עבד כי ימלוך

החוק הראשון שמביא איתו משה מן ההר עוסק בדיני העסקת עבד. עם של עבדים שיצאו לחופשי ייבחן לפני הכל ביחס לעבדיו שלו. האם למדנו את לקח העבדות? אלי ויסברט - עליות – פרשת משפטים

ראשון
שלושים ואחד ילדים במדים עומדים מולך נבוכים. השמש חורכת את עיניהם. שקט דרוך. אתה קורא לקטן משמאל. פעם אתה היית הקטן משמאל. רואה את הנגמ"ש? שישים שניות היית שם.
ובחזרה? הוא שואל, עיניו מבוהלות, מנסה לנחש אותך מבעד למשקפיים הכהות.
תחושת שיכרון נעימה מתפשטת במעלה הגב. אתה המפקד. מעכשיו ועד לקצה המדבר אתה המפקד.
כן. גם בחזרה. זוז.

שני
"יש בן חורין שרוחו רוח של עבד, ויש עבד שרוחו מלאה חירות; הנאמן לעצמיותו - בן חורין הוא, ומי שכל חייו הם רק במה שטוב ויפה בעיני אחרים - הוא עבד".
(הרב אברהם יצחק הכהן קוק)
רגע ההכתרה של שפרה7.jpg
ממליכי מלכים. רגע ההכתרה של ש. קורנפלד. צילום: פלאש 90


שלישי
קו ישר ואנושי להבחיל עובר בין הנוסע בכסא שלידך שגער בשחצנות לדיילת, לפקידה שנפנפה בבוז את העולה המבוגר, למשפחה הקולנית וגסת הרוח במסעדה. כולם אבירי מסדר "שילמתי-אז-מגיע-לי" ; בני אצולת "למה-מי-אתה -חושב-שאתה-מדבר-אלי-ככה".

רביעי
"תַּחַת שָׁלוֹשׁ רָגְזָה אֶרֶץ; וְתַחַת אַרְבַּע, לֹא-תוּכַל שְׂאֵת. תַּחַת-עֶבֶד כִּי יִמְלוֹךְ..." זיכרון העבדות כובש את הנפש, דוחף אל השלב הבא בסולם המעמדות ובה בעת מנציח אותו - כי מהו מלך אם לא מכפלת שפלותם של הנתינים שתחתיו. עבד כי ימלוך אינו מסוגל להתגדל אל מעמדו החדש.  הוא נותר עבד. 

חמישי
"אני בנם של איש שחור מקניה ואשה לבנה מקנזס. גדלתי בעזרתם של סבא לבן ששרד את המשבר הכלכלי כדי לשרת בצבאו של פטון במלחמת העולם השנייה וסבתא לבנה שעבדה בקו ייצור של פצצות בפורט לבנוורת' כשהוא היה מעבר לים. למדתי בכמה מהמוסדות הטובים ביותר בארה"ב וחייתי בכמה  מהארצות העניות ביותר בעולם. אני נשוי לאמריקאית שחורה שבעורקיה נמהל דם עבדים ודם סוחרי עבדים - מורשת אותה אנו מעבירים אל שתי בנותינו היקרות. יש לי אחים, אחיות, אחייניות, אחיינים, דודים ובני דודים מכל גזע ומכל צבע, מפוזרים על פני שלוש יבשות וכל עוד נשמה באפי, לעולם לא אשכח שבשום ארץ אחרת בעולם לא יכול היה סיפור חיי להיות אפשרי."
מתוך הנאום "אומה שלמה יותר", ברק אובמה, 18 מרץ 2008

שישי
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם - כי תקנה עבד עברי...". החוק הראשון שמביא איתו משה מן ההר עוסק בדיני העסקת עבד. עם של עבדים שיצאו לחופשי ייבחן לפני הכל ביחס לעבדיו שלו. האם נלמד לקח העבדות? העם היהודי, עמו של אדוני, נדרש להיות אדון מסוג אחר, להשתחרר מרשמי העבדות ולהביט בעבד במבט שווה ערך, באחוות עבדים, בשירות דבר מה נעלה יותר.


שביעי
ומהקצה השני של הסיפור - הכוכב הנולד, הזוכה במיליון, העבד כי ימלוך - הגיבור הישראלי החדש. ממליך המלכים. מה הוא עושה עם הכוח הזה, החדש, שנופל לידיים שלו? מה הוא עושה עם הכסף? עם המעמד? האם יחד איתם באה גם אחריות, זהירות, אצילות? או שזהו רק שדרוג בתוך משחק העבדים האלים, בו כולם, לנצח, משעבדים ומשועבדים?

מפטיר
"אם עבד, אם הלך - נוצרת בן מלך".
(זאב ז'בוטינסקי)

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי