גינה לדוגמה

סיפורן של גינות בשכונת יד אליהו בתל אביב הוא גם הסיפור של 62 שנות גינון ישראלי

ארבעה כיסאות כתר מפלסטיק, מרצפות 45/45 אפורות מעוטרות בפסיפס של לבני אקרשטיין בגוונים שונים, עציץ בתחנת מעבר מהסלון אל פח הזבל, דרצנה עקשנית, מעט צמחי תבלין וורד מלאכותי פורח עד. גינה ישראלית. לא זו המונצחת בדפי הכרומו של "גן ונוף", לא זו המשמשת פרסומת ל"שמים ירוקים", "נופים" ושאר מעצבי תפאורה. גינה מעשה ידי בעליה, 10 מ"ר תחומים משאר העולם. עולם ומלואו.

השיכון, בתים טוריים צמודי קרקע או בניינים בני שלוש קומות, "מכונות מגורים" כלשונו של קורבוזיה, קופסאות המבטאות יעילות פונקציונלית, שליטה מרחבית והתאמה לשיטות ייצור מתועשות. בשנים הראשונות להקמת השיכון נמתח גבול ברור בין מרחב המחיה הפנים דירתי לבין החוץ הציבורי. האחרון נועד לשמש חלל קהילתי, כור היתוך בין שכנים למגורים, בין זרים לאורחות חיים, ובין מתחרים על מרחב מחיה משותף.


10 מ"ר תחומים משאר העולם. גינה ישראלית

ברבות השנים התרופפה מעט אחיזת ה"כלל" בנכסים המשותפים. נפתחו דלתות אחוריות, נמתחו שבילי כניסה ונתחמו טריטוריות באבני סימון, בגדרות רשת, בחומות צמחייה עבותות. החלל הציבורי הופרט ליחידות קטנות ונוכס על ידי דיירי קומת הקרקע. החלוקה החדשה לא הוסדרה בחוק, החזקים יותר קבעו עובדות, וככל שגברה ידם הוגבהו החומות ואפילו המבט נמנע מה"עין הציבורית" הבוחנת שמעבר לגדר. העירייה מצידה עצמה עין. כל עוד אין תלונות, עדיפים כתמי הירק המקומיים על פני השממה המקובלת של גינות בתי הקומות.

 

גינות ומהגרים


גינות הן מפלטם של המהגרים. גמישותן מאפשרת את אשר נאסר בחוקי בנייה נוקשים, את אשר נמנע בשל מגבלות מקום, מבנה וחומר. בגינתו חלם ביאליק על עצי הלילך ואביה של הציירת רות צרפתי נטע את הדובדבן אליו התגעגע. למשל, בגינות המהגרים האסיאתיים שבקליפורניה נשמרה המסגרת המשפחתית הפוליגמית שגורשה מתוך מסגרות הדיור הציבורי, ומהגרים פורטוגזים פיסלו את נופי מולדתם בצדפים.

 


ישראליות צנועה ומסוגפת, בנויה על מחטפים
עבור המהגרים לישראל היו גינות הירק והנוי אמצעי לפיתוח "זיקה ילידית", התחברות בלתי אמצעית עם האדמה הזרה, שותפות באתוס החקלאי, יצרנות, יצירתיות, וחיפוש אחר מעט יופי. אם כן, גינות הן מרחבים מתריסים. מתריסים כנגד ארבעה קירות אנונימיים, כנגד  אקלים מתנכר, כנגד ההגמוניה של המתכנן, בעל הקרקע והרשות המקומית.

 

גינות יד אליהו


גינות יד אליהו מציעות ישראליות צנועה ומסוגפת, לקטנית, מסתדרת, מנצלת הזדמנויות, בנויה על מחטפים. אמנות ה"להסתדר". מקסימום אפקט במינימום אמצעים. רב שכבתיות ורב שימושיות גם מקום לתבלינים וגם למכונת הכביסה. גם ירוק כמו דשא וגם משטח מרוצף. מקום לתלות תמונות ולהציג פרחים שיפרחו כל השנה. הגינה היא מקום לאומנות, חלון ראווה לכשרונות בעלי הבית, גלריה לעוברים ברחוב. יצירתיות פורצת, מטפסת על גבי קירות אפרפרים, מפריחה שמשות, עגורים ושובכים שלא מכאן על קירות קומת השכנים.

 

בלי להתכוון הגינות עוקבות אחר מגמות עכשוויות: הגינון אורגני, כי מי שמע אודות קוטלי עשבים כימיים? המיחזור אינו מוגבל לתיבות קומפוסט מיובאות: צינורות משמשים כגדרות, בקבוקים לנטיעה ושאריות הריצוף מהרחוב ברחבה הביתית. התעמולה למען הדשא הסינטטי, שוכללה על ידי גנני יד אליהו לשתילת פרחים מפלסטיק או מברזל. ויחד עם זאת מי שידו מאפשרת לו, יפרוש את מרבד הדשא הרך, ייטע קוקוס או לפחות בננה ולא יוותר על גופי תאורה מעוצבים.

 

טל אלון מוזס, המסלול לאדריכלות נוף, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, טכניון

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי