco, ארגון השמת מתנדבים בארץ ובחו"ל, עומד בקשר עם כ- 140 ארגוני התנדבות המפעילים כ-2,000 תוכניות בחמש יבשות.

 

על הסיפורים אודות ישראלים המוציאים שם רע לישראל, כאן מאפילים סיפורים יפים בהרבה. סיפורים על חבר'ה ששבו מהתנדבות עם יתומים באוגנדה, עם צבי ים במקסיקו, עם קהילות כפריות בנפאל, עם אריות בדרום אפריקה ועוד.

 

"בנובמבר שעבר טסתי עם חברי לחודש של התנדבות בבית יתומים בנפאל", מספר לירון שביט. "הגענו לרעיון אחרי שיטוט באינטרנט כשחיפשנו טיול קצת יותר מעניין מהטיול הרגיל שלפני הצבא. בסופו של דבר הגענו לאתר של ארגון ישראלי המקשר בין תיירים למקומות שונים בעולם, המחפשים מתנדבים לפרויקטים שונים.

 

 
"הולכים לישון עם חיוך גדול של סיפוק"


"אחרי התלבטות לא קלה של איפה ומה עושים, החלטנו לטוס לנפאל ולתרום מזמננו לילדים שנפגעו במלחמת האזרחים, שבמהלכה נהרגו מאות אלפי אנשים. הגענו לבית יתומים שבו עבדו שני נפאלים ו- 15 מתנדבים מכל העולם. התאהבנו במקום בשנייה. קשה להסביר איך בדיוק זה עובד שם או מה בדיוק עושים - כי בגדול, אתה עושה מה שאתה רוצה כדי לעזור ולתרום. מה שבטוח, זה שבסוף כל יום אתה הולך לישון עם חיוך גדול של סיפוק, מיום 'עבודה' מהנה ומתגמלת".

 

שומרים על השם

 

מיזם "תרמילאים ותורמים", המשותף לארגון "לתת","למטייל" ומשרד החוץ הישראלי, רותם תרמילאים ישראלים לתקופת התנדבות בקרב אוכלוסיות חלשות במדינות מתפתחות. לפני חודש יצאה לדרך משלחת ישראלית במסגרת פרויקט צ'י-פאט. חברי המשלחת נחתו בנפת Koh Kong שבדרום מערב קמבודיה וחברו לארגון בינלאומי העוסק בתחומי שימור טבע, ייעור ושיקום בעלי חיים וכן בתחום של תיירות אקולוגית המופעלת על ידי הקהילה המקומית. המטרה אחת: העצמת האוכלוסייה המקומית.

 

 
ישראלים מטבעם אוהבים להתנדב


"ברכת השלום שלהם הביעה משהו מאוד משמעותי מבחינת נכונותם לקבל עזרה", מספר גיל חן, מנהל פורום התנדבות באתר "למטייל" וממפעילי הפרויקט. "זה לא דבר ברור מאליו. לפעמים גם אנשים שצריכים עזרה לא ששים לבקש אותה או לקבל אותה. מה שמאוד חשוב בפרויקט הזה הוא הידיעה שאנשים אכן רוצים בו. הדגש שלנו מושם על העצמה ועל האפשרות לתת להם כלים לקדם את חייהם. זה שונה מאוד מתרומת כסף - שהיא תרומה חשובה אבל לא מעניקה כלים להמשך קיומה של האוכלוסייה".

 

עד כמה ההיענות של מתנדבים פוטנציאליים גדולה?

"מדובר בפרויקט מאוד מסודר שהתנאים להצטרפות אליו הם לא פשוטים, ולמרות זאת יש הרבה מאוד שמנסים להשתלב בו. ישראלים מטבעם מאוד אוהבים להתנדב ומאוד רוצים לשפר את השם של ישראל. זה מה שבאמת מטריד אותם. מעט מאוד שבדים שמתנדבים עושים את זה על מנת לשפר את התדמית של שבדיה. לא רק כי הדימוי של שבדיה הוא חיובי, אלא כי זה פחות חשוב להם".

 

וכולם רוצים לתת כדי לתת?

"אני אישית לא מאמין שאפשר לתת בלי לקבל. אני חושב שאין שום פסול בזה שהמתנדבים נתרמים בעצמם מההתנדבות שלהם. כל מי ששב משם מספר שאת החוויות הוא לוקח אתו שנים קדימה, אבל המטרה העיקרית בנסיעה היא בוודאי לעזור".

 

"מחקרים גילו כי המחויבות לתפקיד המתנדב מהותית לעומק המעורבות של התייר ומשך ההתנדבות", מסכמת באופטימיות ד"ר מעוז. "נמצא גם כי ככל שאנשים יתנדבו יותר, כך תעלה דרגת המחויבות שלהם ותפקיד המתנדב ייהפך לחלק מזהותם האישית".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי