אחורה פנה

20.08.09

העיסוק בזהות הוחלף בשיתוף פעולה על בסיס אינסטרומנטלי, ושאלות ערכיות הוחלפו בריחוק מנומס. לדעת רות קבסה אירועי הימים האחרונים מלמדים שהגיע הזמן לחזור למקורות

 
רק לא בשכונה שלי
הימים האחרונים כמו רודפים אלו את אלו באירועי אלימות קשה וחסרת פשר. תחושת הפחד והבלבול שניטעה בנו בעקבותיהם עוררה שתי תגובות עיקריות: מחד, קריאות למיגור האלימות, שהתמקדו כולן בגילוייה החיצוניים, כלומר, בהצעת הצעות להגברת הפיקוח והחרפת הענישה; ומאידך, קריאות שבר, שאף פעם אינן מספיקות כדי לייצר שיח אמיתי שיסייע בזיהוי שורשי הבעיה ויציע דרכי פתרון אפשריות.

הדבר התמוה בעיני הוא כיצד ייתכן שמהשיח הציבורי נעדר העיסוק בקשר בין המקרים האחרונים ובין החינוך הלוקה בחסר במחוזותינו. אני כמובן לא מתכוונת רק למערכת החינוך המקרטעת ולא רק לכך שבתי הספר הפכו בתי לימוד ולא לבתי חינוך, אלא למערכת החינוך המורחבת, הכוללת את ההורים, הקהילה, הסביבה התקשורתית וקבוצת השווים שילדינו גדלים לתוכה.

נדמה כי בעידן הפוסטמודרני כבר אין מהות לחיות לפיה, אלא רק נרטיב. אל הוואקום שנוצר נכנס הקפיטליזם, שרתם את שארית הרוח האנושית למכונת המזומנים המשומנת. העיסוק בשאלות זהות ותרבות נדחק הצדה כדי לאפשר שיתוף פעולה על בסיס אינסטרומנטלי, ושאלות ערכיות הוחלפו בריחוק מנומס בנוסח (המעוות) "איש באמונתו יחיה", והעיקר שלא קרוב מדי לשכונה שלי...


 

האם אנחנו מוכנים לחיות כך?

נדמה שבישראל המשוואה שלעיל מוזנת גם מהמאבק על פרקטיקות החיים הספציפיות של הפרט. שאלת חופש הדת הפכה להיות הסוהר הראשי של שאלות גדולות וחשובות כמו מי אנחנו, מהם הערכים החשובים לנו, ובעיקר, האם וכיצד אנו חיים על פיהם - לא במובן הדתי הצר, אלא במובן היהודי-ערכי הרחב.

נראה לי שהחברה הישראלית בוגרת ובשלה מספיק כדי לאפשר לעצמה דיון אמיתי ועמוק במהויות, והיות שאדם קרוב אצל עצמו, ועוד יותר מכך "קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו", הדיון צריך להתחיל קודם כל במהות היהודית.

אחרי שסיימנו להתפרק מערכינו ומנהגינו, נשאבנו למרוץ אחר ההידמות לחברות אחרות ונדרשנו להתמודד עם התוצאות. לא נותר אלא לחזור למקורות. 

רות קבסה היא עמיתה בבית הספר למנהיגות חינוכית של מכון מנדל
*
ערך מוסף, אתר התוכן של בית אבי חי, גאה לסכם שנה ראשונה ברשת. במהלך השנה האחרונה העלינו מאות מאמרים, כתבות ועבודות וידאו. לעיתים היינו ביקורתיים, לפעמים משועשעים, פה ושם מעמיקים ולפרקים הגותיים. השתדלנו לחבר ולהיות מחוברים - לחיים, לרעיונות, לאנשים.
במהלך השנה האחרונה הצטרפו גולשים רבים למעגל הקוראים הקבועים. שמחנו לקבל תגובות רבות ומגוונות. נשמח להמשיך ולקבל מכם
תגובות נוספות.  הצלחנו לעניין גם אתכם? ספרו עלינו לחבריכם.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי