הרוח החיה של היתומים

20.11.09

למרות הפצרותיהם של הקצינים הנאציים, התעקש יאנוש קורצ'אק להצטרף אל היתומים היהודים לנסיעתם האחרונה ברכבת

 יאונש קורצ'ק. איור: רועי דוד מרגלית
איור: רועי דוד מרגלית
יאנוש קורצ'אק נולד בפולין בשנת 1878 למשפחה מתבוללת. שמו בעת לידתו היה הנריק גולדשמידט. הוא למד ספרות ורפואה ובשנת 1901 יצא לאור ספרו הראשון בשם "ילדי הרחוב". בספר זה  השתמש לראשונה בשמו הספרותי - יאנוש קורצ'אק. במלחמת רוסיה-יפן (1904-1905) שירת כרופא צבאי, אך בסוף המלחמה חזר להיות רופא ילדים.

הדוקטור, המשחק והמשפט
בשנת 1911 הקים קורצ'אק את בית היתומים לילדים יהודים, אשר בניגוד לשיטת החינוך שהיו נהוגות באותה התקופה, היה מנוהל באופן דמוקרטי. הילדים היו אחראים על ההתנהלות היום-יומית במוסד. הם הקימו בית משפט שבו נהלו את כל הסכסוכים והפרות המשמעת שאירעו במוסד.


הקצינים הצדיעו לתהלוכה המוזרה

בשנת 1918 נתבקש לפתוח בית יתומים נוסף לילדים לא יהודים. בית יתומים זה פעל עד לכניסת הגרמנים לפולין. בשנת 1940 הועבר בית היתומים לתוך גטו ורשה.

ב-5 באוגוסט 1942 הגיעו גרמנים למקום בכדי לקחת את היתומים למחנה ההשמדה טרבלינקה. האגדה מספרת, שביום קיץ בהיר, ב-5 באוגוסט 1942, חדשים מעטים לאחר מרד גטו ורשה, עשה יאנוש קורצ'אק את דרכו האחרונה כשהוא צועד בראש חניכי בית- היתומים שלו, לכיוון לתחנת-הרכבת, שממנה אין עוד דרך חזרה. מספרים כי הילדים צעדו בשורות סדורות לבושים בגדי-שבת, והמחנך הזקן איתם, כשעל זרועו יושב הרך שבילדים, ולידו פעוטים אחדים אוחזים בכנף-בגדו.

עוד מספרת האגדה כי תהלוכה מוזרה זו, אשר צעדה בין רחובות שוממים וחורבות קודרות, עשתה רושם רב על הגרמנים שעמדו והצדיעו למראה הילדים הצועדים בסך; ומוסיפה השמועה כי הוקצו לילדים, לפי תביעתו של קורצ'אק, קרונות מיוחדים והוכנו עבורם דליים עם מי-שתייה. כאשר הפצירו בקורצ'אק קצינים נאציים רגע לפני צאת הרכבת שיישאר בורשה ולא יתלווה לילדים, דחה בבוז את פנייתם החסודה. (מתוך "על יאנוש קורצאק" - אתר דעת).
ספרים רבים כתב יאנוש קורצ'אק, ודרכו החינוכית נלמדת עד היום בכל המכללות למורים.





להרחבה:
תמונות מחייו של יאנוש קורצ'אק בבית היתומים 
שיר שנכתב על הליכתו של יאנוש קורצ'אק למוות
אתר ויקיפדיה. בו  יש לשים לב לרשימת הספרים שכתב, ובייחוד לספרי הילדים.  

תחקיר: חנן צוקר


יאנוש קורצ'אק ניהל את בית היתומים היהודי בוורשה וקשר את גורלו בגורל חניכיו.  מה שמו המקורי ? (שם שנתנו לו הוריו)

א.  יוסף כהן
ב.  הנריק גולשמידט
ג.  הנרי  ג'וסף

יוגעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלו לזכות בפרסים 

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה? בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם.

לפרטים נוספים.
 לוגו חידון הגיבורים הגדול
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי