מהן המלים

02.05.10

"כשהמילים עוצרות כדי לחשוב, ממשיכה המוסיקה לזרום ולנשוב", כתב אהוד מנור. בשלושה מפגשים יבדקו יוצרים מתחומים שונים ומשוררים מה קורה כשהמלים עוצרות

ביום שני הקרוב ייצאו

 חנוך לוין צילום: גדי דגון
מפגש ראשון: יצירתו של חנוך לוין  (צילום: גדי דגון)
לדרך שלושה מופעים בשיתוף הלל ירושלים – המרכז לחיים יהודיים בקמפוס, המפגישים בין יוצרים ואנשי רוח בנושא השירה העברית, המוסיקה הישראלית ומה שביניהן.
כל מפגש בסדרה "כשהמלים עוצרות כדי לחשוב", ישלב שיחה, מוסיקה ומחשבה על השירה העברית. במרכזו של כל ערב: דמות אחת המהווה נדבך משמעותי בתרבות הישראלית.

במפגש הראשון, המוסיקאי דודי לוי ישוחח עם השחקן הוותיק רמי ברוך על יצירתו של חנוך לוין. במפגש השני, סביב יצירתו של יהודה עמיחי, יתכנסו היוצר שלמה גרוניך והמשורר מירון איזקסון. המפגש השלישי, יפגיש בין נורית גלרון המזוהה כל כך עם יצירתו של נתן זך, לבין בלהה בן אליהו.

גם ליוצרים טריים מוקדש חלק משמעותי בשלושת מפגשי הסדרה: הערב סביב יצירתו של חנוך לוין ייפתח בקטע שיעלו תלמידי הסטודיו למשחק של ניסן נתיב מתוך "נעורי ורדה'לה". את הערב על יהודה עמיחי תפתח המשוררת הצעירה ילי שנר עם המוסיקאית הצעירה רותם שרמן בשני שירים - האחד של עמיחי והשני של שנר, ואת הערב השלישי יפתח נורי קורן בביצועים חדשים ומקוריים לשירי נתן זך.

על רקע הלחנת שירי משוררים ההולכת וצוברת תאוצה, נולד הרעיון להפגיש יוצרים סביב שירה.

"בכל ערב יהיה אופק מעט שונה", אומרת דפנה גרשוני, רכזת פרויקט "רוק חודש" בהלל ירושלים. "יצרנו זוגות במיוחד למפגשים. גרוניך ילחין שיר של יהודה עמיחי לקראת הערב, חשבנו על נושאים מרכזיים העולים מתוך שירתו: שדה קרב, אבא, אישה ומקורות".

הסדרה היא חלק מתופעה מבורכת, במסגרתה מולחנים שירי משוררים וזוכים למימד נוסף. ניקח לדוגמה את מירון איזקסון, שאינו מסתפק בכתיבה. הוא מנסה לפרוץ ולהגיע לקבוצות נוספות בקהל, ודואג גם להלחנת שיריו. אולי לא כולם יודעים, אבל הוא האיש שעומד מאחורי הטקסט של הלהיט "משיב הרוח" בביצועו של אביתר בנאי.

 יהודה עמיחי
מפגש 2: יצירתו של יהודה עמיחי

בעבר חבר אל עוזי חיטמן המנוח ויחד הם יצאו לפרויקט "שני מקומות"("היה איש נפלא"). משם הצטרף לפרויקט נוסף,"סימנים" עם יוצרים כמו ורד קלפטר, יוני רכטר, אלון אולארצ'יק. בדיסק "אדם" עבד עם נגן הקונטרבס של הפילהרמונית אלי מגן, ובהמשך עם המלחין פרופ' עודד זהבי על מחזור השירים "שירי משורר זקן" ועל הלחנת "שירי שעה ושעון", לבני הנעורים. המוסיקה, סבור איזקסון, מעניקה לשירה פרשנות וכוח, כמו בשיר "עטור מצחך" של חלפי, ו"פתאום קם אדם" של אמיר גלבוע.    

"דודי לוי מאוד התרגש לחזור אל דיסק שיצר לפני הרבה מאוד שנים סביב יצירתו של חנוך לוין, דיסק שהוא מהפחות מוכרים שלו", מספרת גרשוני על תגובתם של היוצרים עם הולדת היוזמה. "שלמה גרוניך מאוד התרגש מהרעיון ומשום שזה פרויקט שהוא מעולם לא עשה והתגייס לבניית הערב ולהלחנת שירים באופן מיוחד. נורית גלרון בדיוק החלה מסע ארוך של הופעות סביב הדיסק החדש, כך שהרעיון השתלב בדיוק. רמי ברוך מצא עניין רב בעובדה שהוא, כשחקן, רואה את הדברים באופן שונה לגמרי מדודי לוי, שמלחין את השירים של חנוך לוין".

 האם מסתמנים מפגשים נוספים?
"אני מקווה מאוד שבשנה הבאה זה יימשך".

 

 דודי לוי
דודי לוי ישיר וישוחח על חנוך לוין

כשהמילים עוצרות כדי לחשוב-מפגש 1:
יום שני, י"ט באייר 03/05/2010 בשעה  21:00

כתבה: כרמית ספיר-ויץ

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי